שיחה:מחבר מובלע

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המשפט הראשון בלתי מובן לחלוטין למישהו שאינו מתחום הספרות. צריך לרשום שהמונח הוא מונח ספרותי, לנקד אותו, לרשום מה זה מחבר לא מובלע, רצוי עם קישור. בנוסף הלינק לשדר לא רלוונטי וצריך לתקן אותו, אני לא יודע לאן כי לא הבנתי את נושא הערך. אם הכוונה היא למחבר היצירה, אז למה זה תלוי רק בפרשנות של הקורא? יש להסביר מי הם המוען והנמען, לא מדובר הרי במכתב.

אולי לתת דוגמה הנוגעת לספר ועוד דוגמה במחזה, עם הסברת כל משפט על דוגמאות אלו, יסבירו את כוונת הערך. גילוי נאות: לא אני שמתי תווית לפשט.

Setreset - שיחה 19:17, 8 בנובמבר 2009 (IST)[תגובה]

זו טעות: המחבר המובלע אינו פרי מוחו של הקורא. המחבר המובלע הוא הישות הנרטיבית שאחראית על ה"סנסביליות" של הטקסט. למשל, יש את המשחק שבו מישהו כותב שורה על דף, מסתיר אותה ומשאיר רק מילה לבא אחריו, אשר משלים שורה חדשה משל עצמו, מסתיר אותה, ומשאיר מילה לבא אחריו וכו'. בסופו של דבר מתקבל טקסט עם הרבה מחברים, שאיש מהם לא ידע מה חברו כותב ולכן לא יכלו לגבש "סנסביליות" משל עצמם לטקסט - ובכל זאת, יש מחבר מובלע. כלומר, הטקסט עצמו, אם לוקחים ברצינות את כל ה"טעויות" לכאורה שנוצרו בו בשל העובדה שאיש ממחבריו לא ידע מה חברו כותב - יש לו הגיון משל עצמו. ועל ההגיון הזה אחראי המחבר המובלע. כמו מחבר מובלע, יש גם קורא מובלע. הקורא הרגיל הוא קורא "אדפטטיבי". כיוון שאין באפשרותו לקרוא את הטקסט קריאה שלמה ו"מכוונת", כלומר, הוא אינו יכול לתת את הדעת על כל אחד ואחד מהאלמנטיים הנרטיביים שבו כיוון שהוא לא מנתח אותם בקריאה הראשונה - הוא נאלץ לעשות "אדפטציה" לפערים שנוצרים בטקסט. אבל הקורא המובלע הוא הקורא ש"למענו" קיים המחבר המובלע; הוא זה שהסנסביליות של הטקסט מכוונת כלפיו. כמובן, זה יכול להיות אדם גופא, ויכול להיות פשוט מושג שנועד כדי להבין את המשמעות ההיולית של הטקסט עצמו, את הסנסביליות השלמה שלו.