שיחה:מחלות נפש

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אופטופיק: http://www.starbase972.com/stardust

סליחה, בעיות הסתגלות וקשיים בתפקוד המיני, אלה מחלות נפש?

מחלות נפש הוא שם כולל למגוון של הפרעות נפשיות, כשם שבמחלות גופניות ישנו מגוון רחב ממחלות קלות כמו שפעת ואלרגיה קלה ועד למחלות חמורות כמו סרטן ואיידס ואלצהיימר. יכול להיות שצריך לשנות את שם הערך לבעיות נפש או להפרעות נפשיות. בכל אופן מדובר בניסיון לכינוס של קשת רחבה של בעיות נפשיות, מנאורות קלות ועד לפסיכוזות בכל תחום, תחת קורת גג אחת. אפי ב.

בעיות בעברית[עריכת קוד מקור]

על-פי המלצות האקדמיה ללשון העברית יש לכתוב "נירוזות" (צירה ב-נ) ו"נירוטי" במקום "נאורוזות" או "נברוזות/נוורוזות". הכתיב וההגייה הממולצים אינם פופולריים, אבל זו בכל זאת המלצה של האקדמיה, וזו גם פשרה הוגנת בין הגרסה היוונית-קלאסית לגרסה הגרמנית-רוסית. האם יש למישהו התנגדות לשינוי? בעיה נוספת: על-פי המלצת האקדמיה OCD מכונה בעברית "הפרעה טירדונית כפייתית". "טירדון" (צירה ב-ט) היא החלופה העברית שהם מציעים ל"אובססיה". אני יודע שהכינוי "טורדנות כפייתית" מקובל יותר, אבל כאמור, אקדמיה זו אקדמיה. הייתי רוצה לשמוע דעות נוספות.

בדרך כלל תומך בהיצמדות להחלטות האקדמיה, אבל אינני שפוט שלה. כל עוד לא נמצא אדם אחד שמשתמש בהצעות אלה של האקדמיה (ואני מעריך שזה המצב), יש לתייק את ההצעות בסעיף "הצעות מעניינות של האקדמיה ללשון העברית שנדחו בבוז/אדישות על-ידי הציבור". דוד שי 10:53, 27 מרץ 2005 (UTC)
מבדיקה שערכתי ב"גוגל" עולה שהצורה טירדון/טירדוני כמעט לא בשימוש, בעוד הצורה "טורדני" מקובלת מאוד. מכל הצורות האפשריות למונח neurosis הצורה הפופולרית ביותר היא "נוירוזה/נוירוטי" (על-פי ההגייה בגרמנית). דווקא הצורה "נירוזה" היא הכי פחות בשימוש. אז לפי הכרעת רוב הכותבים באינטרנט נראה לי שכדאי לדבוק ב"הפרעה טורדנית כפייתית" וב"נוירוזה/נוירוטי". אגב, במונח "אנורקסיה נברוזה" משתמשים בד"כ ב"נברוזה" ולא ב"נוירוזה" אף על פי שזו אותה מילה בדיוק. אני חושב שבניגוד לרוב הציבור כדאי לדבוק בצורה אחידה תמיד.

נ"ב - אני זה שכתב את השאלה, אני פשוט שוכח תמיד להוסיף את שמי. Dror_K 20:19, 27 מרץ 2005 (UTC)


בעיה קשה בערך[עריכת קוד מקור]

אני רואה בעיה קשה מאוד בערך זה כפי שהוא מופיע כרגע: אין כל הכוונה מאיכן נילקח הסיווג, איזה מהדורה, באיזו מדינה (/תרבות), באיזה תאריך וכולי. הסיווגים משתנים מחברה לחברה וכמובן מעת לעת. הסיווג המקובל בארץ הוא לפי ה DSM-IV. קורא מזדמן עלול לחשוב שאלו סיווגים המקובלים על ידי אנשי מקצוע בארץ! אחרי הכול, מדובר באנצקלופידה. בין השאר קוראים פה בני נוער והורים מבולבלים, שמבחינתם מדובר באנצקלופדיה עם עורך יחיד עם הכרה נרחבת. אני כרגע עורך את הפרעה נפשית, אנא פנו לשם ותנו תגובות/הערות. --אלון וינשטיין 09:04, 2 יוני 2005 (UTC)

מסכים. הסיווג צריך להיות לפי DSM-IV, ובמידת הצורך - לכלול פרק של מחלות נפש שאינן נכללות בו. כמו כן, יש לשקול הפיכת הרשימה הזו לקטיגוריה. נדב 09:09, 2 יוני 2005 (UTC)

הערך דורש הגדרה של מחלת נפש והסבר כללי, ולא רק רשימה של סוגים של מחלות נפש. אפשר גם להוסיף הסבר על איך החברה מתייחסת לחולי נפש, סוגי הטיפולים, אשפוזים וכו'.. Odonian 09:37, 4 נובמבר 2005 (UTC)

  • אני חושב שהגדרת "מזוכיזם" "פטישיזם" ודומיהם כ"הפרעות", יש בזה משהו מאוד לא פלורליסטי. להזכירכם, ממש לא מזמן גם הומוסקסואליות נכללה באותה קטגוריה... (וגם מין לפני נישואים, לצורך העניין). חומר למחשבה. HansCastorp 23:40, 18 ינואר 2006 (UTC)
לדעתי בכל הקשור לקביעה מהי מחלת נפש ומה אינו בגדר מחלת נפש, אנחנו צריכים להסתמך על הספר DSM IV. אמנם, הספר הזה הוא לא ספר-קודש (אם כי יש כאלה שמתייחסים אליו ככה), אבל הוא בכל זאת מקור מוסמך, ואנחנו ממילא לא מתיימרים לחדש אלא רק לשקף דעות רווחות במחקר. Dror_K 04:43, 19 ינואר 2006 (UTC)

ועדיין אין כאן אף אחד שמבין מספיק בשביל להוסיף לערך הגדרה של מחלת נפש, דרכי טיפול וכיוצא בזה? Odonian 06:59, 19 ינואר 2006 (UTC)

מה שצריך לעשות הוא לבטל את ההפניה ממחלת נפש לערך הזה, ואז ליצור שם הגדרה. הערך הזה, ברבים, צריך להיות רשימה - או להתבטל ולהתכנס לקטגוריה.
כשאני אמצא מספיק זמן פנוי, אני אשלוף את מחברות הפסיכולוגיה שלי ואכתוב הגדרה (או ליתר דיוק - הגדרות) במחלות נפש - אבל אני לא מבטיח כלום. נדב 07:10, 19 ינואר 2006 (UTC)