שיחה:היסטוריה של הרפובליקה הדומיניקנית: בין קבלת העצמאות לשלטון טרוחיו

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ערך זה נכתב על בסיס תרגום חלק מהערך בויקי האנגלית "היסטוריה של הרפובליקה הדומיניקנית". בהבהרת המושגים ולוחות הזמנים נעזרתי ב"אנציקלופדיה היסטורית של אומות העולם" מאת חיים מסינג, שיצא בהוצאת יחיעם. קילגור טראוט*הצטרפו למיזם המדינות* 06:25, 13 ביולי 2007 (IDT)[תגובה]

כמה הערות[עריכת קוד מקור]

מבוא:

  • "כיבוש הרפובליקה על ידי האיטי זכור בתולדות הרפובליקה כתקופה של שלטון חיצוני אכזרי, שהביא ליצירת תנועה לשחרור לאומי, שהביאה לקבלת עצמאות" -
    • זו תחילתו של ערך העומד בפני עצמו, עדיף לציין שם מלא: "כיבוש הרפובליקה הדומיניקנית על ידי ...
    • חזרה כפולה על "הרפובליקה" בקרבה גדולה - עניין סגנוני
    • "זכור" - אולי עדיף ניסוח קצת יותר אקדמי, כגון "מתואר בהיסטוריוגרפיה הלאומית כ..." או מצואר בתרבות העממית..." או שניהם: "מתואר בהיסטוריוגרפיה הלאומית ובתרבות העממית כ...".
  • לגבי סיום פסקת הפתיחה: אני לא בטוח אם צריך לשלב זאת בערך, אבל דוקטרינת מונרו, כשניתנה, הייתה הכרזה חלולה בלבד, שכן לארה"ב לא הייתה היכולת לאכוף אותה. אחרי מלחמת ארה"ב-ספרד (1898) השתנה המצב וספרד איבדה את הקולוניות שנותרו לה באמריקות. או אז יכלה ארה"ב להתחיל ולהתערב בצורה ישירה יותר באזור. הדוגמא הבולטת ביותר היא קובה.

המאבק לעצמאות:

  • מכיוון שהערך עומד, במידה מסויימת, בפני עצמו, לא ברור מיד לקורא כי הסיפור מתחיל בעת הכיבוש ההאיטי של השטח הספרדי, על אף המבוא. לכן גם "הנשיא אראר" מופיע פתאום יש מאין.
  • "צבא פרטי של צמיתים עניים מהסוג המכונה בספרדית "peón"" - אינני בטוח מה הייתה הכוונה המקורית. פאון הוא, מילולית, "רגלי", ויכול להיות חייל רגלי פשוט. זהו גם המונח לציון פועל חקלאי (לרוב), לעתים על בסיס יומי ולעתים כצמית. מכל האפשרויות האלו לא ברור לי מהוא ה"סוג" של הצמית המכונה פאון. אולימוטב להבתפק בצמיתים עניים. (אם כי למיטב ידיעתי אין צמיתים שאינם עניים...)

שנות העצמאות הראשונות:

  • מדוע חואן-פבלו דוארטה מפורסם? ראוי להוסיף כמה מילים במאמר מובגר או לכתוב קצרמר. לקורא העברי כרגע המשפט סתום לחלוטין. (גם לי אין מושג במי מדובר. הקישור היחידי עליו חשבתי קשור לאווה דוארטה פרון).
  • "אופי פאודלי כמעט" - לא רוצה להיות קטנוני, אבל האמזונס נפגע קשות מהדיון על השימוש במונח פאודליזם בנוגע לאמריקה הלטינית (ובכלל מחוץ לאירופה וצרפת בתקופה מסויימת מאוד). אין טעם להכניס כאן את כל הדיון הסבוך, תקצירו הוא, לפחות לפי העמדה שאני נוקט בה, שהדבר שגוי. פאודליזם הוא מונח המתאר מערכת יחסים חברתיים ובעלות על הקרקע מסויימת מאוד המוגבלת לצרפצ (והסביבה) בתקופה קצרה ומסויימת. השם המתאים יותר, והכללי יותר, הוא יחסי פטרון-קליינט.
  • שים לב שאתה כותב לעתים "באס" ולעתים "באיס".

עד כאן לרגע זה, אמשיך בקרוב. יישר כח! אורי שיחה 19:58, 13 ביולי 2007 (IDT)[תגובה]

הערך שופר בהתאם להערות אלה. תודה. קילגור טראוט*הצטרפו למיזם המדינות* 07:31, 14 ביולי 2007 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 03:14, 4 במאי 2013 (IDT)[תגובה]