משתמש:Ygaster/קונסטלציה משפחתית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קונסטלציה משפחתית קונסטלציה משפחתית הינה שיטה טיפולית המתבססת על אלמנטים שונים מתוך טיפול משפחתי מערכתי, מתוך פנומנולוגיה אקזיסטנציאליסטית ומתוך עמדות שבט הזולו כלפי המשפחה. בפגישת טיפול אחת מנסה הקונסטלציה לחשוף דינמיקה מערכתית סמויה מהעבר שמשתרעת על פני מספר דורות במשפחה על מנת לפתור את ההשפעות המזיקות של הדינמיקה. זה נעשה על ידי עידוד המטופל לקבל את המציאות העובדתית של העבר.

קונסטלציה משפחתית שונה באופן משמעותי מצורות מקובלות של טיפול כמו הטיפול הקוגניטיבי וההתנהגותי ושל הפסיכותרפיה הפסיכודינמית. מייסדה, ברט הלינגר, משלב את הרעיון של תהודה צורנית לתיאוריו על השיטה. תוצאות חיוביות בטיפול שויכו להסברים קונבנציונליים כגון סוגסטיה ואמפתיה .

מנחים בשיטה טוענים כי בעיות יומיומיות וקשיים עשויים להיות מושפעים מטראומות שהתרחשו בדורות הקודמים של המשפחה, גם אם אלו שמושפעים מכך כעת אינם מודעים לאירוע המקורי בעבר. בסיס תיאורטי בפסיכולוגיה למושג זה נקרא תסמונת האבות הקדמונים (. (3) הלינגר התייחס לקשר בין בעיות בהווה ובעבר, שאינן נגרמות על ידי ניסיון אישי ישיר כהסתבכויות מערכתיות. אלו עלולות להתרחש כאשר טראומה בלתי פתורה אירעה במשפחה באמצעות אירוע כמו רצח, התאבדות, מוות של אם בלידה, מוות מוקדם של הורה או אח, מלחמה, אסון טבע, הגירה, או התעללות. (4) הפסיכיאטר Iván Böszörményi-Nagy התייחס לתופעה זו כנאמנויות בלתי נראות. בסיס רעיוני הגישה הפילוסופית של הקונסטלציה המשפחתית נובעת מאינטגרציה של טיפול משפחתי מערכתי על פי הפנומנולוגיה הקיומית יחד עם מערכות ואלמנטים של מיסטיקה רוחנית. ניתן לייחס את השושלת הפנומנולוגית לפילוסופים פרנץ ברנטאנו, אדמונד האסרל ומרטין היידגר. נקודת מבט זו עומדת בניגוד לנטייה הרדוקציוניסטית הפוזיטיביסטית של הפסיכולוגיה המדעית. במקום להבין את הנפש, הרגש והתודעה במונחים של חלקים המרכיבים אותם, הפנומנולוגיה הקיומית תופסת את החוויה האנושית כפנורמה מלאה ושואפת להשגת תחושת משמעות. [6]

הקונסטלציה המשפחתית מבוססת בחלקה על פסיכולוגיה משפחתית - מערכתית. דמויות מובילות בעלות השפעה מוכרת בתנועת הקונסטלציה כוללות את ג'ייקוב מורנו, מייסד הפסיכודרמה; Iván Böszörményi-Nagy, חלוצה של החשיבה המערכתית הבין דורית; מילטון אריקסון, מחלוצי הטיפול קצר הטווח וההיפנוזה; אריק ברן שהגה את הרעיון של תסריטי חיים; וירג'יניה סאטיר, שפיתחה את ההבניה המשפחתית, המקדמת העיקרית של הקונסטלציה המערכתית [6] בעשור האחרון. התקדמות נוספת בתהליך מחודשת על ידי מנחים ברחבי העולם.

התהליך שואב ממיסטיקה רוחנית התורמת לשחרור מתחים, להפחתת נטל רגשי, ולפתרון בעיות בעולם האמיתי. הלינגר חי ככומר קתולי בדרום אפריקה במשך 16 שנים בשנות החמישים והשישים. במהלך שנים אלה, הוא הפך רהוט בשפת הזולו, השתתף בטקסים שלהם, ולמד את תפיסת העולם הייחודית שלהם. [6]

ההבדלים בין עמדות הזולו המסורתיות כלפי הורים ואבות לבין העמדות האירופאיות בעניין הם בעלי חשיבות מיוחדת. היידגר הניח כי משמעות האדם היא למצוא את עצמו נזרק לעולם ללא מבנה לוגי, אונטולוגי, או מוסרי ברור. [7] בתרבות הזולו, הלינגר מצא ודאות וקור רוח שהיו מסימני ההיכר של העצמי האותנטי החמקמק של היידגר. אנשי זולו המסורתיים חיו ופעלו בעולם דתי שבו האבות הם נקודת המיקוד המרכזית. האבות נתפסו כבעלי נוכחות חיוביות, בונה ויצירתית. [8] החיבור עם האבות הינו תכונה מרכזית בתהליך הקונסטלציה.

השימוש הראשון במונח "קונסטלציה משפחתית" נעשה על ידי אלפרד אדלר בהקשר מעט שונה על מנת להתייחס לתופעה שכל אדם שייך אליה והיא הכרחית למערכות היחסים עם חברים אחרים במערכת המשפחתית שלו או שלה. השיטה תיאור זה הוא אב טיפוס של קונסטלציה משפחתית קבוצתית כפי שפותחה על ידי ברט הלינגר ב- 1990. [6] מנחים ומטפלים רבים משלבים את תהליכי הקונסטלציה עם היבטים פסיכולוגיים של ריפוי. אחרים שימרו את השיטה הקלאסית כפי שלימד ברט הלינגר, כגון גישת הקונסטלציה. [9] גישת הקונסטלציה מתמזגת במושגים של קונסטלציה משפחתית, רפואת אנרגיה ומחקרי תודעה על מנת להעמיק את הבנת המתודה הקונסטלטיבית.

• קבוצה (סדנה) מובלת על ידי מנחה. בתורם, חברי הקבוצה יכולים לחקור נושא אישי דחוף. באופן כללי, תינתן הזדמנות למספר חברים בקבוצה לתרגל קונסטלציה בכל פגישה. • לאחר ראיון קצר, המנחה מציע מי יהיה מיוצג בקונסטלציה. הייצוגים הם בדרך כלל למחפש, לבן משפחה אחד או יותר, ולפעמים למושגים מופשטים כמו "דיכאון" או מדינה. • האדם המציג את הנושא (מחפש או לקוח) מבקש מחברים בקבוצה לעמוד כנציגים בקונסטלציה. הוא או היא מסדרים את הנציגים על פי מה שמרגיש נכון באותו הרגע. המחפש אז מתיישב ומתבונן. • כמה דקות חולפות כאשר הנציגים עומדים דוממים בשקט במקומות שלהם. שלא כמו בפסיכודרמה, הנציגים לא פועלים, נעמדים בפוזה או משחקים תפקיד. • מושם דגש על האינטואיציה (התפיסתית) בהצבת הנציגים ובשלבים הבאים של ההליך. המטרה היא כביכול להתכוונן למה שהפסיכיאטר אלברכט מאהר מתאר כידיעת שדה [10] והביולוג לשעבר רופרט שלדרייק תיאר כתיאוריית התהודה הצורנית. [11] ידיעת השדה הוא מדריכה את המשתתפים לתפוס ולבטא רגשות ותחושות שזהות לאלו של בני משפחה האמיתיים שהם מייצגים. עם זאת, תפיסת נציג (תהודה צורנית) אינו מושג בעל בסיס מדעי כלשהו. יש לנציגים מעט ידע עובדתי, אם בכלל, לגבי אלה אשר הם מייצגים. יחד עם זאת, הנציגים בדרך כלל חווים רגשות או תחושות פיזיות, שיכולות לקדם את התהליך. • המנחה יכול לבקש מכל נציג לדווח בקצרה איך הוא או היא מרגישים לגבי כך שהוצבו ביחס לאחרים. המנחה, המחפש, וחברי הקבוצה עשויים להאמין שהם תופסים דינמיקה בסיסית במבנה ורגשותיהם של הנציגים ישפיעו על הנושא האישי המוצג. לעתים קרובות, הגדרת ייצוגים של מספר דורות במשפחה מגלה כי טראומות קשות ממשיכות להשפיע באופן לא מודע וזמן רב לאחר שהקורבנות או המבצעים המקוריים נפטרו. • תהליך ריפוי לגבי הנושא כביכול מושג לאחר מיצוב מחדש של הנציגים והוספת אנשי מפתח במערכת שנשכחו או שהוצאו מתוך ההיסטוריה המשפחתית. כאשר כל נציג מרגיש נכון במקום שלו או שלה ושאר הנציגים האחרים מסכימים, המנחה יכול להציע אחד או שני משפטים שיאמרו בקול. אם הנציגים לא מרגישים שלמים עם עמדתם החדשה או עם המשפטים, הם יכולים לזוז שוב או לנסות משפט שונה. כך, באופן מופשט, ניתן לייצג פיתרון אפשרי של הבעיות העומדות בפני המחפש. לעיתים תהליך מסתכם ללא השגת פיתרון מלא. • כאשר המנחה מרגיש שהנציגים שלמים עם תהליך הריפוי, המחפש מוזמן להחליף את הנציג שלו או שלה בקונסטלציה. זה כביכול מאפשר למחפש לתפוס איך זה מרגיש להיות חלק ממערכת חדשה. כאשר כולם מרגיש בנוח במקום שלהם, הקונסטלציה מסתיימת.

1. ^ Cohen, D. B. (2006). ""Family Constellations": An Innovative Systemic Phenomenological Group Process from Germany".The Family Journal 14 (3): 226.doi:10.1177/1066480706287279. 2. Jump up^ Carroll, Robert T. "Bert Hellinger and family constellations". skepdic.com. 3. Jump up^ Schützenberger, A. A. (1998). The ancestor syndrome: Transgenerational psychotherapy and the hidden links in the family tree (A. Trager, Trans.). London: Routledge. 4. Jump up^ Hellinger, B., Weber, G., & Beaumont, H. (1998). Love's hidden symmetry: What makes love work in relationships. Phoenix, AZ: Zeig, Tucker and Theisen. 5. Jump up^ Boszormenyi-Nagy, I., & Spark, G. M. (1973). Invisible loyalties: Reciprocity in intergenerational family therapy. Hagerstown, MD: Harper & Row. 6. ^ Jump up to:a b c d Cohen, D. B. (2006). "Family Constellations": An innovative systemic phenomenological group process from Germany. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 14, 226-233. 7. Jump up^ Heidegger, M. (1962). Being and time (J. Macquarrie & E. Robinson, translators). New York: Harper & Row (original work published 1927). 8. Jump up^ Lawson, E. T. (1985). Religions of Africa. New York: Harper and Row. 9. Jump up^ "The Constellation Approach" 10. Jump up^ Mahr, A. (1999). "Das wissende feld: Familienaufstellung als geistig energetisches heilen" ["The knowing field: Family constellations as mental and energetic healing"]. In Geistiges heilen für eine neue zeit [Intellectual cures for a new time]. Heidelberg, Germany: Kösel Verlag. 11. Jump up^ Sheldrake, R. (1988). The presence of the past: Morphic resonance and the habits of nature. Rochester, VT: Park Street