שיחת תבנית:הידעת? 10 במאי 2022

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תהיות לגבי הסיפור[עריכת קוד מקור]

הקטע היומי הוא צ'יזבט נחמד, אבל אינו נכון איך שלא מסתכלים עליו...

”פיקוד חיל האוויר האמריקאי, שהיה אחראי לטילים הבליסטיים, החליט שבשעת פקודה יש סיכון שמישהו לא ימצא את הקוד הסודי. לכן הם קבעו את הקוד הסודי של כל הטילים בבסיסים ל-00000000. ”

חיפשתי מקור לסיפור ומצאתי את הקטע הבא בen:Permissive Action Link#Development and dissemination:

According to nuclear safety expert Bruce G. Blair, the US Air Force's Strategic Air Command worried that in times of need the codes for the Minuteman ICBM force would not be available, so it decided to set the codes to 00000000 in all missile launch control centers. Blair said the missile launch checklists included an item confirming this combination until 1977.[7] A 2014 article in Foreign Policy said that the US Air Force told the United States House Committee on Armed Services that "A code consisting of eight zeroes has never been used to enable a MM ICBM, as claimed by Dr. Bruce Blair."[8]

אבל הפוסט של ד"ר בלייר המופיע בהערה (וזמין רק בארכיון) טוען משהו אחר לגמרי - לטענתו ”The Strategic Air Command (SAC) in Omaha quietly decided to set the “locks” to all zeros in order to circumvent this safeguard”. כלומר, לא מתוך "כוונה טובה" כפי שמשתמע מהתוכן הנוכחי (גם בוויקי האנגלית וגם בקטע הידעת) אלא כדי לעקוף (ביודעין ובשקט!) את המערכת, שנועדה להוציא את הכוח מידי הצבא.

זה סיפור הרבה יותר גדול... אבל גם הוא מוטל בספק: כפי שכתוב בוויקי האנגלית, חיל האוויר טען שזה לא היה קוד ההפעלה מעולם. בלייר כתב: ”Our launch checklist in fact instructed us, the firing crew, to double-check the locking panel in our underground launch bunker to ensure that no digits other than zero had been inadvertently dialed into the panel”. השערה דמיונית שלי: ייתכן שההנחיה להקפיד על קביעת הקוד ל-00000000 כפי שסיפר בלייר נועדה לוודא שבכל תירגול המפעיל לא יזין קוד שרירותי כלשהו, שעלול בטעות להיות הקוד הנכון, אלא קוד שמובטח שאינו הקוד הנכון (אם אני הייתי אחראי, הייתי בהחלט נותן הנחיה כזו). אם אכן 0000000 היה קוד הפעלה שהוכנס כפירצה, סביר יותר שההנחיה היתה לכוון בשיגרה לקוד אחר, לדוגמה 12345678, ולשמור בסוד בפורום של יודעי דבר את קיום הפירצה (גם כאן, זה מה שאני הייתי עושה).

ואולי הסיפור נכון למרות הכחשות חיל האוויר? את האמת במלואה לא נדע כנראה לעולם - אבל תוכן הקטע צריך להשתנות כך שיובהר שמדובר בטענה (קונספירטיבית משהו) על שיבוש נהלי האבטחה, שמוכחשת בתוקף על ידי חיל האוויר האמריקני.

צחקשוח - שיחה 13:49, 10 במאי 2022 (IDT)[תגובה]