לדלג לתוכן

פרובינציית ג'רזי המערבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרובינציית ג'רזי המערבית
Province of East Jersey
דגל
המחוזות המקוריים של מערב ומזרח ג'רזי מוצגים בצהוב וירוק, בהתאמה. קו קית' מוצג באדום, וקו קוקס-ברקלי מוצג בכתום.
ממשל
עיר בירה ברלינגטון
היסטוריה
תאריכי הקמה 1674 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי פירוק 1702 עריכת הנתון בוויקינתונים
ישות קודמת פרובינציית ניו ג'רזי
ישות יורשת פרובינציית ניו ג'רזי
דומיניון ניו אינגלנד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרובינציית ג'רזי המערבית הייתה מחוז באמריקה הבריטית, שנוצר ב-1674 עקב חלוקת פרובינציית ניו ג'רזי לפרובינציית ג'רזי המערבית ופרובינציית ג'רזי המזרחית. שתי הפרובינציות אוחדו מחדש ב-1702. בירת המחוז הייתה ברלינגטון. קביעת מיקום מדויק לגבול בין ג'רזי המערבית לג'רזי המזרחית הייתה לעתים קרובות נתונה במחלוקת.

עמק דלאוור היה מיושב על ידי האינדיאנים של לנאפי (או דלאוור) לפני הגילוי וההתיישבות האירופית החל מ-1609, שבוצעו על ידי ההולנדים, השוודים והאנגלים. חברת הודו המערבית ההולנדית הקימה התיישבות אחת או שתיים בנהר דלאוור, אך עד סוף שנות ה-20 של המאה ה-17 היא העבירה את רוב תושביה לאי מנהטן. זה הפך למרכז הולנד החדשה. ג'רזי המערבית וג'רזי המזרחית היו שני חלקים של ניו ג'רזי.

התפתחותה של המושבה של שוודיה החדשה בעמק דלאוור התחתון החל ב-1638. רוב האוכלוסייה השוודית הייתה בצד המערבי של דלאוור. לאחר שהאנגלים הקימו מחדש את מבצר נסאו של הולנד החדשה כדי לאתגר את השוודים, הקימו האחרונים את מבצר ניה אלפסבורג במחוז סיילם של ימינו. מבצר ניה אלפסבורג היה ממוקם בין סיילם של ימינו לאלווויי קריק. המושבה של שוודיה החדשה הקימה שני יישובים עיקריים בניו ג'רזי: סווייבורג, כיום סוודסבורו, וניה סטוקהולם, כיום ברידג'פורט. כנסיית טריניטי, הממוקמת בסוודסבורו, הייתה האתר של כנסיית שוודיה עבור האזור.

ההולנדים ניצחו את שוודיה החדשה ב-1655. ההתיישבות באזור ג'רזי המערבית על ידי האירופים הייתה דלה עד הכיבוש האנגלי ב-1664. החל מסוף שנות ה-70 של המאה ה-17, הקווייקרים התיישבו במספרים גדולים באזור זה, תחילה במחוז סיילם של ימינו ולאחר מכן בברלינגטון. האחרונה הפכה לבירת ג'רזי המערבית.

לפני 1674, מודדי קרקע של ניו ג'רזי החשיבו את השטח כמאית (אנ'), יחידת חלוקה גאוגרפית שהגדירה אזור שנחשב לחלק מאזור גדול יותר, וחילקו אותו לעשיריות (אנ'). ג'רזי המערבית כללה חמש מהעשיריות. אבל תיחום הגבולות המדוייק נדרש להכרעה, לצד דמי השכירות שהמתיישבים ישלמו ומדידות הקרקע שהכסף ירכוש. נדרשו שנים וסקרים רבים כדי ליישב סכסוכי גבולות. מחוז ברלינגטון הוקם ב-17 במאי 1694 על ידי שילוב העשירית הראשונה והשנייה. לפחות שלושה סקרים נערכו בג'רזי המערבית.

מחלוקות תכופות בין התושבים לבין הבעלים הנעדרים ברובם על בעלות על קרקעות וזכויות פקדו את הפרובינציה עד שנכנעו לממשלת המלכה אן ב-1702.