שיחת קטגוריה:סוציאליזם

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הצעה מהפכנית ברוח הסוציאליזם: להוסיף במסגרת הקטגוריה הנ"ל רשימת "אישיים סוציאליסטית בינלאומית" ורשימת "סוציאליסטים יהודים וישראלים". בראשונה נכניס את מרקוזה, בשנייה נכניס את יעקב חזן. כמובן שיהיו כפילויות - אדוארד ברנשטיין, גם יהודי וגם בינלאומי.

הרשימה הזאת, [List of Socalists, קיימת גם בגירסא האנגלית http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Socialists] שם נמצאים לצד אישיים כמו אריך פרום גם אנשים שהקשר בינהם לבין סוציאליזם מוטל בספק כגון משה דיין.

מה דעתכם? --משתמש:Sero0040_nov 01:06, 23 ספט' 2004 (UTC)

הצעה יפה מאד. אלמוג 18:49, 26 ספט' 2004 (UTC)

רעיון טוב. כדאי שזו תהיה רשימה ולא קטיגוריה - רשימה היא יותר גמישה מכיוון שאפשר להוסיף הערות. כמו כן, שים לב שבהרבה ערכים (אנרכיזם, לדוגמא) יש רשימות חלקיות - אפשר להתחיל מהן. נדב 19:38, 26 ספט' 2004 (UTC)

סידור הרשימת[עריכת קוד מקור]

עכשיו נשאלת השאלה כיצד לקרוא לרשימה, האם לקרוא לה "רשימת סוציאליסטים" ובתוכו לעשות חלוקה ליהודים ולבינלאומית או שמא לעשות "רשימת סוציאליסטים יהודים" ו"רשימת סוציאליסטים בינלאומיים" או שבכלל לקרוא לזה "אישיים סוציאליסטים" ?

אני בדעה שצריך לעשות רשימת יהודים (שמן הסתם תכלול גם גם את היהודים הישראליים וגם את היהודים בגולה) וגם רשימה בינלאומית שתכלול הן הלא-יהודים והן את היהודים מחו"ל. נשאלת השאלה מה לעשות עם אישיים כמו מוחמד בארכה, או אמיל חביבי ז"ל שהיו יותר סוציאליסטים מרוב בני דתנו המגדירים עצמם סוציאליסטים אבל הם לא יהודים - הם לא מתאימים לא לרשימה של יהודים ולא לרשימה הבינלאומית, וזה יהיה קצת גזעני לעשות "רשימת גויים סוציאליסטים בישראל" וגם לא במקום לשים ברשימת הסוציאליסטים היהודים אותם. לכן אולי יש ללכת על שלושת רשימות, למען הסדר הטוב, שתהיה בינהן חפיפה חלקית: -רשימת יהודים -רשימה ארצישראלית -רשימה בינלאומית

מהי דעתכם ?

אני מתנגד. אפשר לעשות רשימה של ישראלים ורשימה של כל השאר. אין מקום לשלוש רשימות. גילגמש 19:30, 30 ספט' 2004 (UTC)
לדעתי רעיון טוב. יש הבדל בין קורט אייזנר ומאיר יערי, (שלא לדבר על מוחמד בראכה), וחשוב להדגיש את ההבדל הזה, דווקא מנקודת הראות היהודית. תפקידם ההיסטורי של היהודים בתנועות הסוציליסטיות בעולם היה מעל ומעבר למשקלם היחסי באוכלוסיה, והדבר מצדיק קטגוריה של "סוציאליסטים יהודים בעולם", שיש הבדל בינם לבין הסוציליסטים בארץ ישראל. אלמוג 19:49, 30 ספט' 2004 (UTC)
אני חושב שזה לא נכון. אין לנו מספיק ערכים על מנת לסווג סוציולגים לפי מוצא. בקצב הזה נגיע לקטגוריות בנות 2-3 מאמרים. גילגמש 19:52, 30 ספט' 2004 (UTC)
נו באמת... בוא ננסה רק את הסוציאליסטים היהודים מהעולם: רוזה לוכסמבורג, ז'אן ז'ורס, קמינייב, זינובייב, מרקס, קורט אייזנר, טרוצקי, קרל ליבקנכט, פיליפ שיידמאן. ואלה רק כמה בשליפה (רובם ערכים כתובים). אלמוג 19:57, 30 ספט' 2004 (UTC)

להכניס את הקומוניסטים האלה בתור סוציאליסטים...? לא נראה לי שזה נכון גילגמש 19:58, 30 ספט' 2004 (UTC)

הם היו מגדירים עצמם כסוציאליסטים. אלמוג 20:23, 30 ספט' 2004 (UTC)

אני לא כל כך בטוח. היות ויש ספק, יש לצרף לשתי הקטגוריות והגולשים יחליטו כבר בעצמם אם הם היו יותר קומוניסטים או יותר סוציאליסטים.
לגופו של ענין, אין בעיה עם סוציאליסטים יהודיים, אך אני מתנגד לקטגוריה של סוציאלסטים ערבים-ישראלים או כל קבוצה אתנית אחרת. כל אזרח ישראלי זכאי להכנס לקטגוריה "סוציאליסטים ישראליים" בין אם הוא ערבי ובין אם הוא יהודי או צ'רקסי. אני נגד ההפליה. מה גם, זה מאד לא מעשי, מה נוסיף קטגוריה גם לכל עדה ועדה..? יש גבול.. גילגמש 21:05, 30 ספט' 2004 (UTC)

פשרה חברים, פשרה.[עריכת קוד מקור]

ראשית כל בוא נעמיד את הדברים על דיוקם - אף אחד לא רוצה להפלות את הערבים, ובטח לא במסגרת הסוציאליזם ששואף לאחוות עמים וחברה על-מעמדית. אף אחד גם לא הציע להקים קטגוריות חדשות. כל מה שהוצע הוא להקים שלוש רשימות - שבתוכן תהיה הפנייה לערכים. אנחנו מסכימים שאי-אפשר לשים את כל הסוציאליזם באותה רשימה, הרי כאשר גולש מה השורה מחפש הוא לא רוצה לראות את ברנשטיין ליד לנין ליד גוז'נסקי. הוא צריך עזרה, חלוקה. מה שצריך להיות נר לרגלינו הוא הטבת הגלישה עבור המשתמש וחלוקה נוחה של המידה. אינני מבין מה פגום בהצעתי חן - רשימה אחת לסוציאליסטים בינלאומיים, רשימה אחת לסוציאליסטים יהודים ורשימה אחת לסוציאליסטים ישראליים. מן הסתם תהיה חפיפה בחלק מהרשימות - בן גוריון היה גם יהודי וגם ישראלי, מוחמד דרוויש היה גם ישראלי וגם בינלאומי, וכך הלאה. ברשימה של סוציאליסטים בינלאומיים יש לנו די הרבה, וגם ברשימה של סוציאליסטיים יהודיים. לגבי ארצישראלים - יש לא מעט מבין חברי הכנסת שגם רשומים ברשימה של סוציאליסטים בינלאומיים בויקי אנגלית וגם מגדירים את עצמם סוציאליסטים, שנמצאים בערכים שלנו. הרשימה היחידה שאולי לא תהיה שופעת (ועדיין לא תהיה 2-3) היא ישראלים - וגם שם לא נורא אם יהיה קצת פחות מהשאר, מה גם שלהערכתי דמויות היסטוריות כמו משה הס, ברל כצנלסון ושות' גם יכולים להיות שם בלי שום בעיה. מחכה להכרעה דמוקרטית, --[[[משתמש:Sero0040_nov]] 22:27, 30 ספט' 2004 (UTC)

ובכן יכול להיות שלא הבנתי את כוונתך. חשבתי שאתה רוצה לפתוח קטגוריה לכל עדה מעדות ישראל. אם מדובר רק בשלוש קטגוריות אין לי התנגדות. גילגמש 22:33, 30 ספט' 2004 (UTC)

ואפילו לא קטגוריות - רשימות. אני לא יודע מהו סוג הדף אצל חברינו דוברי האנגלית, אבל לא נראה לי שאצלהם זה קטוגריה.--משתמש:Sero0040_nov 23:04, 30 ספט' 2004 (UTC)