לדלג לתוכן

שיחת משתמש:Dafna884

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אלישע - מכינה ישיבתית קדם צבאית[עריכת קוד מקור]

רקע על המכינה

המכינה הישיבתית הקדם-צבאית "אלישע" הוקמה באלול התשנ"ח, באזור יריחו ועברה בראש-השנה התש"ס לישוב נוה צוף בשכונת צופית - נקודת התישבות מיוחדת בנוף מרהיב של הרי בנימין ובפאתי יער צופית הקדום. בראש המכינה עומד יצחק נסים, מנכ"ל המכינה הינו דביר כהן.

תלמידי המכינה הם תלמידי ישיבות תיכוניות ותיכונים דתיים אשר דוחים את גיוסם לצה"ל עד לשנה וחצי. המכינה הינה משפחתית עם דגש על יחס אישי וקידום מתוך חרות. במהלך שנת הלימודים החניכים מתמודדים עם עיקרי האמונה ועם העמקת השורשים תוך בירור אידיאולוגי. זאת במטרה לבנות ולעצב את אישיות החניכים ואת השקפת עולמם

מטרות המכינה: 1. בניה ופיתוח של עולם אמוני ורעיוני עמוקים- הבנת המושג אמונה והדרך להגיע אליה, תפילה ומשמעותה, בירור עבודת ה' עבודת המידות.

2. בירור אידיאולוגי והעמקת השורשים – עם ישראל – יחודו, סגולתו, שאיפותיו ומגמותיו . התורה - חיבור לתורה ומצוות, הכרה בערך לימוד התורה וערכי מוסר . ערכים כלליים – משמעותה של מדינתנו הריבונית : מעורבותנו בה ומחוייבותנו אליה , משמעות הזמן והתקופה, יחודו ומשמעותו של צה"ל וההשתלבות בו וכו'.

3. בניית כושר מנהיגות. קורס מנהיגות. השפעה חברתית-מעורבות ולקיחת אחריות.

אופי הלימוד המכינה מכשירה את הלומדים גם מבחינה רוחנית לקראת השרות - לימוד ההלכות הרלוונטיות ותרגולם המעשי בשטח, מפגש עם רבנים צבאיים וכו' וגם מבחינה פיזית לקראת הצבא - 1.מד"סניק בוגר יחידה מובחרת (מוסמך ע"י מכון וינגייט) אשר הכין תוכנית מפורטת למשך השנה, שמטרתה - הבאת הלומדים לכושר קרבי גבוה, ע"מ שיוכלו לעמוד בכל הסטנדרטים הנדרשים ביחידות המיוחדות והרגילות. 2.מומחה באומנות לחימה המכשיר אותם להגנה עצמית וליכולת שליטה עצמית גבוהה הרבנים המלמדים במכינה- הרב יוסי לוי, הרב יששכר היימן ועוד.

כמו כן במכינה יש תוכנית לבוגרים. התוכנית מיועדת לכלל החיילים המשוחררים ולאו דווקא לבוגרי המכינה. ניתן לשלב לימודים אקדמאיים/ עבודה (חלקית) ומגורים במקום. כיום לומדים במכינה כ-100 תלמידים. בשנת תשע"ה הוקם במכינה כפר סטודנטים ישיבתי אליו מגיעים בוגרי שירות צבאי המעוניינים לשלב לימודי קודש בבית המדרש של המכינה עם לימודים לתואר ראשון. תוך כדי חיזוק ההתיישבות במרחב גוש גופנה.

סדרה בת שישה כרכים שנכתבה בידי הרב יהודה לייב הכהן פישמן מימון. הסדרה מכילה סיפורי צדיקים על גדולי ישראל החשובים והבולטים שחיו בין השנים ת"ר- ת"ש. בסדרה מוזכרים גם רבנים שקדמו לשנת ת"ר, כחתם סופר וכגר"א, וזאת על מנת לתת לקוראים רקע על התקופה אותה הספר בא לתאר. הסדרה בנויה בצורה עלילתית כשכל סיפור מתקשר לסיפור הבא אחריו, דבר העוזר להבין את הקשר שבהשתלשלות הרבנים והשפעת התקופה על היהדות.


הסדרה נוגעת גם בחיכוכים הפנימיים היהדות ובעיקר בויכוח בגדול בין החסידים למתנגדים. עם זאת, מצליח המחבר להראות בכל ויכוח את הצדדים היפים והאמיתיים שבכל צד תוך גילוי חיבה לרבנים משני הצדדים, מבלי לנטות מבלי שהקורא יקבל רושם שצד אחד צודק מחברו.


המחבר כותב את ספרו מנקודת מבט של בן למשפחת רבנים ענפה המיוחסת לפלג המתנגדים. עם זאת כיון שאביו היה רב חשוב שהרבה בהכנסת אורחים זכה המחבר עוד בהיותו צעיר בימים לפגוש רבנים ועסקנים חשובים מכל המגזרים ביהדות האורתודוקסית. מפגשים אלה היוו את הבסיס לספרו, בו כותב שזכה להיפגש עם אלף וחמש מאות רבנים. דבר נוסף שהיווה רקע לספרו הוא שעוד בהיותו צעיר הרגילו אביו לקרוא סיפורי צדיקים. דבר זה גרם למחבר להכיר סיפורים רבים ולהבין את החשיבות שבפרסומם.

החשיבות בקריאת סיפורי צדיקים כמה פעמים חוזר המחבר בספרו על עצם חשיבות הקריאה בספר. זו לשונו בפרק א': "תולדותיהם של צדיקים מצוות ומעשים טובים, והקריאה בספרי התולדה של גדולי ישראל וחכמיו מסוגלת להשפיע שפע רב גם על הקוראים עצמם, להכניס לתוך לבם אהבת תורה ואהבת ישראל, אמונה ובטחון, חסד וצדקה וכל מידה נכונה".

מוסיף על כך המחבר בכרך השישי את קנאת הסופרים שיחווה הקורא, וקנאה זו תגרום לו מתוך התפעלות לרצות גם הוא ללכת בדרכיו של הצדיק עליו מסופר, וגם אם לא יצליח לחקותו חיקוי שלם, מכל מקום אי אפשר שלא יושפע מכך כלל להתעלות אל מדרגתו של הצדיק.



יחודו של הספר הספר 'שרי המאה' מיוחד מרוב סיפורי הצדיקים בכמה נקודות: • בכל סיפור שנכתב בספר קיים הקשר לסיפור שנכתב לפניו ולסיפור שיבוא אחריו. דבר זה נותן את הרושם שהעלילה בכל ששת הכרכים אינה אלא שרשרת ארוכה המורכבת חוליות חוליות. דבר זה גם עוזר במידה רבה להנת הדמות ע"י הכרת הרקע אליו נולדה הדמות. • הסיפורים אינם מתמקדים רק בפעלה של הדמות המסופרת אלא גם בדברי התורה שלה. המחבר מקדיש חלקים נכבדים מספרו ומתאר את תורתו של הרב המדובר, כך שהקורא זוכה ליהנות לא רק מסיפורים על צדיקים מופלאים אלא גם מתורתם, דבר העוזר במידה רבה להבנת הדמות. • אין המחבר מתמקד אך ורק בגדולי ישראל במושג התורני. דמויות רבות בספר הן דמויות של עסקנים שמכוח מעמדם השפיעו רבות לטובת עם ישראל, אנשים כמשה מונטיפיורי וכברון רוטשילד. הרושם שנוצר לקורא הוא שדמות מופת יכולה גם להיות דמות עסקנית, ובתנאי שיש בה גם תורה ומעשים טובים. המחבר בעצמו היה עסקן ציבורי ושר הדתות הראשון של מדינת ישראל. • הספר מתמקד במידה רבה לכל ארכו בנושא הציונות. מגדולי הרבנים שבדורות שעברו ועד לרב קוק החותם את הספר מתאר המחבר מה היה יחסם של גדולי הדורות לארץ ישראל ולצורך לעלות אליה.