משתנה RR בנבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף משתני RR בנבל)
מיקומם של משתני RR בנבל (ושל קפאידים מסוגים אחרים) בדיאגרמת הרצשפרונג-ראסל

כוכב משתנה מסוג RR בְּנֶבֶל (או בקיצור משתנה RR בְּנֶבֶל, באנגלית: RR Lyrae variable) הוא סוג של כוכבים משתנים בעל מאפיינים הדומים לקפאידיים. מקור השם הוא בכוכב הראשון מסוג זה שהתגלה, RR בנבל. כוכבים אלה משמשים לעיתים קרובות כנרות תקניים למדידת מרחק לצבירים כדוריים וגלקסיות שכנות.

משתני RR בנבל הם כוכבים פועמים מהענף האופקי בדיאגרמת הרצשפרונג-ראסל. אלה כוכבים זקנים, הנמצאים בשלב היתוך הליום, ובעלי מסה נמוכה יחסית, כמחצית מזו של השמש. בשלב מוקדם יותר במהלך חייהם הם כנראה איבדו מסה, כך שבמקור היו קצת פחות מסיביים מהשמש, עם מסה של כ-0.8 מסות שמש.

מכיוון שהקפאידיים הם כוכבים מסיביים מאוד, כוכבים מסוג RR בנבל הרבה יותר נפוצים מהקפאידיים, אך גם פחות בהירים מהם. בהירות מוחלטת ממוצעת עבור של כוכב מסוג זה היא פי 40 או 50 מהשמש. זמן מחזור הפעימה שלהם הוא קצר יחסית, לרוב בתחום של 12-24 שעות.

מחלקים את משתני RR בנבל לשלוש קבוצות עיקריות:

  • RRab
  • RRc - בעלי מחזורים קצרים ועקומת אור שונה
  • RRd - בעלי מחזור כפול - ראשי ומשני.

קשר בין אורך מחזור הפעימה והבהירות המוחלטת של כוכבים מסוג RR בנבל הופך אותם לנרות תקניים טובים עבור מדידת מרחקים לעצמים קרובים יחסית, במיוחד בתוך שביל החלב (השימוש עבור מרחקים גדולים מוגבל על ידי בהירותם). כמו כן, יש למשתני RR בנבל שימוש נרחב בחקירת צבירי כוכבים כדוריים, כיוון שהם נפוצים בצבירים אלה. מסיבה זו גם נקראו כוכבים אלה בעבר "משתני צבירים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משתנה RR בנבל בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החלל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.