סית'נה לטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סית'נה לטי
לידה 1 בינואר 1895
סטנדרטון, דרום אפריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 במאי 1985 (בגיל 90)
פרטוריה, דרום אפריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סית'נה לטיאנגלית:Cythna Letty‏; 1 בינואר 1895 - 3 במאי 1985), הייתה אמנית בוטנית חשובה בדרום אפריקה בזכות איכות וכמות הציורים והרישומים שהופקו בקפדנות במשך 40 שנה בפרטוריה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סית'נה לטי זכורה בעיקר בזכות איור "פרחי הבר של הטרנסוואל" שיצא לאור בשנת 1962.[1] כאשר הונהגו המטבעות העשרוניות בדרום אפריקה, היא התבקשה לעצב את המוטיבים הפרחוניים עבור מטבעות 10, 20 ו -50 סנט. מלבד הציור היא הייתה משוררת מוכשרת ופרסמה את "ילדי השעות" כשהייתה בשנות השמונים לחייה.

סית'נה הייתה הילדה הבכורה של נישואיה השניים של אמה ג'וזינה כריסטינה לינדנברג. ללטי היו חמישה ילדים.

לאביה של סית'נה, וולטר אדוארד לטי, היו שינויים רבים בקריירה והמשפחה נדדה למקום חדש לעיתים קרובות. כתוצאה מכך סית'נה למדה ב־13 בתי ספר, וסיימה את התיכון לבנות של פרטוריה. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, התגייס וולטר ושירת בצרפת, ונשאר שם לאחר הכרזת השלום. ג'וזינה פירנסה את המשפחה על ידי ציור תרשימים גנאלוגיים. כישוריה האמנותיים של האם, הועברו למספר ילדיה, ולסית'נה הייתה תשוקה לנושאים בוטניים.

עיסוקה העיקרי של סית'נה עד 1924 היו הוראה וסיעוד. במשך שנתיים עבדה כאמנית, באגף הווטרינרי באונדרסטפורט שליד פרטוריה, וציירה איברים חולים וסרטניים, ולאחר מכן עברה לחטיבה לציור צמחים בראשותו של ד"ר אי.בי פול-אוונס. כאן היא החלה בתרומתה החשובה לספר על הפרחים באפריקה.

היא התפטרה בשנת 1938 כדי להינשא לאוסקר ויליאם אלריק פורסמן. לאחר שילדה בן, הצטרפה מחדש לאגף הבוטניקה בשנת 1945 ונשארה עד 1966.

הוענקה לה מדליית כסף על ידי החברה המלכותית לגננות על תערוכת ציורי הפרחים שלה בשנת 1970.

היא איירה ספרים רבים על בוטניקה כגון "הסקר הבוטני של עצים ושיחים בפארק הלאומי קרוגר" (1951) מאת L. E. W. Codd, שהיה אז מנהל המכון למחקר בוטני.[2]

אפרה פוזר בשמורת טבע ליד העיירה הקטנה ברברטון במפומאלנגה.

בשנת 1989 פרסם המכון הבוטני הלאומי תיק של שבעה הדפסים של ציורי פרחים שנבחרו משני כתבי עת שנשמרו על ידי אמה ג'וזינה לטי, ונמצאו בספריית מרי גאן של המכון בפרטוריה.

האגודה הבוטנית של דרום אפריקה הנציחה אותה בהענקת "מדליית לטי קתנה" המוענקת על תרומות משמעותיות לקידום הצמחייה הדרום אפריקאית באמצעות מדיום של ציורים או ציורים בוטניים שפורסמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סית'נה לטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wild Flowers of the Transvaal (with Dyer, Verdoorn and Codd 1962)
  2. ^ Trees of South Africa (Tafelberg 1975)