לדלג לתוכן

שיחת משתמש:Ofeklinoy123

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יונקים

מהו יונק ? אין דמיון חיצוני בין עכברים, עטלפים, ג'ירפות, נמרים ולויתנים, אבל כולם שייכים לקבוצה אחת של בעלי חיים המכונה יונקים. לכל היונקים יש כמה תכונות משותפות : הם בעלי דם חם, יש להם פרווה או שערות על גופם, וגופם נתמך בשלד העשוי עצמות. רוב היונקים יולדים ולדות חיים, והאימהות מניקות אותם בחלבן. כל הדברים הללו נכונים גם לגבינו, בני האדם, ולכן גם אנו שיכים למחלקת היונקים.

כמה מיני יונקים יש בעולם ?[עריכת קוד מקור]

קיימים לפחות 4300 מינים שונים של יונקים בעולם. לעתים מתגלה מין חדש של יונק, אבל נראה שרוב המינים הקיימים כבר ידועים לאדם.

מה גדלם של היונקים ?[עריכת קוד מקור]

טווח הגדלים והצורות של היונקים רחב מאוד - מזעיר ועד לענקי. כחצי מכלל היונקים המוכרים הם מכרסמים קטנים, כמו למשל סנאים ועכברים, וכרבע ממחלקת היונקים הם עטלפים. יונקים מסוימים, כמו פילים, לויתנים ואריות, מגיעים לממדים גדולים מאוד. הלויתן הענק החי במים הוא היונק הגדול מכולם, ומשקלו עולה על 150 טונות. היונק היבשתי הגדול ביותר הוא הפיל האפריקני, ומשקלו עשוי להגיע לשמונה טונות.

יונקים במים - איך שומרים הדובים הלבנים על חום גופם ?[עריכת קוד מקור]

בדומה לכל היונקים האחרים גם דובים לבנים (דובי קוטב) הם יצורים בעלי דם חם. טמפרטורת גופם לא משתנה בין אם האוויר או המים סביבם חמים או קרים. עורם של רוב היונקים מכסה שער. לדובים הלבנים יש מעטה עבה מאוד של שערות, מעטה המגן עליהם מפני האוויר המקפיא השורר באזור הקוטב הצפוני. בחורף הם מוצאים מקלט במאורה, או בחור שהם חופרים בשלג.

למה הדוב הלבן הוא לבן ?[עריכת קוד מקור]

הפרווה הלבנה שעל גופו של הדוב הלבן לא רק מגנה אליו מפני הקור, אלא גם משמשת כאמצעי הסואה בשעת הצייד - הדוב הלבן מתמזג עם השלג הלבן. למעשה, כל גופו של הדוב מותאם לחיים בסביבת מגוריו : כפותיו הגדולות הן נעלי שלג מצוינות, וגם משוטים נהדרים לחתירה במים.

למה הניבתן שמן כל כך ?[עריכת קוד מקור]

מתחת לעורו של הניבתן יש שכבה עבה של שומן המכונה שמן לויתנים. השומן הזה שומר על חום גופו במים הקרים שמסביב לקוטב הצפוני. גם יונקים אחרים באזור הקוטב הצפוני, כמו שלשל דובים לבנים וכלבי ים, מוגנים מפני הקור באמצעות שכבת שומן כזאת. לניבתן יש שני ניבים ארוכים וחדים, הם מקור שמו העברי. בעזרתם הוא חופר בקרקעית הים ומוציא ממנה רכיכות וסרטנים. ניבים אלה משמשים גם ככלי נשק בעת קרבות עם יריבים.

למה הלויתנים ענקיים כל כך ?[עריכת קוד מקור]

הלויתן הענק הוא בעל החיים הגדול ביותר אשר חי אי פעם - אפילו הדינוזאורים האדירים היו קטנים ממנו. ערכו של לויתן ענק בוגר עשוי להגיע ל-33 מטרים - כארכו של מטוס ג'מבו. משקלו עשוי לעלות על 150 טונות - כמשקלם של 30 פילים. הלויתן הענק מסוגל להגיע לממדים כה עצומים משום שגופו הענק נתמך תמיד על ידי המים המקיפים אותו. לויתנים הם שחיינים חזקים וטובים, וכמה מהם מסוגלים אפילו לזנק אל מחוץ למים.

מה הוא פתח הנשימה ?[עריכת קוד מקור]

יונקים ימיים, כמו למשל לויתנים ודולפינים. אינם יכולים לנשום מתחת למים. בניגוד לדגים, עליהם לעלות אל גובה פני המים כדי לנשום אוויר. היונקים הימיים שואפים ונושפים דרך פתח הנשימה שהוא בעצם: הנחיר, הנמצא בקצה ראשם. בעת נשיפת האוויר הם משגרים גם סילון של מים.

איך דולפינים שוחים ?[עריכת קוד מקור]

דולפינים הם שחיינים נפלאים. במקום ידיים ורגלים יש להם סנפירים וזנב. הם מתקדמים במים באמצעות הנעת הזנב למעלה ולמטה, וגופם החלק מחליק במים בקלות.

יונקים עפים - אילו יונקים יכולים לעוף ?[עריכת קוד מקור]

עטלפים הם היונקים היחידית היכולים לעוף. בדומה לעופות הם בעלי גוף קל משקל, אבל אין להם נוצות. הכנפיים שלהם עשיות שכבות של עור, המתוחות בין העצמות הארוכות של אצבעותיהם. עטלפים פעילים בלילה, והם ישנים במשך היום. הם נתלים במהופך מתקרות של מערות או מענפי עצים. עם שקיעת השמש הם עפים אל תוך הלילה בחיפוש אחר מזון.

איך מוצאים עטלפים את מזונם בחשכה ?[עריכת קוד מקור]

ראיתם של רב העטלפים עלובה למדי. בעת הצייד הלילי הם משגרים צווחות גבוהות - צליל, ואלה פוגעות בעצמים שונים וחוזרות אל אוזניהם כהדים. התהליך הזה מכוננה איתור בהד. על סמך הקולות האלה יכולים העטלפים לקבוע איפה נמצאים כל מיני דברים - כגון חרקים טעימים.

למה כיסנאים דואים מדלגים מן העצים ?[עריכת קוד מקור]

הכיסנאי הדואה האוסטרלי מדלג מצמרות העצים כדי למצוא מזון או כדי להימלט מאויביו. אומנם אין לו כנפיים, אבל יש לו עור דק ומכוסה פרווה הנמתח לאורך גופו. עובדה זו עוזרת לו לדאות מעץ לעץ, בדומה לעפיפון העשוי נייר. בקפיצה אחת הוא יכול לעבור מרחק של 50 מטרים.

יונקים ביבשה ובמים - מה אוכלים ההיפופוטמים ?[עריכת קוד מקור]

בדומה ליונקים רבים אחרים, ההיפופוטמים (סוסי היאור) צמחוניים ונזונים רק מצמחים. יונקים אוכלי צמחים נקראים צמחוניים. יש להם שיניים חזקות העוזרות להם לטחון את מזונם הקשה, וקיבות מיוחדות המטעימות לעיכול המזון הזה. בכל יום על היונקים הללו לבלות שעות רבות באכילה, כדי לקבל את כל האנרגיה שהם זקוקים לה.

אילו יונקים לועסים ללא הפסקה ?[עריכת קוד מקור]

יונקים בעלי פרסות, כמו תאואים, ג'ירפות ואנטילופות אוכלים בעיקר עשב ועלים. לאחר שהמזון הזה הוא כה קשה, אזי עליהם ללעוס אותו פעמיים. הם נוגסים במזון נגיסה גדולה, לועסים אותו פעם אחת וממהרים לבלוע אותו. המזון מגיע לקיבותיהם, אולם מהן הוא חוזר רך יותר אל פיותיהם ללעיסה שנייה. פעולה זו מכונה העלאת גרה.

למה יש לג'ירף צואר ארוך ורגליים ארוכות ?[עריכת קוד מקור]

היונק הגבוהה ביותר בעולם הוא הג'ירף. גבהו עשוי להגיע לחמישה מטרים. לג'ירף יש צואר ורגליים ארוכים מאוד. גבהן הרב מאפשר לג'ירפות להתמתח ולהגיד עד לצמרות העצים ושם הן נהנות מעלים וענפים עסיסיים שבעלי חיים אחרים לא יכולים להגיד אליהם. אף שצוארו ארוך כל כך, לג'ירף יש שבע חוליות בצוארו - כמו אצל כל שאר היונקים.

איפה צדים אריות את ארוחת הערב שלהם ?[עריכת קוד מקור]

יונקים האוכלים בשר, כמו אריות, טיגריסים וברדלסים, מכונים טורפים. חתולים גדולים נועדו לצוד : גופם חזק, ראייתם חדה והם בעלי חוש ריח טוב. אריות חיים בקבוצות משפחתיות המכונות להקות. הם צדים את טרפם במישורים ובעירות של אפריקה. הנקבות שבקבוצה הן הציידות העקריות, אבל הזכרים מגיעים לטרף עד מהרה כדי להבטיח כי הם יקבלו את חלקם בשלל.

מיהו היונק המהיר ביותר ?[עריכת קוד מקור]

הברדלס הוא היונק המהיר ביותר. הוא מסוגל לרוץ במהירות מרבית של 110 קילומטרים בשעה, אך הוא עושה זאת רק לפרקי זמן קצרים. בניגוד לרב החתולים הגדולים טפריו שלופים כל הזמן, והם משפרים את האחיזה שלו בקרקע בזמן הריצה.

למה יש לטיגריס פסים ?[עריכת קוד מקור]

קל לזהות טיגריסים בגלל הפסים השחורים והעבים אשר מכסים את גופם הכתום. הסימנים הללו עוזרים להם להתמזג באורות ובצללים של ביער. הטיגריסים אוהבים לצוד עם שקיעת השמש. בשעה זו קשה מאוד לאתר אותם, והם יכולים להתגנב אל טרפם במהירות ובשקט.

איך בונים הבונים את ביתם ?[עריכת קוד מקור]

יונקים רבים בונים בתים כדי להגן על הצאצאים שלהם. כל משפחת הבונים משתתפת בבניית סוכת מגורים בנהר. המבנה הזה עשוי קורות עץ, ענפים וסלעים המודבקים בעזרת בוץ. הבונים מנסרים את קורות העץ על ידי כרסום העצים בשניהם החדות. בתוך סוכת המגורים יש אזור הנמצא מעל פני המים, ואזור זה נותר חם ויבש אפילו בתנאים קשים של מזג האוויר. כאן הבונים יכולים לגדל את צאצאיהם בביטחון. למה הבונים בונים את בתיהם במים?

למה נמנמן העצים זקוק לקן ?[עריכת קוד מקור]

נמנמני העצים (החיים גם בישראל) בונים קנים כדי להתכרבל בתוכם בביטחון. במהלך החורף הקר הם מבלים חודשים אחדים בשינה, וזוהי שנת חורף. במהלך התקופה הזאת חלה האטה נכרת בקצב הפעילות של גופם, וגם קצב פעימות ליבם מואט. בעלי חיים הישנים שנת חורף אינם אוכלים בתקופה זאת, אלה מנצלים את השומן האגור בגופם.

איפה גרות הנובחניות ?[עריכת קוד מקור]

הנובחניות הן סנאי קרקע החיים בצפון אמריקה. קבוצות משפחה חופרות מחילות תת קרקעיות, ומקשרות ביניהן במנהרות. כך נוצרות ערים שלמות, ובהן חיות אלפי נובחניות. כמה מהן עולות אל פני השטח כדי לצפות ולהתריע מפני אויבים המתקרבים לעיר.

מתי מפסיקים הפילים לגדול ?[עריכת קוד מקור]

רב התינוקות בני מחלקת היונקים נולדים עיוורים וחסרי אונים, אבל פילונים מסוגלים ללכת שעה בלבד לאחר הולדתם . בניגוד לגורים אחרים, גדילתם אינה נפסקת לעולם - ככל שהם מבוגרים יותר, כך הם גדולים יותר. פילות נשארות עם אמותיהן ועם קרובי משפחה אחרים באותו העדר זמן רב לאחר שהן מגיעות לבגרות.

איך יונקים צעירים לומדים ?[עריכת קוד מקור]

יונקים מעניקים לצאצאיהם הצעירים הגנה ואימון רבים יותר מאשר בעלי חיים אחרים. יונקים צעירים לומדים מאמותיהם מיומנויות רבות, כמו מציאת מזון והמנעות מסכנה. לעתים גם האב מטפל בצעירים. הוא מגן עליהם מפני התקפות של אויבים, ועוזר למצוא מזון בשבילם.

מה אוכלים חזרזירים ?[עריכת קוד מקור]

המשך השבועות הראשונים של חייהם יונקים חזרזירים את חלב אמם. יונקים הם בעלי החיים היחידים המיניקים את צאצאיהם. מינים מסוימים של יונקים, כמו למשל פילים, מיניקים את הצאצאים שלהם במשך שנים אחדות.

מה מחזיקה אמא קנגורו בכיסה ?[עריכת קוד מקור]

הקנגורו שייך לקבוצה של יונקים המכונה כיסאים (חיות כיס). לכל האמהות בקבוצה זו יש כיס בקדמת הבטן. הולד של הקנגורו קטנטן - אורכו כשני סנטימטרים בלבד. הוא קטן מידי כדי לשרוד בעולם החיצוני, ולכן הוא זוחל את תןך הכיס החמים של אמו. שם הוא יונק חלב, גדל ומתחזק. לאחר שמונה חודשים הוא גדל דיו כדי לעזוב את הכיס בבטחה.

למה קואלות אוהבות לישון כל הזמן ?[עריכת קוד מקור]

קואלות הן מטפסות מומחיות אשר מבלות את רוב זמנן על עצי אקליפטוס, ושם הן אוכלות את העלים הצעירים של העץ. תפריט העלים הזה אינו מספק להן אנרגיה רבה, ולכן הן מרבות לישון - עד 18 שעות ביממה. הן פעילות רק בלילה, העת לארוחתן הבאה.

אילו יונקים מטילים ביצים בעלות קליפה גמישה ?[עריכת קוד מקור]

שני יונקים - הברוזן וקיפודן הנמלים - אינם מביאים לעולם ולדות חיים, אלה מטילים ביצים המוגנות בקליפות קשות וגמישות כקלף. לאחר שהברוזונית הטילה את ביציה בקן, היא מחממת אותן בגופה במשך כעשרה ימים עד לבקיעתן. יונקים המטילים ביצים מכונים ביבאים.

למה השמפנזים מפטפטים ?[עריכת קוד מקור]

כמעט של היונקים מתקשרים באופן זה או אחר עם בני - מינם. שימפנזים מתקשרים זה עם זה, או "מפטפטים", בקולו ובסימנים. הם נובחים, נושפים או נוחרים כדי לגלות לחבריהם איפה יש מזון. הם שורקים בקולי קולות וחובטים בגזעי עצים כדי להזהיר מפני אויב מתקרב. שימפנזים נוהגים לברך זה את זה בחיבוקים ובנשיקות, ממש כמו בני אדם.

למה הכלב נובח ?[עריכת קוד מקור]

כלבים נובחים על בעלי חיים אחרים כדי להבהיר להם כי כאן נמצאת הנחלה (הטריטוריה) שלהם. הנחלה היא האזור שבעל החיים מבלה את זמנו בו וניזון בו. הנחלה של כלב מחמד, למשל, עשויה להיות סביב בית בעליו. כלבים נובחים גם אם הם נרגשים, או אם הם פשוט רוצים לומר "שלום".

אילו יונקים אוהבים "לדבר" ?[עריכת קוד מקור]

בדומה ליונקים נבונים אחרים הדולפינים עליזים ותקשרתיים. הם חיים בקבוצות המכונות להקות, ו"מדברים" זה עם זה באמצעות נקישות ושריקות. הצלילים הללו נעים מתחת לפני המים לאורך קילומטרים רבים. מדענים גם חושבים כי דולפינים מסוגלים לחקות דיבור אנושי, אבל קצב הדיבור שלהם מהיר הרבה יותר.

זה מדהים ![עריכת קוד מקור]

זה מדהים! בני האדם מעריכים לחיות יותר מכל יונק אחר - אנשים אחדים חיו יותר מ - 120 שנה! בני האדם הם בעלי החיים הנבונים ביותר, ויש להם מוחות גדולים ביותר!

זה מדהים! דובים לבנים אינם חייבים לשתות. הם מקבלים את כל הנוזלים הדרושים להם מן המזון שהם אוכלים! דובים לבנים מסוגלים לשחות 100 קילומטרים ללא שום עצירה!

זה מדהים! ידוע כי ספנים ראו לויתן וטעו לחשוב כי הוא אי - ונסו לנחות עליו! הראשתן (לויתן) מסוגל לעצור את נשימתו מתחת לפני המים למשך יותר משעתיים!

זה מדהים! סוג מסויים של עטלף הניזון מחרקים מסוגל לאכול 600 יתושים בשעה! לעיתים, מיליוני עטלפים חיים יחדיו בקבוצה ענקית הנקראת מושבה!


זה מדהים! הג'ירף אינו רק הגבוהה בין היונקים, אלה גם בעל לשון ארוכה ביותר - ארכה עולה על 45 סנטימטרים! היפופוטמים הם חיות גדולות מאוד, ואין פלא בדבר - הם אוכלים כ-60 קילוגרמים של צמחים מידי יום ביומו!

זה מדהים! ברדלסים אוהבים להשמיע הרבה רעש - תמיד הם מצייצים, נוהמים, מזמזמים או מייללים! בניגוד לכל החתוליים, טיגרסים מחבבים מאוד מים ושוחים היטב! אריה מסוגל לאכול 23 קילוגרמים של בשר בארוחה אחת - כמות הדומה לאכילת 250 המבורגרים או אף עולה עליה!

זה מדהים! בונים חופרים תעלות שארכן עולה על 200 מטרים כדי ליצור מעברים מהירים בין נהר אחד למשנהו! יותר מ-400 מיליון נובחניות חיו בעבר בעיר תת קרקעית אחת בטקסס שבארצות הברית!

זה מדהים! משקלו של פיל עם הולדתו הוא כ-120 קילוגרמים - כמעט כיפליים ממשקלו של אדם מבוגר! הריונה של הפילה האסיינית נמשך 22 חודשים - בערך פי שניים וחצי מאורכו של הריון אנושי!

זה מדהים! הקואלה אוכלת עלים המכילים שמנים בעלי ריח חזק, ריח אשר מרחיק ממנה חרקים! הברוזן מוצא מזון בבוץ בעזרת חיישנים חשמליים מיוחדים הנמצאים בתוך מקורו!

זה מדהים! מדענים גילו כי שימפנזים מטפלים בעצמם בעת מחלה באמצעות שימוש בצמחי היער כב"תרופות"! שימפנזים החיים בטבע משתמשים בעלים שלעסו כבספוגים - הם סוחטים אותם לקבלת מים לשתייה!