שיחה:חמור הזהב

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הסברים לשינויים שערכתי בטקסט[עריכת קוד מקור]

בטקסט המקורי נפלו כמה טעויות:

1. האפשרות שהשם "חמור הזהב" הוענק למטמורפוזות ע"י אפוליאוס עצמו שנויה במחלוקת. למעשה, עד לאחרונה נהוג היה לחשוב שמדובר בתוספת מאוחרת. וינקלר הציג טיעון משכנע בעד האפשרות שהשם נטבע על-ידי המחבר, אבל ככל הידוע לי, זה עדיין לא קונצנזוס: Winkler, Auctor and Actor (Oxford: 1991), pp. 292-293

2. הכינוי "המטמורפוזות של אפוליאוס" נועד להבחין את החיבור מהמטמורפוזות של אובידיוס, אך שם החיבור הוא פשוט "המטמורפוזות".

3. אין ספק שלא מדובר בטקסט אוטוביוגרפי! היו אמנם חוקרים שטענו שהספר האחרון (ה-11), שמתאר ברובו את חניכתו של לוקיוס לכת של איסיס, מבוסס על התנסות אישית של אפוליאוס (כך, למשל, ג. גריפית'ס בקומנטר שלו על הספר ה-11), אך רבים חולקים גם על זה (וינקלר הוא אחד מהם). על כל פנים, הרומן בכללותו מבוסס על חיבור יווני מוקדם יותר, והוא פיקטיבי בעליל.

4. העובדה שמדובר ברומן היחיד שהשתמר היא בהחלט משמעותית, אבל יש סיבות נוספות לחשיבותו - למשל, התיאור הארכני (בגוף ראשון) של כת איסיס בקנכראי הוא מקור פורה ביותר עבור היסטוריונים שעוסקים בדתות האימפריה הרומית ועבור אייגיפטולוגים כאחד. מדובר באחד המקורות החשובים ביותר לגבי כת איסיס ולגבי תופעת כתות המסתורין בכללותה.