עזרא קניג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עזרא קניג
קניג בהופעה בשיקגו
קניג בהופעה בשיקגו
לידה 8 באפריל 1984 (בן 39)
ארצות הבריתארצות הברית ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
מוקד פעילות ניו ג'רזי, ניו יורק סיטי, ניו יורק
תקופת הפעילות מ-2006 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת קולומביה, Glen Ridge High School עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק זמר-יוצר, נגן
סוגה אינדי פופ, מוזיקה אפריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
חברת תקליטים אקס-אל רקורדינגס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים ומפייר ויקנד
בן או בת זוג ראשידה ג'ונס (2015–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.vampireweekend.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עזרא מייקל קניגאנגלית: Ezra Michael Koenig; נולד ב-8 באפריל 1984[1]) הוא זמר-יוצר וגיטריסט יהודי אמריקאי. הוא הסולן, המלחין העיקרי והגיטריסט בלהקת האינדי רוק הניו יורקית ומפייר ויקנד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קניג נולד בניו ג'רזי למשפחה יהודית ממוצא הונגרי ורומני. אימו היא פסיכותרפיסטית ואביו הוא תפאורן בהפקות טלוויזיה וקולנוע. בגיל 11 החל קניג לכתוב שירים. קניג למד באוניברסיטת קולומביה, שם התמחה בלימודי ספרות אנגלית.

לפני הקמת "ומפייר ויקנד"[עריכת קוד מקור | עריכה]

קודם להקמת ומפייר ויקנד, ייסד קניג להקת ראפ בשם "L’Homme Run", ניגן בסקסופון בסיבוב הופעות באירופה של להקת האינדי רוק "דירטי פרוג'קטורס", עבד כמתמחה בלהקת האינדי רוק "דה ווקמן"[2], ולימד אנגלית תלמידי כיתה ח' בחטיבת ביניים בברוקלין עד לשנת 2007.

"ומפייר ויקנד"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ומפייר ויקנד

את חברי ומפייר הכיר בעת לימודיו באוניברסיטת קולומביה, ובשנת הלימודים האחרונה ההרכב נוצר. את שם ההרכב, "ומפייר ויקנד", לקחו משמו של סרט חובבני שעשה עזרא עם חבריו בחופשת הקיץ. בסרט זה משחק עזרא דמות בשם ווֹלקוֹט, הצריכה ללכת לקייפ קוד כדי להזהיר את ראש העיר מפני בוא הערפדים. 'וולקוט' ו-'קייפ קוד' מופיעים בשמות שירים מאלבום הבכורה של הלהקה.

לאחר סיום הלימודים הפיקה הלהקה בעצמה את אלבום הבכורה שלה שנקרא בשמה, "Vampire Weekend", תוך שהם עובדים במשרה מלאה. עם יציאת האלבום, בינואר 2008, ניתנה ללהקה האפשרות להתמקד ביצירת המוזיקה המשותפת.

ב-2010 הוציאו את אלבומם השני "Contra", האלבום הגיע למקום הראשון במצעד האלבומים של הבילבורד - הבילבורד 200, במצעד האלבומים הבריטי ובמצעדי אלבומים נוספים ברחבי העולם.

ב-2013 הוציאה את אלבומם השלישי "Modern Vampires of the City". גם אלבום הזה הגיע למקום הראשון במצעד האלבומים של בילבורד, מה שהפך את ומפייר ויקנד ללהקת האינדי רוק הראשונה שזכתה בהישג זה פעמיים ברציפות. ב-2014 זכה האלבום בפרס הגראמי לאלבום המוזיקה האלטרנטיבית. בינואר 2016, בתום סיבוב ההופעות לכבוד יציאת האלבום, הכריז רוסטאם שהוא עזב את הלהקה, אך ימשיך לשתף פעולה עם קניג בהמשך.

ב-2019 הוציאה הלהקה את אלבומם הרביעי "Father of the Bride", הראשון מאז עזיבתו של רוסטאם. גם הוא הגיע למקום הראשון במצעד האלבומים של בילבורד. האלבום היה מועמד לשלושה פרסי גראמי, וזכה בקטגוריית אלבום המוזיקה האלטרנטיבית.

פרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2015, קניג הוא המנחה של תוכנית הרדיו "Time Crisis" בתחנת "אפל מיוזיק 1", ומ-2017 הוא מנחה את התכנית עם הצייר ואישיות הרדיו האמריקאי ג'ייק לונגסתרת'.

קניג משתתף בשירה בשיר "Carby" מהאלבום LP של להקת דיסקברי, בה חבר גם קלידן ומפייר ויקנד רוסטאם באטמנגליג'.

קניג גם משתתף באלבום "Warm Heart of Africa" של ה"The Very Best", ב-"Pyromiltia" של תאופילוס לונדון ו-"I Could Be Wrong" של כרומאו. קניג גם שר קטע קצר בשיר Barbra Streisand של דאק סוס. קניג גם מופיע בקליפ של השיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עזרא קניג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Artful Dodgers: Santigold & Vampire Weekend, Nick Marino, pastemagazine
  2. ^ 5-10-15-20: Ezra Koenig באתר Pitchfork