פורטל:צרפת/מדף הספרים/5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הזר (בצרפתית L'Étranger) הוא רומן מאת אלבר קאמי שיצא לאור בפריז ביולי 1942, בזמן מלחמת העולם השנייה. הספר מספר בגוף ראשון את קורותיו של מרסו, צעיר צרפתי שחי באלג'יר ומתפרנס מעבודתו כפקיד. הרומן נפתח במילים "היום אמא מתה. או אתמול, אני לא יודע". האדישות שמציג מרסו ביחס למות אמו מאפיינת את דמותו לאורך כל הספר. הוא לא מפגין אף רצון עז או התעניינות יוצאת דופן במה שקורה לו. מעשיו האזוטריים ומגעיו האנושיים הסבילים והמקריים, שהוא מתאר במשפטים קצרים, נעדרים כל מטרה, שאיפה או סיבה. בשיאה של העלילה נתקל מרסו בערבי בקרבת מעיין מים, בטיול על חוף הים, ויורה בו למוות "בגלל השמש". בעקבות הרצח נעצר מרסו. בהמשך הספר הוא מתאר את שהותו ומחשבותיו בבית המעצר ובמשפט.

הרומן הוא ביטוי ספרותי לתורת האקזיסטנציאליזם של קאמי. כמה חודשים לאחר צאת "הזר" יצאה לאור המסה "המיתוס של סיזיפוס" מאת קאמי, בה הוא פורש את התאוריה האקזיסטנציאליסטית שעמדה מאחורי כתיבת "הזר", שבמרכזה מושג האבסורד. הרומן נתפש גם כמבטא את הוויכוח בין סארטר לקאמי בשאלת האדם האותנטי והטבעי, על רקע תפיסתו של רוסו את טבע האדם.

חוקרי ספרות רבים טוענים שמלבד תפיסת העולם המרכזית מתנסחות ברומן גישות ביקורתיות רבות, ומובעת בו ביקורת על מערכת המשפט הצרפתית, על הדת, מוסדות המדינה, התקשורת והדמוקרטיה.

הספר נבחר במקום ראשון ברשימת 100 הספרים של המאה של לה מונד.