משתמש:Yiftahb/שמוליק ברוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Yiftahb.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Yiftahb.

השופט שמואל (שמוליק) ברוך, נולד בירושלים בשנת 1958.

בחלוף זמן קצר עברה המשפחה לאזור המרכז, ובו הוא מתגורר (למעט הפסקה קצרה, עת התגורר בחו"ל), עד יומו האחרון.

מצב משפחתי: נשוי + 3 בנים (24, 21, 20).


את לימודי התיכון השלים בשנת 1976 בבית הספר התיכון המקיף ביהוד, במגמה חברתית (סוציולוגית). עם תום השרות הצבאי החל לעבוד באגף האבטחה של נמל התעופה בן גוריון (תחילה כבודק ביטחוני ובהמשך כראש צוות בודקים, אחראי על בדיקת טיסות נכנסות ויוצאות) וזמן לא רב לאחר מכן, החל את לימודי המשפטים באוניברסיטת בר-אילן. עם סיום הלימודים ותקופת ההתמחות, כמו גם גם קבלת רישיון עריכת הדין, בשנת 1985, עבר לעבוד באל-על נתיבי אוויר לישראל בע"מ, הית'רו, לונדון, כראש צוות בודקים, אחראי על בדיקת טיסות נכנסות ויוצאות. לאחר ששב לישראל בתחילת שנת 1987, הצטרף למשרד עורכי הדין אברהם אורן כשכיר, אך במקביל ניהל תיקים עצמאיים משלו.

בשנת 1988, הקים מבראשית משרד עורכי דין. עיסוק המשרד היה בעיקר בתחום האזרחי-מסחרי, הופעה בבתי משפט ויעוץ לחברות. בנוסף, עסק בהתנדבות בנושאים בעלי חשיבות ציבורית (כמו למשל בג"צ גינוסר ועוד עתירות ציבוריות, חלקן הלא מבוטל בנושאי החיים הציבוריים בפתח תקווה וראש העין). בשנת 1993, נבחר על ידי הוועדה לבחירת שופטים כשופט שלום, ובשנת 1994 הושבע לכהונה. לאורך השנים הבאות, עסק במקביל בניהול הליכים פליליים ואזרחיים בבית משפט השלום ברמלה. בשנת 1999, נבחר לכהן כסגן הנשיא הממונה על בית המשפט. במהלך כהונתו כסגן נשיא, הפעיל את ימי המוקד הפלילי, כחלק מפרויקט ניסיוני, שלאחר מכן הורחב לבתי משפט אחרים ולבסוף עוגן בהוראות חוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982. ביוזמתו, הפך בית משפט השלום ברמלה לאתר הניסויים המיחשוביים של מערכת בתי המשפט. במהלך תקופת הניסוי, עבד בשיתוף פעולה עם הנהלת בתי המשפט, לשם הטמעת המערכת והפעלתה, בשיתוף פעולה מלא עם גורמי חוץ ובכלל זה לשכת עורכי הדין, הרשויות השונות שעובדות מול בית המשפט והעובדים.

במהלך אותה תקופה, הוטמעה בהצלחה רבה בבית המשפט מערכת המנ"ת, גם זאת בשיתוף פעולה מלא עם העובדים, תוך קליטת עורכי דין ויישום מלא וטוב של הנהלים בנושא.

בשנת 2004, סיים השופט ברוך את כהונתו בבית המשפט ברמלה ועבר לכהן כרשם וכשופט בפועל של בית המשפט המחוזי בתל-אביב יפו.

עד יוני 2007 כיהן כרשם וכשופט בפועל בתחום האזרחי ומאז רק כשופט בפועל, כחלק מהרכב פשע חמור וכן כדן יחיד בהליכים שונים.

משנת 2000 חבר השופט ברוך בועדת ההיגוי לקביעת מדיניות ההסברה של מערכת בתי המשפט, בראשות כב' השופטת (היום הנשיאה) ביניש.


במקביל לעבודה השיפוטית, לימד השופט ברוך במספר מסגרות:

כך למשל, במכללה האקדמית קרית אונו, לימד קורסים בניהול משפט פלילי ובדיני מעצרים (לסירוגין) ובנוסף, לימד בעבר קורס בדיני שעבודים. במכללת שערי משפט בהוד השרון, לימד קורס בדיני מעצרים. מרצה מעת לעת במסגרת לשכת עורכי הדין בימי עיון בתחום הפלילי (מעצרים, ניהול משפט פלילי, הסדרי טיעון ועוד), בתחום האזרחי (דיני פשיטת רגל, סדר דין אזרחי, חוק החולה הנוטה למות ועוד) וכן במסגרת קורסים לפרקליטים בפרקליטויות מחוז תל-אביב והמרכז ולשכות התביעות, המנוהלים על ידי מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, בנושא ניהול ההליך הפלילי בעבירות מין.


פעילות התנדבותית

עובר לבחירתו לכהונת שופט, התנדב השופט בער"ן, עזרה ראשונה נפשית, סניף תל-אביב. סיוע טלפוני מיידי לאנשים המצויים במצוקה נפשית. בין השנים 1991-1994 התנדב במרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. היה חבר בצוות ההקמה של קו הסיוע לגברים ונערים נפגעי תקיפה מינית ובהמשך מתנדב בקו הסיוע (שיחות ומפגשים עם פונים במצוקה), עד למינויו לכהונת שופט.


פרסומים

1999 – תסקירי קורבן – האמנם רק בעבירות מין? ירחון הסניגור מס' 22.

2000 – החוקתיות של חיוב נאשמים בתשלום אגרה לסניגוריה הציבורית כתנאי לייצוגם. ירחון הסניגור, חוברת מס' 32.

2003- איזכור מב"דים בתסקירי שרות מבחן. ירחון הסניגור מס' 80. 2005 – מספר מילים על זכות היצוג. ירחון הסניגור מס' 95, לזכרו של ד"ר דיויד וינר ז"ל.

2007 – עדות חוקרי ילדים בבית המשפט כעדות מומחה. ירחון הסניגור מס' 121.