שיחה:זאורופסידה

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זוחלים, עופות ומה שביניהם[עריכת קוד מקור]

בן הטבע שלום,
מכיוון ששחזרת את הערך זוחלים לגרסה של המיון החדש, אציב בפניך מספר קושיות (כרגע עולה במוחי רק אחת, אולם זוכר אני שהיו עוד) על מנת שתיפתר הסוגיה: ממה שהבנתי, הזוחלים הפכה להיות קבוצה לא טקסונומית, והמחלקה שמכילה את כל הזוחלים (והעופות) למעשה היא הסאורופסידה. אם כן, נוצר מצב שבו מחלקת הסאורופסידה מכילה את מחלקת העופות, ובמלים אחרות: מחלקה מכילה מחלקה. הכיצד ייתכן הדבר? בברכה, ירוןשיחה 17:36, 21 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

בפתח הדברים הבה נגדיר דברים לאשורם.

1. סאורופסידה אינה מוגדרת כמחלקה. היא קבוצה הכוללת את סדרת הצבים ואת קבוצת דיאפסידה. הדיאפסידה כוללת את קבוצת לפידוזאוריה ואת קבוצת ארכוזאוריה. הארכוזאוריה כוללת את משפחת התנינים ואת מחלקת העופות.

2. סאורופסידה כוללת גם קבוצות רבות של מינים שנכחדו. תוכל לדעת מיהם בערך זוחלים קדומים.

אך אחד לא ביטל את המונח זוחל. תנין הוא אכן זוחל. הוא אינו יונק, עוף או דג. הקבוצה הטקסונומית הקרויה זוחלים בוטלה. סאורופסידה החליפה אותה.

3. האבולוציה היא פסיפסית. התיקנים כמעט לא השתנו במאות מיליוני השנים האחרונות. משפחת האדם השתנתה מאות במאות אלפי השנים האחרונות. הברירה הטבעית לא רק אחראית ליצירת מינים חדשים, אלא היא גם בעיקר גורם מייצב מאד. היא מונעת ממינים להשתנות או להתפצל אם הם כבר מותאמים מאד לסביבתם. התנינים לא השתנו. הדינוזאורים דווקא כן. אלה ששרדו את ההכחדה ההמונית הפכו לעופות בבוא הזמן. תוכל לקרוא על ההשתלשלות האבולוציונית של העופות בערך אודותיהם. במילים אחרות, הדינוזאורים שהם זוחלים היו האבא והאמא של העופות. היום הם נראים שונים מאד אלה מאלה. לפני מיליוני שנים היה ביניהם דמיון רב.

4. הטקסונומיה מצויה במהפכה הקלדיסטית שלה. אין כבר משמעות למשפחה, סדרה, מחלקה וכדומה, כפי שהיה להן לפני עשרות שנים. אצל הקלדיסטים הן בכלל לא קיימות. הצץ נא בקלדוגרם וחפש אותן. מבטיחני לך שלא תמצא אותן. התרגל לחשוב שכלב הוא סוג בקבוצה שנקראת כלביים, וכלביים נכללת בקבוצה שקרויה טורפים וכו'. אומנם מתוך כבוד לעבר עדיין משתמשים בשמות סדרי המיון הוותיקים, אבל לא לאורך זמן. הנה, לארכוזאוריה אין שום שם מיוחד.

5. בספרים הישנים אתה יכול להשתמש בנתונים שאינם משתנים כה מהר, כי צבע הנחליאלי יישאר גם לאחר מותנו בגווני שחור, אפור ולבן, אבל אל לך להשתמש בהם לסיווג טקסונומי, מה גם שכותביהם הם בוטנאים וזואולוגים. בעבר, כשמיינו לי שיטות מורפולוגיות, היה די בכך גם כדי לסווג מינים. היום נדרשים רק גנטיקאים למלאכה זו.

6. התנינים הם משפחה, ולא סדרה, כפי שסברת.

בן הטבע 19:55, 21 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

בן הטבע, הצעתך המעשית היא שלמעשה נוריד את טבלאות המיון (מה שבלתי מתקבל על הדעת כמובן)? באשר להערתך האחרונה, אני לא מוצא איפה רשמתי את המילה תנינים. ובכל מקרה, התנינים היא משפחה, והתנינאים היא סדרה, ולכן בהתבטאות שאינני מוצא אותה כנראה התכוונתי לתנינאים. ירוןשיחה 20:00, 21 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

טבלת המיון בסדר גמור. היא רק צריכה להיות פתוחה לשינויים. בן הטבע 20:03, 21 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

אם כן, כיצד אתה מציע לפתור את הבעיה- ברגעים אלו ממש הפכת את האליגטוריים לתת משפחה. אם כן, המשפחה שלהם היא תניניים. אם כן- מהי הסדרה, ומהי המחלקה? (זוחלים בוטלה, מה לגבי תנינאים?!!) ירוןשיחה 20:05, 21 בפברואר 2007 (IST)[תגובה]

שלום לכם. וויקיפדיה אמורה להיות מקור (לדעתי) שבו יש לגבי הנושא המבוקש הסבר ברוב בני האדם יבינו. אני אשית לא הבנתי מילה לגבי הערך או ערכים דומים כמו זאוריה לדוגמה. האם אין אפשרות שיוסבר כאן במילים פשוטות על המאאפיינים לקבוצה והתת קבוצות בה? מלבד זאת יש כאן מישהו שמסוגל להסביר לי למה לתת לכולם שמות כו דומים כמו איכתיוזאוריה וארכוזאוריה?!