שיחה:מש"ק

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לפי מיטב ידיעתי, הגיוני וניסיוני הערך שגוי ביותר. מש"ק, כשמו, הוא מפקד שאינו נושא דרגת קצונה. מפקד הוא מי שנמצאים תחת פיקודו חיילים אחרים, ולא משנה אם הוא מפקד כיתת חי"ר או מש"ק משמעת בקריה. מש"ק לא חייב להיות מ"כ, שהוא סוג מסויים מאוד של תפקיד פיקודי, הוא יכול להיות סמל מחלקה, אחראי נשקיה או פקיד לישכה.

ההגדרה הנוכחית שגויה בעליל, משום שעל פיה גם ש"ג ביומו הראשון בצבא הוא מש"ק (תפקיד של מי "שהמאייש אותו אינו נדרש להיות קצין") והגדרה זו עונה על השאלה מהו "חוגר" ו/או מהו "נגד", ולא מהו "מש"ק".

בנוסף, לא כל בעל דרגת סמל ומעלה הוא מש"ק, משום שיכול להיות שהוא ותיק, בעל דרגת סמ"ר, ובכל זאת רגם במסייעת, ולא מש"ק.

לעניין התפקידים הדומים, לא מדובר ב"תחילית". זהו אינו תואר, זוהי הגדרת תפקיד, תקן, והכשירויות הדרושות לאיושו. כמובן שיש קצינים חדלי אישים ומש"קים מוכשרים, ועדיין קצין הדרכה ומש"ק הדרכה אינם זהים בתפקידיהם, וכך גם בכל מקצוע אחר.

הסייפא על התפקידים האיזוטריים מיותרת לחלוטין.

בקיצור: מש"ק הוא חוגר או נגד הנושא בתפקיד פיקודי. תפקיד שכזה יכול להיות קרבי, כגון מפקד כיתה, ויכול להיות מקצועי.

מפקד כיתה אינו בהכרח תפקיד קרבי, ומש"קים רבים כמו שאמרת עוסקים בתפקיד מקצועי, כגון פקיד לשכה המכונים לעתים מש"קי לו"ז, שאיני רואה בו כתפקיד פיקודי (ניתן להתווכח על מה ההגדרה לפיקודי ומה ההגדרה למפקד), עם זאת אני מקבל את התיקון ולא כל תפקיד של מי שאינו קצין הוא מש"קי, וכמובן שברוב המקרים תפקידים של מש"קים וקצינים הינם שונים (אך לא תמיד). אשמח אם תתקן את הערך על סמך מקור רשמי, עם שילוב מהמציאות בשטח, מקובלת עלי גם ההערה שלך על הפסקה האחרונה, שניתן לנסחה באופן טוב יותר, עם דגש על העובדה שמדובר באגדה אורבנית נפוצה בלבד. שמעונצ'יק 21:30, 25 באפריל 2007 (IDT)[תגובה]
כיתה היא מסגרת צבאית, שלמיטב ידיעתי קיימת ביחידות קרביות. אם היא קיימת גם במקומות אחרים - שיהיה, זה עדיים לא לב הבעיה. לא ברורה לי המחלוקתעל הגדרת הפיקוד - מפקד הוא מי שיש לו אחריות וסמכות פיקודית, כלומר הוא מפקד על מישהו הנתון תחת פיקודו. ללא כפופים אין אחראיים. פקיד לישכה שתחת פיקודו נמצאים שני פקידים אחרים הוא מפקד. רס"ל בקבע עם 20 שנות ותק שתפקידו הוא מכונאי נגמ"שים ואין תחתיו איש - אינו מפקד. העובדה שמטעמי כבוד, הומור או בורות מייחסים תארים כגון "מש"ק לו"ז" לתפקידים אחרים שאינם פיקודיים אינה משנה את הגדרת המושג מש"ק. אתקן כנדרש.

ההגדרה במילון למונחי צה"ל והשימוש בתואר בפועל[עריכת קוד מקור]

המילון למונחי צה"ל (מהדורת 1998; אם למישהו יש גישה למהדורה חדשה יותר - תפדלו) קובע כי מש"ק הוא ”מפקד הנושא את אחת הדרגות מרב-טוראי עד רב-נגד (ועד בכלל), והוא בשירות חובה, בשירות קבע או בשירות מילואים. בדרך-כלל ניכר יתרון המש"ק מן הקצין בבקיאותו הטכנית הרבה של המש"ק, במומחיותו העדיפה בתפעול אמצעי לחימה ואמצעים אחרים, בטכניקות קרביות ובביצוע תפקידים של שגרת היחידה.”
יחד עם זאת, יש לתת את הדעת על השימוש בפועל שנעשה במונח בצה"ל - מפני שזו המציאות, ולא מה שמחברי המילון ראו לנכון. אביעדוס - שיחה 01:31, 15 בספטמבר 2008 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 17:56, 15 במאי 2013 (IDT)[תגובה]