שיחה:אירית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הי, אני קצת חדש בעסק של וויקיפדיה ואין לי כוונה לבלות כאן הרבה, אבל אני כן מבין לא מעט בכל מה שקשור לאירית, ועל-כן הרחבתי ועידכנתי את הערך הזה בימים האחרונים. יש לי שאלה: יש מישהו מוותיקי ומנוסי וויקיפדיה שמוכן לקחת את היוזמה ולהפוך כל איזכור של המונח האומלל "אייר" ל-"איירה"? רועי 22:40, 1 יונ' 2007

סתירה פנימית בין הפסקאות על מספר הדוברים[עריכת קוד מקור]

כתוב:

"כ-40% מאזרחיה של אירלנד, שהם כ-1.7 מיליון איש כיום, יודעים אירית ברמה כזו או אחרת, אם כי ברור שעבור רובם הגדול מדובר בשפה זרה אותה הם למדו/לומדים בבית-הספר ואינם דוברים אותה. המפקד של שנת 2006 הוא הראשון המאפשר הערכה אמינה ומדויקת, וממנו עולה כי ברפובליקה של אירלנד ישנם 538 אלף איש המשתמשים באירית באופן יומיומי. ברם, הרוב הגדול של אלה הם תלמידים, המשתמשים באירית אך ורק במסגרת שיעורי אירית בבית-הספר (או במוסדות אחרים). רק 85,000 איש משתמשים באירית באופן יומיומי מחוץ למערכת החינוך. לאלה יש להוסיף עשרות בודדות של אלפים בצפון אירלנד (מתוך כ-170,000 צפון אירים בעלי ידע כלשהו בשפה), וכן כמה אלפי דוברים בשאר רחבי בריטניה, בארצות הברית, קנדה, ואוסטרליה. בהנחה שגם בקרב ההמונים שיודעים אירית אך אינם משתמשים בה באופן יומיומי ישנו מיעוט מסוים שהאירית בפיו שוטפת, ניתן להעריך את כל אוכלוסיית דוברי האירית בכ-100 עד 150 אלף. ההערכות בנוגע למספר הדוברים שהאירית היא שפת האם שלהם (רכשו אותה באופן טבעי מהוריהם) צנועות יותר, ונעות בין 20 ל-80 אלף."

אך כתוב גם:

"סך כל הדוברים: כ-2,000,000 (בעלי ידע בשפה). כ-600,000 (משתמשים בשפה ביום-יום). כ-100,000 (משתמשים בשפה ביום-יום מחוץ למערכת החינוך). מספר הדוברים שזו שפת אמם: 40,000".

קשה למצוא את הקשר בין המספרים ונראה שיש סתירות.. עִדּוֹ (Eddau)..... ''הוצא תורה מציון - תרגם ערכים לאנגלית''... - שיחה 16:54, 30 בינואר 2010 (IST)תגובה

אין סתירה כלל, היות ונתוני מיפקד האוכלוסין האירי (1.7 מיליון בעלי ידע בשפה, 85 אלף משתמשים באופן יומיומי) מכיל נתונים מהרפובליקה האירית בלבד. לעומת זאת, הנתונים של 2 מיליון בעלי ידע ו-100 משתמשים באופן יומיומי מתייחסים לכלל דוברי האירית בעולם, כאשר רוב אלו שלא נכללים במיפקד האירי הינם תושבי צפון אירלנד ומיעוטם בשאר העולם. רועי.


לרועי[עריכת קוד מקור]

מה מקור הידע שלך באירית? איתן - שיחה 16:24, 22 במאי 2010 (IDT)תגובה

תשובה לאיתן[עריכת קוד מקור]

עניין רב שנים באירלנד ובתרבותה. למדתי אירית בכוחות עצמי לפני כ-15 שנה. את המאסטר בבלשנות עשיתי ב-University College Dublin בהנחייתה של Maire Ni Chiosain, והוא עסק במספר תופעות במימשק הפונולוגיה-פונטיקה של השפה האירית. אני משתדל לעקוב אחר נתונים סוציו-בלשניים אודות השפה, וצופה לעתים בשידורי TG4 באינטרנט. בעוונותיי אני גם נגן חמת חלילים אירית, אבל לא בהא עסקינן. בשנים האחרונות אני לא חוקר את השפה וגם אין לי הזדמנויות לדבר בה, כך שאני לא רואה בעצמי סמכות, רק יודע בשפה ואודותיה יותר משאר דוברי העברית. לצערי אני גם לא מורגל בכתיבת ערכי וויקיפדיה ואין לי זמן, כוח או סבלנות לתרגל ולהתרגל, אז הערך נראה כפי שהוא - עמוס בתוכן טוב, אבל לא שלם ולא ערוך כהלכה. אולי פעם. רועי.

לרועי, אם תוכל להיכנס לחשבון שלך ולדף השיחה אודה לך. איתן - שיחה 07:56, 23 במאי 2010 (IDT)תגובה

האיות "גיילית" לעומת "גאלית"[עריכת קוד מקור]

שמתי לב שמישהו החליף את האיות "גיילית" ב-"גאלית" בשורת הפתיחה (לאחר שאני שיניתי אותו מ-"גאלית" ל-"גיילית" כשעבדתי על הערך). למיטב ידיעתי לא קיים בעברית מונח תקני או מקובל לשם השפה, ועל-כן ראוי שהמונח בפועל יהיה דומה עד כמה שאפשר להגייה בשפת המקור. לפיכך האיות "גיילית" הוא המתאים ביותר, בהינתן שההגייה באירית היא בתנועת צירי [e] או בדיפתונג [ei], וזו גם ההגייה המקובלת באנגלית. יתרה מזאת, האיות "גאלית" מקורו בד"כ בזיהוי בקרב דוברי עברית של השפה הקלטית של אירלנד עם "גאליה", היא צרפת הקלטית. זהו זיהוי מוטעה ומטעה. לבסוף, לפחות בקרב נגני המוזיקה האירית המסורתית בישראל, עבורם המונח רלוואנטי משהו, רווחת ההגייה "גיילית" ולא "גאלית". אי לכך החזרתי את האיות "גיילית" בנוסף ל-"גאלית", אבל אני מציע למחוק את "גאלית". אשמח לדעת אם למישהו יש התנגדות מנומקת. רועי.


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:27, 3 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 15:28, 3 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:42, 1 ביולי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 4[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 11:36, 30 בדצמבר 2013 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באירית שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 07:32, 7 בנובמבר 2022 (IST)תגובה