פרדריק פרית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרדריק פרית'
Frederick Frith
לידה 1819
הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1871 (בגיל 52 בערך)
מלבורן, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור, צילום עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרדריק פרית'אנגלית: Frederick Frith‏; 18191871) היה צייר וצלם אנגלי. הוא החל את הקריירה שלו באנגליה אך מאוחר יותר עבר לאוסטרליה שם התגורר בהובארט ובמלבורן.

קריירה ושנים מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידריק פרית' נולד בבריטניה לג'ון פרית' ולטיציה לבית גרדינר. אחיו היה הנרי פרית'. משפחה אנגלית המורכבת מציירים ועושי צלליות.

לפני שעבר למלבורן, ידוע כי למד ועסק בציור בלונדון, ברייטון, אירלנד וסקוטלנד. בשנת 1855 עבר לאוסטרליה והחל לעבוד כצייר במלבורן, אוסטרליה, ואז עבר להובארט בטסמניה, מאוחר יותר באותה שנה.

הוא הציג את יצירותיו במלבורן שהורכבו בעיקר מציורי צבעי המים וצבעי השמן שלו. בשנת 1855 כשהוא מציג את יצירות האמנות שלו, הוא פגש את ג'ון מתיסון שארפ. מאוחר יותר הם הפכו לשותפים ועבדו בסטודיו משלהם ששארפ קנה. הם כינו את הסטודיו - גלריה כרומטיפ. "כרומה" היא המילה היוונית לצבע, והתייחסה לשיטת הצביעה של הדפסי נייר. נותרו רק כמה עשרות מיצירות האמנות הכרומטיפ שלהם, העובדה שהם נשארו שלמים אחרי כל השנים נתפסה כחיוניות של נייר הצילום. תהליך זה היה דומה ליצירות המכונות לרוב פוטו-קריוטיפ. מאוחר יותר בשנת 1855, עיתון מקומי פרסם את הפנורמה של פרית' ושארפ בת חמישה חלקים על הובארט. פנורמה זו נתפסה כפנורמה הראשונה ומה שהתחיל את סחר האלבומים וההדפסים שהם מכרו לקהילה. [1]

בשנת 1855 הגיש פרית' תביעה אזרחית נגד סוחר בהובארט, סמואל מוזס. פרית' צייר אותו ואת משפחתו, אך סמואל סירב לשלם לו בשל העובדה שהם היו ציורים יקרים מדי, ולא משובחים, בסופו של דבר פרית' זכה במשפט וקיבל פיצוי יחד עם עלות הנזקים. [2]

שותפיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידריק פירת', צילום כפול

לאחר עשר שנים השותפות של פרית' ושארפ הסתיימה. הם נפרדו וקידמו את עבודתם באולפנים נפרדים. שארפ המשיך בייצור כרומטיפים וסטריאוגרפיות בהובארט ופרית' עבר לעבוד על הכנת תצוגות בפורמט גדול.

אחד החידושים שפרית' יצר, היה "צילום כפול" - תמונה של אותו אדם המחוברות יחדיו על רקע אחיד, כמו שהוא הדגים בצילום הכפול של עצמו.[3]

שנה לאחר פרידתם, הנרי פרית' (אחיו) הצטרף לעסק ועבד פחות על ציורים והתמקד יותר בצילום. מאוחר יותר הציג פרית' שתי פנורמות שצולמו בהובארט. שתי התמונות צולמו בכנסיית הדומיין ובכנסיית סנט פול.

בשנת 1858 האחים פרית' פתחו סטודיו שני הממוקם בלאונססטון כדי לקדם את הקריירה שלהם ולהפיק יצירות אמנות נוספות. יצירות האמנות שלו היו פופולריות מאוד, אך מחירם היה גבוה מדי מה שהוביל לתיקי משפט נוספים.

סגנון[עריכת קוד מקור | עריכה]

נראה שפרית' התעניין יותר בציור, במיוחד כשעבד עם בן זוגו לשעבר ג'ון שארפ - שארפ היה ידוע כצלם, פרית כצייר. באמצעות צילום וציור, רבים מתצלומי הדיוקנאות שלו נראו כמו ציורי צבעי מים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרדריק פרית' בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Davidson, Gael Newton ; with essays by Helen Ennis and Chris Long and assistance from Isobel Crombie and Kate (1988). Shades of light : photography and Australia, 1839-1988 (1. publ. ed.). Canberra: Australian National Gallery. p. 24
  2. ^ Frederick Frith :: biography at :: at Design and Art Australia Online, www.daao.org.au
  3. ^ Davies, Alan (2004). Eye for photography : the camera in Australia. Carlton, Vic.: Miegunyah Press. p. 144