רוברט הודל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט הודל
Robert Hoddle
לידה 20 באפריל 1794
וסטמינסטר, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באוקטובר 1881 (בגיל 87)
מלבורן, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות הכללי של מלבורן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט הודלאנגלית:Robert Hoddle ‏; 21 באפריל 179424 באוקטובר 1881) היה מודד ואמן. הוא נודע בעיקר כמודד הכללי של מחוז פורט פיליפ (מדינת ויקטוריה האוסטרלית) בין השנים 18371853, במיוחד בזכות מרכז העיר של מלבורן. הוא היה גם אמן מוכשר ותיאר סצנות של אזור קנברה, ופורט פיליפ וניו סאות' ויילס.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הודל, בנו של פקיד בנק באנגליה, נולד בווסטמינסטר, לונדון. הוא הפך למודד בצבא הבריטי בשנת 1812. הודל השתתף בסקר הטריגונומטרי של בריטניה.[5] הוא הפליג למושבת קייפ שבדרום אפריקה בשנת 1822 עבד על סקרים צבאיים.[2]

מדידות באוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הודל נדד למושבות האוסטרליות והגיע לסידני, ניו סאות' ויילס, על סיפונה של "ויליאם פן" ביולי 1823. המושל בריסביין מינה אותו לעוזר מודד בפיקודו של הסוקר הכללי ג'ון אוקסלי. הודל בילה את שתים-עשרה השנים הבאות בקווינסלנד ובהמשך בניו סאות' ויילס, שם סקר את אתרי הערים וכן את קו הכביש בהרים הכחולים. בין השנים 1830–1836 ערך הודל מספר ביקורים באזור הכפרי שהפך לטריטוריית של עיר הבירה האוסטרלית.

מרכז העיר מלבורן, שסקר ומדד רוברט הודל.

הודל הגיע לפורט פיליפ, האתר העתידי של מלבורן, במרץ 1837 כסוקר בכיר עם עוזריו ד'ארסי ודרק. הוא היה אמור לקחת על עצמו את עבודת הסקר שהחל רוברט ראסל, שטען שנים רבות אחר כך כי סקר את רשת הרחובות הראשונה. בין אם הודל סקר מאפס ובין אם השתמש בסקר הראשוני של ראסל הנושא היה במחלוקת, אך שניהם עקבו אחר מתווה הרשת. הסקר של הודל, שהעתק שלו נותר בארכיון הציבורי של ויקטוריה, מתוארך ב -25 במרץ 1837, וכיסה את האזור מרחוב פלינדרס לרחוב לונסדייל, ומרחוב ספנסר עד רחוב ספרינג. הרחובות העיקריים היו ברוחב 30 מ ', ועל פי דרישת בורק הוכנסו רחובות קטנים יותר ממזרח-מערב לרוחב 10 מ' שנועדו לספק כניסות אחוריות. פריסה זו זכתה לכינוי רשת Hoddle Grid.

בשנת 1837, במקביל למלבורן, סימן הודל את המגרשים הראשונים של ויליאמסטאון, אך ללא נתיבים אחוריים. בשנת 1838 הוא סימן את ג'ילונג, כולל נתיבים צרים כמו ברשת מלבורן. פריסותיו לכל אחת מהן הייתה אופייניות לתקופה - רשתות מרובעות או מלבניות, מיושרות לאלמנטים כגון נהרות או קו חוף, מוקפות בקרקע ממשלתית להרחבה עתידית, בנייני ממשלה, נמלים וכדומה.

רוברט הודל ומשקפת המודדים שלו.

הודל היה בעד שרחובות הכניסה העיקריים יהיו ברוחב נדיב של 60 מ', שהפכו לשדרות עצים במלבורן, כמו רחוב סנט קילדה, רחוב ויקטוריה, רחוב אליזבת בקרלטון, והדרכים המסתעפות מהן: רויאל ודרך פלמינגטון. הוא דגל בהרחבת הכבישים הראשיים האחרים ללא הצלחה. בשנת 1853 הוא התבקש בעדינות לפרוש לטובת אנדרו יאנג.

אומן[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט הודל הוא האמן האירופי המוקדם ביותר שתיאר את אזור קנברה הראשוני. רבות מיצירותיו מוחזקות בספרייה הלאומית של אוסטרליה, בספרייה הממלכתית של ויקטוריה ובספרייה הממלכתית של ניו סאות' ויילס.

חיים מאוחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם לונסדייל מינה את הודל לכרוז במכירה פומבית ראשונה של קרקעות הכתר ב -1 ביוני 1837, בה נמכרו חלקות של 0.2 דונם, תמורת 18 ליש"ט עד 78 ליש"ט, שנחשבה אז למחיר גבוה מאוד.[3] העמלה של הודל הייתה 57 ליש"ט. ממנו קנה לעצמו שתי חלקות בעלות של 54 לירות שטרלינג. הודל בנה לעצמו בית בפינת הרחובות בורק וספנסר, שם, טיפל בעציו, ניגן על עוגב וחליל ותרגם מספרדית.

בשנת 1840 הוענקו להודל דמי עמלה בסך 500 לירות בטרם עזב את מחלקת הסקר בגלל בריאות לקויה. עם זאת, לאחר מספר חודשים של חופשה הוא התאושש בבריאותו, נכנס מחדש לתפקידו, והתמורה לא שולמה לו.

מאוחר יותר הוא עשה עבודה יקרת ערך במדינה ויקטוריה, הפך לסוקר הכללי של ויקטוריה בשנת 1851 ופרש ביולי 1853 עם קצבה של 1000 ליש"ט בשנה. הוא קנה בשנת 1837 את גוש האדמה ברחוב אליזבת' במלבורן, שעליו עומד כעת בנק חבר העמים של אוסטרליה, תמורת סכום קטן יחסית, והוא הפך לאיש עשיר. לאחר פרישתו התעניין בהתאחדות הקולוניסטים הוותיקים.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נפטר במעונו בפינה הצפונית-מזרחית של בורק ורחוב ספנסר, מגרש שקנה באחת ממכירות הקרקעות הראשונות, ב־24 באוקטובר 1881.

הוא התחתן פעמיים והשאיר אלמנה וילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברט הודל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "THE LATE MR. ROBERT HODDLE". The Hay Standard And Advertiser For Balranald, Wentworth, Maude.. (536). New South Wales, Australia. 16 November 1881. p. 2 (SUPPLEMENT TO THE HAY STANDARD).
  2. ^ Tipping, Marjorie J. "Hoddle, Robert (1794–1881)". Australian Dictionary of Biography. Melbourne University Press.
  3. ^ Mennell, Philip (1892). "Hoddle, Robert" . The Dictionary of Australasian Biography. London: Hutchinson & Co