פול נווין קונג אן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פול נווין קונג אן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 31 בינואר 1919
וייטנאם עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 2008 (בגיל 88 בערך)
וייטנאם עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה וייטנאם עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע תלמיד עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסיד אומות העולם
פרסים והוקרה
קישורים חיצוניים
יד ושם פול נווין קונג אן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פול נווין קונג אן (בווייטנאמית: Paul Nguyễn Công Anh‏, 1919-2008) הוא אזרח וייטנאמי אשר הוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות העולם בעקבות הצלת יהודים בצרפת.

הפעילות בתקופת השואה להצלת יהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול נווין קונג אן נולד בווייטנאם והיגר לצרפת. בשנת 1942 הוא למד באוניברסיטה שבניס שם פגש את עמיתתו לכיתה, ידוויגה אלפבית, פליטה יהודית מפולין. שני הסטודנטים התאהבו זה בזה והתארסו. בקיץ שנת 1942 כוחות המשטרה הצרפתית החלו לעצור יהודים עם אזרחות זרה, ביניהם קרובי משפחה של ידוויגה, משפחת ברלינר. פול החליט להתחתן עם ידוויגה בתקווה שתהפוך לאזרחית צרפתייה ובכך להגן עליה מפני הגירוש מצרפת. הזוג נישא ב-5 בספטמבר באותה שנה ועברו לקלרמון-פראן והמשיכו את לימודיהם שם. בקיץ שנת 1943 הם חזרו לניס, אשר הייתה תחת שליטה איטלקית ונחשבה לבטוחה יחסית.[1]

בספטמבר של אותה השנה (1943) הגרמנים השתלטו על ניס וכל האזורים האיטלקים והיהודים היו בסכנת גירוש. פול נווין החליט להסתיר לא רק את אשתו, אלא גם את קרובי משפחתה: דודה ודודתה יעקוב וסלום ברלינר וילדם התינוק רולנד. נווין הצליח להשיג ניירת מזויפת ובנובמבר, עלו הוא ויעקוב ברלינר על רכבת לאנסי, שם קישר בין יעקוב לבין מבריח אשר לקח את יעקוב לשווייץ. באותו האופן העביר גם את סלום ברלינר וילדה.

לפול וידוויגה נולדו שתי בנות.

הכרה והנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 באפריל 2007 הכיר מוזיאון יד ושם בפול נווין כחסיד אומות העולם.[2] פול נווין הוא הווייטנאמי היחיד שהוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות העולם.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ About: Paul Nguyen Cong Anh, dbpedia.org
  2. ^ https://righteous.yadvashem.org/?searchType=righteous_only&language=en&ind=0&itemId=5735410 - מידע על פועלו של פאול נגוין, אתר יד ושם.
  3. ^ סטטיסטיקות | www.yadvashem.org, באתר www.yadvashem.org