פקעת של קשרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פקעת של קשרים.
A tangle of knots.
מידע כללי
מאת ליסה גרף.
שפת המקור אנגלית.
הוצאה
תאריך הוצאה 2013 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה שנת 2013.
עורך ענת לויט.
הוצאות בעברית
הוצאה ידיעות ספרים.
תרגום נועה בן פורת.
מספר עמודים 259.
 
הוצאה הדפסה בישראל - נ.ב. יהודה שיווק בע"מ.
עימוד בישראל - גאלה קדם דפוס בע"מ.
פרסים

הספר היה מועמד לפרס ה – National book award.

הספר נבחר לאחד מספרי הילדים הטובים והמומלצים לשנת 2013 באתר אמזון.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פקעת של קשרים הוא ספר מאת הסופרת ליסה גרף שיצא לאור לראשונה בשנת 2013. הוא תורגם לעברית מאנגלית על ידי המתרגמת נועה בן פורת.

הספר מציג לקוראים עולם שבו כישרון הוא חלק בלתי נפרד מחייהם של האנשים, ולכל אחד יש כישרון ייחודי. דמויות רבות עם כישרונות מיוחדים מופיעות בספר, נקשרות אחת לשנייה ותורמות לעלילה.

הספר נבחר לאחד מהספרים הטובים והמומלצים לשנת 2013 באתר אמזון והיה מועמד לפרס ה – National book award.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספר זה מסופרים במקביל מספר סיפורים שאינם קשורים זה לזה, שבמוקד כולם עומד כישרונם של אנשים:

סיפורה של קיידי: קיידי היא יתומה מבית היתומות "מיס מאלורי לילדות אבודות". יש לה כישרון לאפית עוגות מדהימות (שהמתכונים שלהן משולבים במהלך הספר). קיידי היא היתומה היחידה שנשארה בבית היתומות ליותר מחודש (למעשה, היא שם מאז שהיא הייתה תינוקת). כל שנה קיידי מתחרה בתחרות העוגות השנתית נגד אופים וטבחים מקצועיים ותמיד (עד עכשיו) היא מנצחת. בסוף הסיפור קיידי מאומצת על ידי טובי, בנו של בעל הבית, ומגלה מי הם ההורים הביולוגים שלה ומהם שורשיה המשפחתיים.

סיפורו של בעל הבית: בעל "בית המסחר לחפצים אבודים". בבית המסחר הוא אוסף דברים שונים ומשונים וביניהם כישרונות של אנשים (בעזרת לחיצת יד). בצעירותו אימו הייתה בעלת מפעל לייצור חמאת הבוטנים הטובה והטעימה ביותר שהייתה. לאחר שהמפעל נסגר, נשארה לו מזוודה עם המתכון לחמאת הבוטנים בתוכה, שאותה איבד בנסיעה ברכבת לפני חמישים ושלוש שנים. במהלך שנים אלו הוא מחפש את המתכון לחמאת הבוטנים האגדית של אמו ללא הצלחה, עד שמתרחש שינוי מפתיע כאשר קיידי מוצאת אותה ומתגלה דבר מפתיע: לא המתכון הוא מה שהפך את חמאת הבוטנים לטובה, מיוחדת ומפתיעה כל כך, אלא הכישרון הייחודי של אמו בבישול ואפיה.

סיפורה של משפחת אשר: דולורס אשר, אם המשפחה, מסתירה סוד כמוס ומסתורי כבר זמן רב - ממצא ארכאולוגי עתיק שגנבה מוחזק אצלה בתור סיכת ראש. וויל, שמחפש אחר ההרפתקה שלו יחד עם חיית המחמד שלו סאלי החמוסה (ובסוף הסיפור מוצא אותה). זיין, המסתבך בצרות בבית הספר בגלל כישרונו, ומריגולד, שללא הצלחה מנסה פעם אחר פעם למצוא את הכישרון השייך לה.

בסוף הספר כל הסיפורים מתקשרים ומתחברים אחד לשני והופכים לתמונה אחת גדולה. כל דמות משלימה את הפרטים החסרים בסיפורה ובסיפור הדמויות האחרות, ונעזרת בדמויות השונות.[1]

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת דמויות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קיידי (קדנס במקור): ילדה שחיה בבית יתומים הנקרא "בית מיס מאלורי לילדות אבודות". היא הילדה ששהתה הכי הרבה זמן בבית היתומות. כישרונה הוא אפייה, ובייחוד אפיית עוגות. היא מתאימה ואופה לכל אדם את העוגה המושלמת אך ורק בשבילו, העוגה שהכי תמצא חן בעיניו. קיידי בת 11, נמוכה ובעלת שיער שחור מבריק ועיניים גדולות.
  • מיס מאלורי (ג'ניפר מאלורי): היא האישה שמנהלת את בית היתומים: "בית מיס מאלורי לילדות אבודות". כישרונה הוא התאמת דברים אחד לשני בצורה מושלמת. בכישרונה היא משתמשת לרוב כדי להתאים לכל ילדה יתומה משפחה מאמצת מתאימה ומושלמת בשבילה. בינה ובין קיידי קיים קשר הדוק.
  • בעל הבית/מייסון דרלינגטון בורג'ס: בעל הבית הוא כינוי לאיש בעל בית מסחר. שמו של בית המסחר הוא "בית המסחר לחפצים אבודים". הוא אביו של טובי, ובמהלך הסיפור מתגלה שהוא גונב כישרונות של אחרים ושומר אותם לעצמו. יש לו אוסף שלם וגדול של כישרונות גנובים. בחלק הראשון של הספר, 53 שנים לפני עלילת הסיפור הוא מאבד מזוודה כחולה נדירה ובה המתכון הנדיר לחמאת הבוטנים המעולה של משפחתו - משפחת דרלינגטון. מטרתו בסיפור היא להשיב אליו בחזרה את המתכון.
  • טובי/טוביאס דרלינגטון בורג'ס: עבודתו של טובי היא מכירת מזוודות ותיקים בחנותו, שאותם הוא קונה משדה התעופה. במהלך הסיפור, הוא מאמץ את קיידי. לקראת סוף הסיפור מתרחש שינוי מפתיע ובו מתגלה שקיידי היא בתו הביולוגית והאמיתית של טובי והם מתאחדים מחדש למשפחה אמיתית ומאושרת.
  • מריגולד אשר: מריגולד היא ילדה בת 10 עם שיער חום מתולתל. אחיה הם וויל וזיין, והיא הבוגרת מבין האחים. מטרתה בסיפור היא למצוא את כישרונה הייחודי, ובסופו היא מקבלת את הכישרון שהיה שייך לזיין, אחיה.
  • זיין אשר: זיין הוא אחיהם של וויל ומריגולד. בספר מסופר שזיין הסתבך בבית ספרו. כישרונו הוא יריקות מדויקות למרחק, אך במהלך הסיפור, הוא מאבד אותו ומריגולד מקבלת אותו במקומו.
  • וויל אשר: אחיהם הקטן של מריגולד וזיין. הוא בעל חיית מחמד – חמוסה, ששמה הוא סאלי, ובסיפור מתואר שכישרונו הוא להיעלם ולהופיע מחדש משום מקום, דבר שפעמים רבות מקשה על משפחתו למצוא אותו.
  • דולורס אשר: אמם של כל שלושת הילדים – מריגולד, זיין וויל. כישרונה בסיפור הוא סריגה. במהלך הספר, היא חושפת את סודה הגדול ששמרה לעצמה במשך שנים רבות, שגנבה ללא כוונה חפץ ארכאולוגי יקר ערך בעת טיול בצעירותה.
  • מר אשר: בעלה של דולורס, ואביהם של מריגולד, זיין ווויל, הוא עוסק כספרן ראשי של בית הספר התיכון המקומי, ולא מדובר עליו הרבה בספר. כישרונו הוא קיפול נייר, בייחוד קיפול נייר לחצי 12 פעמים, בעוד שהרוב מצליחים שבע פעמים בלבד.
  • הסוכן הנוסע: דמות מסתורית המופיעה בספר מספר פעמים. גילו לא ידוע, גובהו גבוה, ופעמים רבות הוא אומר בספר את המשפט המסתורי הבא: "אני יותר ממה שחושבים". כישרונו הוא קשירת קשרים.
  • וי (ויקטוריה ולנסי): זוהי דמות שבמהלך הסיפור מתגלים פרטים רבים ובסופו הם מתקשרים אליה, כמו שאת שמה המלא גילו באמצע. היא נפגעה בתאונת דרכים וכתוצאה מכך עברה אירוע מוחי. היא איבדה את בתה קרוליין, שלימים מתגלה שהיא אמה של קיידי, וויקטוריה (וי) היא סבתה. היא סופרת, וכתבה את הספר "ערך נקוב" שמוזכר פעמים רבות בספר, ובנוסף, היא מנגנת באבוב.
  • קרוליין: בתה של וי, ואמה של קיידי.[1]

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוזן: ילדה כשרונית במשחק "חמש אבנים". מוזכרת מעט מאוד בסיפור, היא מוזכרת בחלק הראשון של הספר - 53 שנה לפני עלילת הסיפור.

איימי: אחת הילדות בבית היתומים "בית מיס מאלורי לילדות אבודות", ובמהלך הסיפור משפחה מאמצת אותה. כישרונה הוא ללקק מעטפות.[1]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגב הספר, צוין שקירקוס ריוויז שיבח את הספר ואת הכותבת ליסה גרף, לפיו קריאת הספר היא "הרפתקה קסומה ומענגת". וכן העיתון "טיים מגזין" הילל גם כן את הספר - "10 מתוך 10... לא יכולתי להניח מהיד".[2]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 ליסה גרף, פקעת של קשרים, ידיעות ספרים, 2013
  2. ^ ליסה גרף, פקעת של קשרים (גב הספר), ידיעות ספרים, 2013