שיחה:דטונציה (מנועים)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הערך חסר: דטונציה היא גם יצירת גל הלם בחומרי נפץ

דטונציה במנועי בוכנה[עריכת קוד מקור]

דטונציה מתרחשת במנועי שרפה פנימית המבוססים על מצת (פלג), כאשר אין התאמה בין רמת האוקטן של הדלק לבין לחץ הדחיסה של התערובת. בתהליך ההכנה לשרפה, עוברת תערובת האויר-דלק שהוכנסה לחלל המנוע, דחיסה שמעלה את הלחץ ואת מידת החום שלה. שרפה תקינה מתחילה עם הופעת הניצוץ במצת וממנו היא מתקדמת אל כל חלל תא השרפה. אנו מבדילים בית שני סוגי הפרעות לתהליך השרפה התקין הנ"ל:
1) ההפרעה הראשונה, שהיא הדטונציה, נגרמת בגלל גל ההלם של חזית השרפה הרגילה שנע בתוך חלל התא במהירות גבוהה ממהירות התקדמות הבעירה. גל הלם זה מעלה נקודתית את מידת החום של התערובת מעבר לחום הדחיסה. כאשר עמידות הדלק לשרפה עצמית אינה מספקת (רמת אוקטן נמוכה מידי) עלית חום זו גורמת להצתה עצמית של התערובה בנקודה שאליה לא הגיע עדיין חזית הבעירה. נקודה לוהטת זו מייצרת חזית בעירה שניה שהולכת ומתפשטת גם היא בחלל התא. בנקודות המפגש של חזיתות הבעירה נוצרים גלי הלם ומערבולות בעלות מהירות גבוהה ביותר שגורמים להופעת רעש "צילצול" אופייני. גלי הלם אלה יכולים לגרום נזק לחלקי תא השרפה השונים (ראש מנוע, ראש בוכנה, שסתומים ואטם)והם גם מקטינים את ההספק של המנוע.
2) ההפרעה השניה נקראת הצתה עצמית והיא נבדלת מהדטונציה רק בתזמון של הארועים. בהצתה עצמית כבר עלית החום והלחץ בזמן הדחיסה מביאה את הדלק לנקודת השרפה העצמית (לעיתים תורם לכך גם הפיח שנגרם בגלל שרפה לא טובה או שרפת שמן ומצטבר במשך פעילותו של המנוע) ונוצרת חזית בעירה שמתחילה להתקדם בחלל הדחיסה. ההצתה שמופיעה לאחר מכן מייצרת חזית שניה ונקודת המפגש יוצרת את הצילצול המוכר.

ניתן להקטין את חומרת התופעה ע"י הגבלת ההספק הנדרש מהמנוע ("הורדת הרגל" קצת מדוושת המצערת). הורדת ההספק ממלאת במידה מופחתת את כמות התערובת ומקטינה את לחץ הדחיסה ומידת החום שלה. כך, נטית הדלק לשרפה עצמית פוחתת. הפתרון הנכון הוא להשתמש בדלק בעל עמידות לשרפה עצמית גבוהה יותר (אוקטן גבוה יותר) שמתאימה ליחס הדחיסה של המנוע. הערך הרצוי מופיע כמובן בספר הרכב. במידה והגורם הוא הצטברות פיח, כדאי לטפל בניקיון המנוע. בכל מקרה יש להמנע מהצילצולים בכדי למנוע נזק מיותר למנוע.

משוב מ-15 ביוני 2013[עריכת קוד מקור]

הצתה מוקדמת קשורה לכיוון ההצתה של המצת יחסית לנקודה העליונה של מהלך הבוכנה, כלומר מוקדם מידי. דטונציה איננה הצתה מוקדמת כי אם הצתה נוספת בתא השריפה שלא באמצעות המצת אלא מנקודות אחרות בחלל הצילינדר, גל הלם זה יוצר רעש מתכתי ונזק למנוע. דטונציה יכולה להופיע מוקדם או מאוחר, העניין שאינה רצויה כי יוצרת חום גבוה ובעירה לא חלקה. 80.230.0.245 17:56, 15 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]