לדלג לתוכן

ראש ממשלת נפאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ראש ממשלת נפאל הוא ראש הרשות המבצעת של נפאל. יחד עם מועצת השרים, ראש הממשלה מפעיל את הכוח הביצועי במדינה. ראש הממשלה חייב להינות מאמון הפרלמנט של נאפל (פרטינידי סבה) לפני מינויו על ידי הנשיא, והוא מחויב להתפטר אם אינו מצליח לשמור על הרוב בבית הנבחרים.

דרכי מינוי

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראש ממשלת נפאל ממונה על ידי נשיא נפאל בהתאם לחוקת המדינה. לאחר הבחירות הכלליות, המפלגה או הקואליציה בעלת הרוב בפרלמנט מציגה את מועמדה לתפקיד ראש הממשלה בפני הנשיא, אשר ממנה את המועמד. ראש הממשלה מחויב להתפטר אם אינו מצליח לשמור על אמון הפרלמנט, וניתן להחליפו באמצעות הצעת אי אמון בפרלמנט אם זו מתקבלת ברוב הקולות.[1]

תפקידים וסמכויות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא נפאל הוא ראש המדינה והאדם הממונה על ביצוע תפקידים וסמכויות רבות כפי שהוגדרו בחוקת נפאל. תפקידיו העיקריים כוללים קידום האחדות הלאומית ושמירה על החוקה. הנשיא מבצע פעולות בהתאם לחוקה ולחוק הפדרלי, כולל המלצות מועצת השרים.[2]

סמכויותיו הביצועיות כוללות מינוי והדחת ראש הממשלה, קבלת דו"חות שנתיים מהממשלה על יישום המדיניות והצגתם בפרלמנט, זימון וביטול מושבי הפרלמנט, נאומים בפרלמנט, מינוי בכירים שונים על פי המלצות מועצת השרים, אישור חוקים וחקיקת חירום בעת הצורך. הנשיא יכול להכריז על מצב חירום, להעניק חנינות ולכנס ישיבות חירום של הפרלמנט במידת הצורך.

סמכויות אלו מאפשרות לנשיא להבטיח את תפקוד המוסדות השלטוניים ושמירת היציבות הפוליטית והביטחונית של המדינה.[2]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ President appoints Pushpa Kamal Dahal prime minister, kathmandupost.com (ב־)
  2. ^ 1 2 Functions, duties and powers of the President as per the Constitution of Nepal, Office of the President of Nepal (באנגלית אמריקאית)