פרוסטומיום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגימת Augenerilepidonotus dictyolepis ממוזיאוני ויקטוריה המציגה את הפרוסטומיום עם מבנים בולטים המסומנים

פרוסטומיוםיוונית עתיקה: "לפני הפה"; ברבים: prostomia; נקרא לפעמים גם "אקרון") הוא מקטע הגוף הראשון בגוף של תולעים טבעתיות בקצה הקדמי. הוא נמצא לפני הפה ולא כולל אותו. הוא בדרך כלל סיומת קטנה דמוית מדף או שפתיים מעל הצד הגבי של הפה. הפרוסטומיום יחד עם הפריסטומיום, הכולל את הפה והלוע, מרכיבים את ראש התולעת.

סריקה במיקרוסקופ אלקטרוני של סורק לילה אירופאי שזה עתה בקע (Eisenia hortensis) המראה את הפרוסטומיום

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרוסטומיום הוא חלק מהראש ובו לפחות חלק מהמוח. לעיתים קרובות הוא נושא מבנים תחושתיים כמו העינית, המחושים ואברי המישוש.[1] הוא עשוי לתפקד לשם חפיפה כשהתולעת אוכלת. הפרוסטומיום נושא תווים טקסונומיים רבים וצורתו והרכבו חשובים לקביעת הסיסטמטיקה של התולעת.

בנוסף לעיניים, למחושים ולמישוש, הפרוסטומיום יכול להכיל משושים (cirri). לחלק מהפרוסטומיה של רב-זיפיות יש הרחבה אחורית או רכס עם תפקוד חושי, הנקרא קרונקל (caruncle). איבר חישה נוסף, האיבר הגוני (nuchal organ) או וריאציה בשם כותפת עורפית (nuchal epaulette), הוא גומה כימו-חושית, ריסית או חריץ בקצה האחורי של הפרוסטומיום.[2]

נספחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יכולים להיות שלושה מחושים: זוג מחושי רוחב ומחוש חציוני אחד. לרוב מדובר במבנים פשוטים ומתחדדים, אך הם עשויים גם להיות מפורקים או מעוטרים.[1] יש עיצובים שונים של המחושים הרוחביים והחציוניים. המחוש הצדדי מוכנס לעיתים לרוחב המחושים החציוניים או להפך. המחושים עשויים להיות באותו מישור. בחלק מהטקסונים אין מחושים צדדיים ויש רק מחוש תיכון בודד.

המשושות הן מבנים זוגיים ומועצבים הנוטים להיות ממוקמים בגחון ולרוחב. לעיתים קרובות הם קשורים לפה ועשויים להיות להם תפקידי האכלה או מישוש.[2]

משוש טנטקולרי יכול להיות כל משוש מוארך הפונה קדימה ולעיתים ניתן למצוא אותו על הפרוסטומיום.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרוסטומיום בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Rouse, Greg; Pleijel, Frederick (2001). Polychaetes. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0198506082.
  2. ^ 1 2 Blake, J. A.; Hilbig, B.; Scott, P. H. (1997). Taxonomic atlas of the benthic fauna of the Santa Maria Basin and Western Santa Barbara Channel. Volume 4 - The Annelida part 1. Santa Barbara: Santa Barbara Museum of Natural History. ISBN 9780936494258.