פיקה (מנהג שוודי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיקה
Fika
מדינה שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיקהשוודית: Fika) הוא מנהג ששייך כיום לתרבות השוודית, שבמהלכו מתאספים עמיתים לעבודה ו/או קרובי משפחה ו/או חברים לשתות קפה, לאכול כריכים וקינוחים.[1] פיקה יכול להימשך בין 15 ל-45 דקות.

המונח[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחה בעיר הקטנה סדרהמן (Söderhamn) בפיקה ב-1916

המילה השוודית fika עצמה פירושה לשתות קפה. במובן פחות קפדני, אפשר להחליף את הקפה בתה, מיץ פירות ולימונדה. זה גם מנהג פופולרי מאוד בקרב ילדים (מגישים דלעת). בקרב כמה קבוצות חברתיות, פיקה דומה ל"תה האנגלי" של השעה חמש. לחלק מהמנות השוודיות, ניתן גם להגיש פיקה כמתאבן, כמו פיקאברד ("לחם פיקה").

מנהג תרבותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסורת זו של הפסקת קפה ממושכת יחסית עם חטיף קטן היא חלק מרכזי בתרבות השוודית, שכן השוודים הם בין צרכני הקפה הגדולים בעולם. לשם כך יש פיקה (סלנג מקומי של קפה), לרוב עם מאפים, המסורת התפשטה ברחבי העסקים השוודים בכל רחבי העולם. פיקה הוא מוסד חברתי בשוודיה והנוהג של לקחת הפסקה עם משקה וחטיף מקובל באופן נרחב כמרכזי בחיים השוודים. כמנהג נפוץ של אמצע הבוקר והצהריים במקומות עבודה בשוודיה, פיקה עשויה לתפקד חלקית גם כמפגש בלתי פורמלי בין עמיתים לעבודה ואנשי הנהלה ואף עשוי להיחשב לא מנומס לא להצטרף. פיקה מתקיים לעיתים קרובות בחדר ישיבות או בחדר פיקה ייעודי. כריך, פירות או ארוחה קטנה עשויים להיקרא "פיקה" בתור המושג האנגלי של תה אחר הצהריים.

פיקה בחוץ באביב

מקור שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיקה הוא תרגום אופייני לאחור של המילה השוודית קפה. קאפי (kaffi) היא הגרסה השוודית הישנה יותר של המילה kaffe שנמצאת בשימוש היום. המילה השוודית fik, שפירושה בית קפה, מיוחסת לרוב כנגזרה מהמילה fika.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיקה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Henderson, Helene (2005). The Swedish Table. U of Minnesota P. p. xxiii-xxv. ISBN 978-0-8166-4513-8.
  2. ^ "fik". Nationalencyklopedin (בשוודית). נבדק ב-30 בדצמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)