שיחה:אמנון חרל"פ

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת 2A00:A040:198:6D6F:D4F3:A8A8:D00C:3905 בנושא תוספת לערך ויקיפדיה של אמנון

תוספת לערך ויקיפדיה של אמנון[עריכת קוד מקור]

אין המון תמונות של אמנון חרל"פ סבא רבא שלי באינטרנט. תמונות המופיעות הן בתקופות שהוא מבוגר, זקן או באיזשהו מאמץ- שהיה בשגרה שלו מכיוון שהקפיד על פעילות גופנית באופן יום יומי. היה חשוב לו מאוד להביא ילדים לעולם. ולאחר שתי בנות שהביאו הוא ואשתו אסתר לעולם רות שנולדה בתל אביב, ויעל שנולדה בפתח תקווה, אמנון ופירה כנראה ביצעו טיפולי הפריה. לאמנון היה חשוב שייוולד בן. אבא שלו אפרים עלה לישראל לאחר שנכח בקונגרס ציוני (התכנסויות והתאספויות ברוסיה). המאה ה 19 הייתה תקופה של התעוררויות רוחות לאומיות, וברוסיה היו רוחות מהפכניות. ברוח התקופה אפרים בנם של אביו שלמה, ואמו שיינה אלקה, התחבר לשירת ימי הביניים שהיו עם מוטיב שיבת ציון. במקום להשתקע בארצות בהן גרות מעצמות זרות, החליט להגשים את חלום הציונות , לחזור לבית עם ישראל  ולהגיע לעיר ירושלים בה היה בעבר ההיסטורי של המדינה בית המקדש. המשפחה הייתה שומרת מסורת יהודית והקפידה על מצוות היהדות. צום תשעה באב, הדלקת נרות בחג החנוכה. סבא של אמנון היה שלמה חרל"פ. שלמה שמר בחזקתו מסמכים של אבות אבותיו, המעידים על היותו צאצא לבית ישראל. בזכות המסמכים של שלמה חרל"פ נמצא קשר דם של שלמה לאבות אבותיו שחיו בארץ ישראל לפני גירוש. ראשי התיבות של חרל"פ הוא חיה ראש לגולי פורטוגל (שלימים הפך לפולין). אני מצטטת מויקיפדיה את ערך השם: "פירוש השם חרל"פ הוא ראשי התיבות: חייא ראש ל גולי פורטוגל (או פולין). מקור המשפחה הוא ממשפחת בני חייא (בן חיים), המתייחסת ישירות למשפחת מלכי יהודה, דרך ראשי הגלות מבבל."

בספרי המקרא אביו של שלמה התנ"כי הוא דוד המלך. כשהגעתי לשנת בת המצווה שלי קיימו בבית הספר היסודי שלי בכיתה ו', טקס בנות ובני מצווה. הטקס התקיים בירושלים בחומות עיר דוד. והכנתי עבודת שורשים שהגשתי בבית הספר. במסמכים ששמר שלמה חרל"פ סבא של אמנון חרל"פ יש מגילת יוחסין של משפחת חרל"פ. אני מצרפת מגילה זו כפי שהועברה אלי בתקופת בת המצווה שלי. אני משערת שחלק מהמגילה אינו ודאי. בגלל שהיה חשוב לאבות אבותיי מורשת זכרית, לא רשומות בנות במגילה לצערי. הבנים הקפידו שייוולדו להם צאצאים זכרים למטרת מורשת בני ישראל. כאשר לא נולד זכר, אני משערת שהבת לאחר נישואיה הולידה בן והוא רשום במגילה. היה חשוב לאבותיי להעביר את שושלתם לצאצאיהם, ולכן הקפידו לשמור שמות קרובי משפחה שלהם.

אמנון רצה שייוולד לו בן, על אף שאהב מאוד את בנותיו יעל ורות. החשד שהוא ופירה נעזרו במרפאת הפריה כדאי להפרות את ילדיהם הקטנים יותר. השערה זו כיוון שלעיתים בביקור בבית סבתי נושא היוולדות אחיה הקטנים היה קונוטציה של מעבדת הפריה. ילדי מעבדה נקראו ילדים שהופרו באופן מלאכותי. השערה שנייה לנושא היווצרות התאומים בהפריה מלאכותית הוא אולי שימוש במעזרי פוריות, אולי אסתר (פירה) אשתו של אמנון השתמשה בפארמה (כדורים שייצרו ברוקחות) כדי להיות פורייה וזאת הסיבה להיווצרות התאומים בהריון אורי ונורית. השערה נוספת לעניין התאומים הוא עניין גנטיקה. יש חוקרים הטוענים שתאומים הנוצרים באופן טבעי הם תוצאה של גנטיקה ולאורי בנו של אמנון חרל"פ יש זוג נכדים תאומים, אף הם בת ובן.

אורי בנו של אמנון חרל"פ ירש ממנו את אהבתו לספורט ושנים עבד כמורה לחינוך גופני. נורית ירשה ממנו את שיווק ארץ ישראל כאתר לאום תרבותי, ועובדת עד היום באגף התיירות בשיווק חבילות טיסה לחו"ל ולארץ. שניהם ציונים ולשניהם נכדים  שחיים עד היום. אין מקרי רצח שהתרחשו לצאצאים של אמנון חרל"פ, וזאת בזכות הקפדה על שמירת הקשר בין בני ובנות המשפחה, היפגשויות התקופתיות כחגיגת שלושת הרגלים. החגים המשפחתיים בהם הייתה הקפדה על התכנסויות שנתיות בין צאצאי משפחת חרל"פ (כולל אותי) הם בחגי ישראל פסח שבועות  וחנוכה. פגשתי את אחיינו של אמנון גידי גוב בחגיגת שבועות אצל סבתא שלי רות בבית כשהייתי בחטיבת ביניים. אמא של גידי גוב ציפה נישקה אותי בלחי בהפגשות איתה כשהייתי צעירה, הזמינה אותי לבית שלה, אך הייתי בתקופת בית ספר בדרום הארץ ונסיעה במיוחד למרכז הארץ לפגוש אותה לא הקיימה. בעל של סבתא שלי רות היה מיכאל גיל שעלה לארץ ישראל לפני מלחמת העולם השנייה ושם אבא שלו היה שלמה (סלומון). שלמה גיל נולד ברוסיה וזאת הייתה נקודת חיבור בין רות למיכאל. שלמה גיל עלה לישראל עם אשתו דורה שנולדה בפולין אחרי שהכירו והתחתנו בצ'כיה. שלמה גיל עלה לישראל ואגן בנמל חיפה. בציוד שהביא עימו היו כלי נגינה רבים כיוון שהתאמן בעברית עוד לפני עלייתו לארץ, ולמד לשיר ולנגן שירים עבריים. אשתו של אמנון חרל"פ אהבה לשיר בעברית ולנגן בפסנתר. כשנפטר אמנון חרל"פ אמא שלי קיבלה בירושה מהזוג חרל"פ סבא וסבתא שלה, את הפסנתר שעליו ניגנה אסתר (פירה חרל"פ). כשהייתי בבית ספר יסודי למדתי לנגן על הפסנתר של פירה סבתא רבא שלי. החיבה למוזיקה הייתה גדולה בבית. אמנון שהיה שחקן כדורגל הקפיד להתייחס בכבוד להמנונים.

 

"נעמה בת שלומית גיל, בת רות חרל"פ, בת אמנון חרל"פ, בן אפרים צבי בן יוסף שלמה, בן אליעזר צבי, בן זאב בן אברהם, בן דוד בן שמשון בן שמעון בן אברהם, בן זאב בן שלום, בן דוד בן שמעון שאלתיאל בן אליעזר (אשר מצא ראש משפחותינו והתחיל לחתום חרל"פ), בן דוד בן יהודה, בן גדליה (כהמח"ס שה"ק) בן יוסף, בן דוד בן הושע, בן דוד בן שלמה, *' בן דוד בן גדליה, בן שלמה בן יוסף, בן יהודה בן יחייא, בן יעיש בן חייא (אבי חזקיהו ר"ג ובעצמו הלך לפולין וע"כ חתימת משפחותינו חרל"פ, ר"ת חייא ראש גולי פולין [פורטוגל – פומבדיתא?]), בן דוד בן זכאי, *' בן אברהם בן נתן, בן דוד בן חצוב, בן אבדימי בן נחמיה, בן מגיס בן יעקב, בן מר זוטרא בן רב גוריא, *' בן מר זוטרא בן מר זוטרא (דהוא בוסתנאי), בן דוד בן חזקיה, בן הונא בן כהנא, בן מר זוטרא בן אבא, בן עוקבא בן נחמיה, בן נתו בן הונא, בן חייא בן ענן, בן שפט בן יוחנן, בן דוד בן נחום, בן עקוב בן שלמה, *' בן הונא בן נתן דצוציתא, בן שלום בן חזקיה, בן שכניה בן דוד, בן שמעיה בן שלמה, בן דוד בן ישיעה, *' בן חזקיה בן חסדיה, בן ברכיה בן חנניה, בן משולם בן זרובבל, בן פדיה בן שאלתיאל, בן יהויכין בן יהויקים, *' בן ישאיהו בן אמון, בן מנשה בן חזקיה, בן אחז בן יותם, בן עזריה בן אמציהו, בן יואש בן אחזיהו, *'  בן יורם בן יהושפט, בן אסא בן אביה, בן רחבעם בן שלומה, בן דוד בן ישי, בן עובד בן בועז, *' בן שלמן בן נחשון, בן עמינדב בן רם, בן חצרון בן פרץ, בן יהודה בן יעקב, בן יצחק בן אברהם, *' בן תרח בן נחור, בן שרוג בן רעו, בן פלג בן עבד, בן שלח בן ארפכשד, בן שם בן נח, *' נח בן למך בן מתושלח, בן חנוך בן ירד, בן מהללאל בן קינן, בן אנוש בן שת, בן אדם יציר כפיו של הק"ב"ה." זה סדר יחוסי שנמסר לאמנון בניו של אפרים צבי למסור לבנים שלו או לאחד מאחיו (ביום ט"ו תמוז שנת התרפ"ח במושב ב"י רחובות בארץ ישראל)

הערות:

*' - סימן זה מחליף את סימן מגן דוד  המופיע בקלף מגילת היחוסין.

בהמח"ס שהק – בהמח"ס – לא ברור מה ראשי תיבות אלה.  שה"ק – שלשלת הקבלה.  בעל המחבר ספר שלשלת הקבלה – כלומר המחבר

ר"ג-  ריש גלותא, ראש גולה.


דהוא בוסתנאי – שמו הנוסף של מר זוטרא הבן, היה בוסתנאי


נתן דצוציתא – "נתן הזוהר", דרשן בעל תשובה.


במושב ב"י – במושב בני ישראל


ביתו של אמנון השנייה היא יעל. יעל עבדה בבתי ספר ושימשה מורה למוזיקה. יעל לימדה בקריית גת בבית ספר "יד יצחק", בבית ספר "האחים גובר" בנהורה, ובבית ספר "אפרידר" באשקלון.

החל מ 1964 אחרי לידת רינת הבת שלה היא התחילה לעבוד בבית הספר התיכון בקרית גת "רוגוזין", הנקרא היום, בעשר השנים האחרונות "זאב בוים". השנים בהם הייתה יעל (ביתו השנייה של אמנון חרל"פ לאחר רות) סגנית מנהל: 1967-1994.

אשתו של אמנון חרל"פ, אסתר (פירה) עלתה לארץ עם אחותה רחל , ועם אימה שלהם רחל (קלרה). הן עלו באוניה.

רחל, (אחותה של אשתו היחדה של אמנון התאבדה לאחר העלייה לארץ מתוך ייאוש לאחר גילוי חוסר הפיתוח בארץ, חוסר במוסדות, חום כבד, ומחלות קשות.

קלרה אמא של אשתו של אמנון (בשמה הישראלי חיה) הייתה שותפה בחיים של הילדים של אמנון חרל"פ. הכינויי של אמא של אסתר היה סבתא מאמא והיא גרה בתל אביב. משפחת חרל"פ אמנון פירה אשתו וילדיהם התארחו ובקרו אותה המון וגם היא התארחה הרבה מאוד אצלם. לימים היא התחתנה עם קלמנסון, שהייתה לו חנות ספרים בזכרון יעקב והם מאוד אהבו להתארח בבית משפחת חרל"פ, ולארח אצלם את אמנון פירה וילדיהם רות יעל אורי ונורית.

אחותה של פירה נוספת שעלתה לישראל הייתה פניה. דודה פניה סיפרה לביתו של אמנון יעל שלאחר רצח אהרון אבא של אסתר (פירה) אשתו של אמנון, שהיה שותף בתחנת קמח מאוד גדולה של משפחת זונדר (שם נעוריה של אשתו של אמנון) , פחדו שאמא של אסתר , קלרה (חיה בשמה הישראלי) תדרוש חלקה מעסק הקמח, ובמקו לאשר את בעלות החלק בעסק העדיפו לאשר לה לעלות לארץ ישראל, אישור עלייה שהיה לא נפוץ . שוחררו לעליה לארץ קלרה- בשמה הישראל חיה, ובנותיה פירה ( אסתר אישתו של אמנון) ורחל.

פנייה נשארה כ"בת ערובה";... כל התקופה שפניה לא הורשתה לעלות לארץ, היא למדה באוניברסיטה . לימים, פניה עלתה לארץ, התחתנה עם נוח והיו להם שני בנים.

יעל ביתו של אמנון מספרת שתור ילדה ברחובות, אמנון שיחק ב;פועל רחובות והיא זוכרת שהיא ואחותה הבכורה רות (שהיא סבתא שלי, כותבת מכתב זה) היו במספר משחקי כדורגל.

סבא אפרים אבא של אמנון היה נשוי לאסתר לפני שהתחתן עם אמא של אמנון יהודית. ילדיהם המשותפים (האחים למחצה של אמנון) הם – שיינדלה ומינדל.

בנשואים השניים של אפרים לאחר פטירתה של אסתר נולדו הילדים ישראל וטובה.

בנשואים שלישיים של אפרים אבא של אמנון לאחר מות אשתו השנייה (תופעה שהתרחשה המון בתקופת מחלות בשנות הקמת המדינה, מחוסר פיתוח רפואה, מחלות קשות, חום כבד, זיהום מים. בעליה לארץ טבעה ספינה עליה הייה סבתא רבא רבא שלי יהודית. אפרים שנכח בנמל בעניין עסקי מכירת סחורות- טבק וחומרי בנייה, הגיב למצוקת האנשים שהיו בקרבה לנמל, ועזר בהצלת העולים. יהודית זכרה אותו במעשה הגבורה והם התאהבו על אף הפרשי הגילאים. לזוג נולדו הילדים אריה, הדסה (נפטרה בת שנתיים), בת שבע, מיכל, שלמה, שושנה, תמר, והאחרון היה אמנון. בן הזקונים של אפרים הצאצא ה12 של אפרים, כולל התינוקת הדסה שנפטרה. נכדו של אפרים חרל"פ דן דורון כתב ספר על סבו , על אבא של אמנון חרל"פ שהתפרסם לאחרונה. בנוסף יש אתר על אביו של אמנון שניתן לצרף בקישורים. 2A00:A040:198:6D6F:D4F3:A8A8:D00C:3905 18:34, 28 באוגוסט 2022 (IDT)תגובה