שיחה:פטיפון

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כדי שלא תהיה כאן מלחמה של מחיקות והחזרות. לא ברורה לי הסיבה למחיקה נכון שאפשר היה לשפר את הניסוח אבל אין סיבה מדוע יוסבר התהליך של הפקת הצליל ע"י הזרוע ולא המנגנון המכני שמסובב את התקליט. מצויין שהפטיפון מונע ע"י חשמל אבל לא מוסבר איך הונע הגרמופון ההנחה שאנשים יודעים אין לה בסיס. לו ידעו האנשים האם היו טורחים לחפש באנציקלופדיה?! התיאור הוא מדוייק טכנית שמעתי אותו מקרוב משפחה, שבחו"ל תיקן גרמפונים וכן הסתמכתי על מקורות שתיארו את התפתחות הגרמופון. יש חשיבות לקפיץ שהוסיף ברלינר כיוון שהוא אפשר זמן עבודה ארוך ללא ירידה באיכות שמע וזוהי התפתחות טכנולוגית.פורטניו 11:04, 28 דצמבר 2005 (UTC)

לא ההיתה לי בעיה עם הניסוח או התוכן אבל כן הייתה לי בעיה עם המיקום של הדברים באמצע ההגדרה הראשונה שצריכה להיות קצרה. כתבתי בהמשך על הקפיץ פסקה המתחילה נ:"יצור מסחרי..." כבר אתמול. היום תיקנתי שגיאת כתיב והוספתי על "מנוע" קפיץ. אגב הנעת קפיץ לא הומצאה ע"י ברלינר המנגנון הזה היה עוד קודם לכן בתיבות נגינה וגם בפונוגרף של אדיסון הבעיה הייתה שמנגנון זה היה יקר. תראה את הגרסאות מאמצע החודש אני חושב שהתקדמנו קצת. אני כותב במחשב ולפני יש שני פונוגרפים שלושה גרמופונים כולם עם ידיות וקפיצים ועוד רשמקול סלילים נייד שמונע עם קפיץ (האלקטרוניקה עם סוללה). בידידות אבי Avin 12:45, 28 דצמבר 2005 (UTC)


לא מדויק אמיל ברלינר בשיתוף עם ממציא אחר שעבד אתו רשמו פטנט על מנוע קפיץ. אותו קרוב שעבד בתיקון גרמופונים סיפר לי שהקפיץ היה בעל עוצמה כל כך חזקה שאם לא נזהרו הוא היה יכול לקפוץ ולשבור את הלסת. אגב בתמונת הגרמופון שהוספה הכלי משתמש בגוף העץ שלו לתהודה ולא בשופר. אולי כדאי למצוא אם יש תמונה של His Master's Voice הסמל שהוכנס ע"י ברלינר. ברלינר הפסקה שתחת הכותרת Elridge Johnson. פורטניו 19:06, 28 דצמבר 2005 (UTC)

לא הבנתי את המשפט האחרון שלך:" ברלינר הפסקה שתחת הכותרת Elridge Johnson." בכל אופן בעיניי מילים טובות על ברלינר הם לא מיותרות האיש הזה היה גאון.

מצאתי משהוא לגבי מנוע הקפיץ ו-Elridge Johnson ברשת: שנת 1896

Eldridge Johnson improved the gramophone with a motor designed by Levi Montross and his own patent 601,198 filed Aug. 19, 1897, for a simple and inexpensive machine that became the most popular disc phonograph by 1900; he then merged his Consolidated Talking Machine Co. with Berliner's company to create the Victor Talking Machine Co. in 1901 with the "little nipper" dog as trademark

.

אפשר להוסיף הרבה מידע והשאלה היא כמה אפשר לעסוק ב"ארכאולוגיה" ביחוד אם לא כתוב כמעט כלום על משנות העשרים עד היום. מה דעתך? אגב יהיה נחמד אם תאמר לי באיזו ארץ עבד הקרוב שלך מתקן הגרמופונים ומתי אבי 21:45, 28 דצמבר 2005 (UTC)

התמונה שנוספה נוספה מוויקישיתוף. אפשר למצוא תמונות נוספות בcommons:Phonograph (אליו קיים קישור מהערך), בcommons:Category:Gramophone ו-commons:Category:Phonograph. תרגישו חופשי להחליף או להוסיף תמונות בערך.
בנושא 'ארכיאולוגיה' - לטעמי, כל המרבה הרי זה משובח. תוסיפו מידע על תקופות ישנות, תנו כמה מילים על המאה ה-20, יבוא מי שיבוא וישלים. נדב 21:55, 28 דצמבר 2005 (UTC)
מעיון בתמונות בשיתוף זו באמת התמונה הכי טובה.

הקטע שרציתי שתתייחס אליו הוא: Emile Berliner worked on improving the playback machine with Elridge Johnson. Elridge Johnson patented a spring motor for the Berliner gramophone. The motor made the turntable revolve at an even speed and there was no more hand cranking of the gramophone. מיד אחריו סיפור הלוגו עם הכלב The trademark His Master's Voice was passed on to Eldridge Johnson by Emile Berliner. Johnson began to print it on his Victor record catalogs and then on the paper labels of the disks. Soon, "His Master's Voice" became one of the best-known trademarks in the world, still in use today. הסיפור על הלוגו HMV הוא סיפור נחמד שכנראה יהיה שייך לערך "אמיל ברלינר". ובנוגע לקרוב זה היה צ'ילה בשנות ה - 40.פורטניו 18:08, 29 דצמבר 2005 (UTC)

פורטניו שבוע טוב ותודה על המידע אתה צודק צריך לחשוב על הערך ברלינר. אני התחלתי בכתיבת ערכים נפרדים לפונוגרף, גרמופון, ופטיפון רציתי להשאיר את הגרמופון המכאני שהיה בשימוש עד סוף שנות החמישים בארץ כערך נפרד מהפטיפון המודרני אבל מישהו החליט שגרמופון זה מילה נרדפת לפטיפון ואיחד אותם. לא כל מה שמתאים לאנגלית או לגרמנית מתאים גם לעברית. עובדה היא שיש בהרבה שפות מילים חדשות לפטיפון המודרני. ניסיתי לכתוב מסביב ואחר כך להגיע לברלינר. יש לי בעבודה ספר שהוא ביוגרפיה רשמית של ברלינר: Emile Berliner, Maker of the Microphone by F. W. Wile, Bobbs Merrill Company, 1926 אני צריך לבדוק שם בנושא מנוע הקפיץ והגיע הזמן שאני אקרא את הספר הזה האנגלית שם ישנה קצת אבל אין מה לעשות.
להתראות אבי
22:31, 31 דצמבר 2005 (UTC)

שאלה: האם מותר לאתר ויקי לתרגם אתר ויקי אחר? יש ערך כזה באנגליתפורטניו 09:18, 1 ינואר 2006 (UTC)
כן. רצוי לציין זאת בדף השיחה של הערך המתורגם. odedeeשיחה‏ 09:30, 1 ינואר 2006 (UTC)

לינק כפול לויקי הרוסית[עריכת קוד מקור]

הועבר משיחה:פונותיקה:
ומה לגבי Pathephone? :) ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 21:58, 12 מרץ 2006 (UTC)
שאלה מענינת. לגבי פטיפון זו טעות שמושרשת עמוק מידי. המילה הגיעה לעברית כנראה מהשפה הרוסית. לפי מילון אבן שושן שם הוא כותב את Pathé (בצרפתית), זה פָטֶפוֹן היוד נוספה כנראה בגלל הביטוי שלה ברוסית. ראה בויקיפדיה באנגלית Pathé Records שם כתוב שהיו לחברה אולפני הקלטה ומשרדים במוסקבה. אם אני הייתי כותב בעברית Pathé הייתי כותב פטה ולא פתה. כך שאין לי תשובה. Avin 23:00, 12 מרץ 2006 (UTC)
מוזר. ברוסית נהוג לומר גרמופון (граммофон). בדקתי בשני מילונים שלי ולא מצאתי שם שום פטיפונים.
כלי התרגום של אלטה-ויסטה לא יודע לתרגם Pathephone לרוסית, אבל מתרגם את Gramophone ל-Патефон, מה שנראה לי עקום ושטותי. (ושוב, לא מופיע במילונים שלי)
אכן, תעלומה. ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 23:16, 12 מרץ 2006 (UTC)
ומה שבאמת משעשע - את граммофон הוא מצליח לתרגם לאנגלית כ-"the gramophone", אבל את "the gramophone" הוא מתרגם לרוסית בחזרה כ-патефон... :) ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 23:25, 12 מרץ 2006 (UTC)
ראה בערך פטיפון שני קישורים שהוספתי היום (לא נכנסתי כנראה לחשבון) לויקיפדיה הרוסית ל- Патефон וגם Граммофон כששאלתי אמרו לי עוד מושג: (אני כותב אותו בעברית) "פראי גרבטיל" מה זה? Avin 23:46, 12 מרץ 2006 (UTC)
"проигрыватель] "Proigrivatel] ברוסית זה "נגן" (יכול להתאים עבור כל נגן, כולל אייפוד או תוכנת מחשב כמו מדיה פלייר). The red king - שיחה 13:56, 21 בפברואר 2016 (IST)[תגובה]
שימוש בניקוד, או כתיבה באותיות לטיניות די יעזרו לי כאן. :)
בכל-אופן, אני מוריד את הקישור הרוסי לפטיפון, בין השאר כי זה ערך של שורה שכתוב בו כך: Патефон - переносная версия граммофона.
ובעברית: פטיפון - גרסת ניידת של הגרמופון. בהחלט וואו! :) ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 00:11, 13 מרץ 2006 (UTC)

הוספת הקישור לפטיפון Патефон ברוסית נועדה להראות שיש שימוש או היה שימוש במילה זו בשפה הרוסית ומשם כנראה הפטיפון הגיע לעברית. כך שעצם קיומו של ערך בויקיפדיה הרוסית הוא מעניין ולא משנה לי מה כתוב שם . רק ברוסית ובעברית יש שימוש במותג פטיפון למכשיר המנגן תקליטים. אם הערך ברוסית לא טוב אתה יכול לתקן אותו או יתקן אותו מישהו אחר.Avin 07:58, 13 מרץ 2006 (UTC)

נדמה לי שלא נהוג לתת לינקים כפולים לשפה זרה, בטח שלא כדי לטעון שכנראה זהו המקור למילה העברית.
מבחינת דיוק אין מה לעשות: נראה שיש הבדל בין הגרמופון לפטיפון לפונוגרף, אבל בכל ויקיפדיה לערך יש שם אחר, ונצטרך לחיות עם זה. ‏conio.h ‏• ‏שיחה‏ 10:29, 13 מרץ 2006 (UTC)

תודה שהעברת את השיחה למקום הנכון. בענין הלינק הכפול הצדק איתך זה לא נראה כל כך טוב. בענין הכנראה זו זהירות יתר שלי וזה כמעט בטוח שאלתי חוקר באקדמיה ללשון, קיבלתי תשובה שזה מרוסית אבל אין לי הוכחה. נכון יש הבדלים במושגים בשפות השונות. באנגלית יש בילבול בין פונוגרף לגרמופון וכן יש הבדל בפרוש בין האמריקאים לאנגלים. פרט לאנגלית יש הסכמה שהפונוגרף הוא המכשיר שאדיסון המציא הפועל עם צילינדרים (גלילים). ומה שעובד עם תקליטים (שטוחים) זה גרמופון שהממציא שלו היה ברלינר. יותר מאוחר בשפות שונות הופיעו מושגים שונים למנגן תקליטים כמו בגרמנית Plattenspieler כפטיפון חדיש. ברוסית ובעברית יש לנו את הגרמופון והפטיפון עם הבדלים בשימוש בין השפות. בעברית הפטיפון נשאר גם כמכשיר המיוצר היום להשמעת תקליטים. ישנה אפשרות להפריד בעברית בין הגרמופון המכאני הישן לבין הפטיפון החשמלי שקיים גם היום. בעבר כתבתי ערך נפרד לגרמופון אבל לצערי מישהו איחד אותו עם הפטיפון. אולי נצטרך לחיות עם זה כמו שאתה אומר. Avin 17:41, 13 מרץ 2006 (UTC)

לאחר עיון בערך באנגלית en:Phonograph יש שם לינקים כפולים לגרמנית וגם לפולנית. זאת בגלל הבילבול באנגלית בין פונוגרף לגרמופון. ומאותה סיבה לא הוספנו בעבר קישור בין הערך העברי לאנגלי כי שם אתה מקבל ישירות את תמונת הפונוגרף ואחר כך הסבר מתוסבך למה זה גם גרמופוון. אני מציע להסיר את הקישור: en:Phonograph זאת כדי למנוע בילבול Avin 23:20, 25 מרץ 2006 (UTC)
על ה TH שתועתק ל-ט עוד אפשר להבליג, אבל למה "י"? פטֶפון ולא פטִיפון... למה שלא נעביר? HansCastorp 04:25, 18 אפריל 2006 (IDT)

למה פטיפון? אולי בגלל שזה הגיע מרוסית. למען הדיוק אתה צודק נכון יותר פטפון. אבל הפטיפון זו טעות נפוצה שהשתרשה חפש בגוגל פטיפון ותקבל 32700 תשובות, לפטפון תקבל 227 בלבד. אני לא חושב שכדאי לשנות. גם הפטיפון וגם הפטפון הם תאונות בעברית, זה נבלה וזה טריפה וחבל על האנרגיות. Avin 04:58, 18 אפריל 2006 (IDT)

מהירויות גרמופון ופטיפון אנלוגי ודיגיטלי[עריכת קוד מקור]

גם לי היה ידוע שגרמופון הוא המכשיר הידני עם המנואלה עם או בלי האוזן הגדולה - אולי מישהו ירצה לצרף תמונה. סטנדרט המהירות אכן היה 78. הפטיפון הוא הכלי החשמלי, ושם היו מקובלים במקביל (על אותו מכשיר השמעה) שני מצבי פעולה סטנדרטים: 1. מהירות 33 בתקליט רחב שיועדה עבור אלבומים. 2. מהירות 45 בתקליט צר שיועדה עבור "סינגלים" תקליטים אלו ניתן היה למצוא בשני סוגי חורים - אחד בגודל של התקליטים הגדולים (קוטר כחצי ס"מ) והשני שהשתמש בציר של כאינטש ולשם השמעתו במכשיר רגיל היה צורך במתאם פלסטיק שהלבישו על הציר.

הסיבה שחובבי מוזיקה אדוקים מעדיפים תקליטים על תקליטורים היא שההקלטה הדיגיטלית מאבדת חלק מהצליל כדי לחסוך במקום. לרובנו, כולל אותי, האוזן מתקשה להרגיש בהבדל, אבל לאניני טעם וחדי אוזן מרגישים גם מרגישים. אגב, תופעה דומה אפשר להרגיש בצורה בולטת יותר בכך שהטלפונים האנלוגיים של פעם שומעים טוב יותר מאשר בדיגיטליים. גם כשמדובר בתמונות אפשר לראות שרק הגדלת הרזולוציה הולכת ומשפרת את התמונה - אבל לצילומי איכות גבוהה בעלי צורך בהגדלה עדיין במקרים קיצוניים משתמשים בפילם. דור לוי 00:50, 13 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

פטיפונים חשמליים קיימים לפחות משנות הארבעים של המאה העשרים ולמעשה מאז אף פעם לא הפסיקו לייצר פטיפונים חשמליים עם מהירות 78 סיבובים לדקה. משנות השבעים בערך החלו לייצר דגמים למהירות 33.3 ו45 בלבד. לדוגמה פטיפון Thorens חדיש עם מהירות 78. אפשר לראות שם באתר עוד דגמים עם מהירות 78 וכאלה בלי מהירות זו. --‏Avin שיחה01:48, 13 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

הקלטת מעולם לא היתה מתחרה לתקליט, קלטות היו זולות יותר מתקליטים ונשמעו פחות טוב מתקליטים, ובסה"כ היוו אלטנרטיבה זולה וניידת לתקליטים. קלטות היו נפוצות החל משנות השישים, ואולם רק בסוף שנות השמונים הפסיקו להדפיס תקליטים דרך קבע, אחרי שהדיסקים, שהיוו אלטרנטיבה אמיתית לאיכות הצליל של התקליטים, הפכו לסטנדרט. FraKctured 23:29, 5 בספטמבר 2007 (IDT)[תגובה]

כל הכבוד על העירנות, לפעמים מישהו כותב שטות ומתוך אינרציה השטות הזו ממשיכה הלאה. אגב קלטות השמע החלו להיות נפוצות רק בסוף שנות השישים ואף פעם לא היו אלטרנטיבה של ממש לתקליטים.--‏Avin שיחה01:27, 7 בספטמבר 2007 (IDT)[תגובה]

דיווח על טעות[עריכת קוד מקור]

פרטי הדיווח[עריכת קוד מקור]

שלום! אין בויקיפדיה מידע באנגלית על המושג gramophone... אם תוכלו, אז תטפלו בבקשה בבעיה הזו. דווח על ידי: ענת פרסלובסקי 149.78.193.224 22:10, 27 במרץ 2016 (IDT)[תגובה]


תיקון בינויקי[עריכת קוד מקור]

הבינויקי המתאים הוא phonograph. ניסיתי לשנות ונראה אם יעבוד. גרמופון הוא המכשיר הקדום יותר, בויקינגליש ובגרמנית יש לגרמופון ערך נפרד. אילן שמעוני - שיחה 22:56, 9 באוגוסט 2018 (IDT)[תגובה]