לדלג לתוכן

נקודה (הוקי קרח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בהוקי קרח, למונח נקודה מבחינה סטטיסטית יש שתי משמעויות כיום. כסטטיסטיקה אישית, נקודות מסכמות את סך כל השערים והאסיסטים שצובר שחקן. כסטטיסטיקה של קבוצה, נקודות מוענקות לקבוצה כדי להעריך את דירוגה.

סטטיסטיקת שחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודה מוענקת לשחקן עבור כל שער שהובקע או אסיסט שהושג. המספר הכולל של השערים בתוספת אסיסטים שווה לסך הנקודות. בליגת ההוקי הלאומית, גביע ארט רוס מוענק לשחקן שמוביל בליגה בנקודות בתום העונה הסדירה.

סטטיסטיקת קבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקודות מוענקות אף להערכת דירוג. מבחינה היסטורית, קבוצות ה-NHL קיבלו שתי נקודות עבור כל ניצחון, נקודה אחת עבור כל תיקו, ולא קיבלו נקודות עבור הפסד.[1] מערכת דירוג כזו, המיושמת בעיקר כדי להבטיח שוויון שנחשב כ"חצי ניצחון" לכל קבוצה בדירוג, נחשבת בדרך כלל כאירופאית במקורה, וכאחת אומצה על ידי ה-NHL שנוסדה בקנדה, שם הליגות בדרך כלל השתמשו במערכות דירוג ממוצא בריטי. הענקת נקודות בדירוג עומדת בניגוד למערכות דירוג אמריקאיות מסורתיות המועדפות בענפי ספורט שמקורם בארה"ב, שם נמצאות כיום רוב קבוצות ה-NHL. ליגות בענפי ספורט ממוצא ארה"ב, שבאופן מסורתי שמו דגש גדול יותר על כללים שנועדו להפוך מצבי תיקו לנדירים או בלתי אפשריים, מדרגות בדרך כלל קבוצות לפי ניצחונות או אחוזי ניצחון.

אין יותר מצבי תיקו ב-NHL כתוצאה משינויי כללים לאחר עונת הנעילה 2004-05 ב-NHL. חוק שנקבע בעונת 1999-2000 ב-NHL קובע שכאשר קבוצה מפסידה בהארכה, היא תזכה בנקודה אחת. הכלל כולל חבטות עונשין, שננקטו לאחר עונת הנעילה הנ"ל. נקודות המוענקות לקבוצות המפסידות בהארכה וחבטות עונשין מתויגות לעתים באופן מזלזל כ"נקודות מפסידות" או לעתים קרובות גם נועדו במובן משפיל, "נקודות בטמן"[2] אחרי שנציב ה-NHL הציג אותן לליגה. תומכי מבנה הנקודות הנוכחי טוענים שהנקודה להארכה או הפסד בחבטות היא לא נקודה להפסד אלא, נקודה שהושגה עבור התיקו הראשוני לקבוצות שניצחו בהארכה או בחבטות עונשין שמקבלות נקודת "בונוס" נוספת.

ליגות אירופאיות רבות (לעומת ליגת ההוקי הקונטיננטלית), תחרויות ה-IIHF וליגת ההוקי המקצוענית לנשים[3] משתמשות בשיטה המעניקה שלוש נקודות עבור ניצחון רגיל, שתיים עבור ניצחון בהארכה או בחבטות, אחת עבור הפסד בהארכה או חבטות, ושום נקודה להפסד. מערכת זו משכפלת את שיטת הדירוג הנהוגה בכדורגל (שלוש נקודות עבור ניצחון רגיל ואחת עבור תיקו תקין) בנוסף להארכה או "נקודת בונוס" בחבטות עונשין המשמשת ב-NHL. תומכי מבנה זה טוענים שהוא נותן לקבוצות תמריץ גדול יותר לנצח בזמן הקבוע ומפחית את הערך היחסי של ה"נקודה המפסידה" ואף מבטיח אותו מספר נקודות (כלומר שלוש) שמוענקות עבור כל משחק. נכון לשנת 2021, ה-NHL וה-KHL לא אימצו את המבנה הזה.

בשימוש אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר קבוצה נמצאת באזור ההתקפה, האזור ליד הקו הכחול והלוחות מכונה "הנקודה". כאשר קבוצה נמצאת במשחק כוח, המגנים שלה בדרך כלל תופסים עמדות בנקודה. השם נלקח מהשמות הקודמים של עמדות ההגנה, נקודה ונקודת כיסוי, כפי שפותחו לראשונה במאה ה-19, ימי התפתחותו הראשוניים של ההוקי קרח.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]