תבנית:ערך מומלץ 8 באוקטובר 2018

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלמנט אטלי
קלמנט אטלי

קלמנט אטלי (3 בינואר 18838 באוקטובר 1967) היה מדינאי בריטי ממפלגת הלייבור, ששימש כראש ממשלת בריטניה לאחר מלחמת העולם השנייה.

אטלי שימש בתפקידים רבים ושונים, ובין היתר שימש כסגן ראש ממשלת בריטניה, כאשר הצטרף לקבינט המלחמה של וינסטון צ'רצ'יל ב-1940. ב-1945 ניצחה מפלגתו של אטלי באופן מפתיע את המפלגה השמרנית בראשות צ'רצ'יל, ואטלי שימש כראש ממשלה במשך למעלה מחמש שנים, כאשר זכה גם בבחירות שנערכו ב-1950, אך הפסיד בבחירות שנערכו ב-1951.

תקופת כהונתו של אטלי בראשות הממשלה היא בין החשובות שבכהונות ראשי הממשלה בבריטניה, הייתה זו תקופה של דקולוניזציה, ששיאה בהענקת העצמאות להודו ולפקיסטן. מדינת ישראל אף היא הוקמה בזמן כהונתו, אך זאת לאחר מאבק קשה עם התנועה הציונית, כאשר מדיניות החוץ של אטלי הונחתה על ידי ארנסט בווין, שהנהיג יד נוקשה כנגד היישוב, ואסר על העלייה. אטלי התמודד עם אירועים כראשית המלחמה הקרה, מלחמת קוריאה וייסודו של ארגון האומות המאוחדות. מהבחינה הבריטית הפנימית נודעה לכהונתו חשיבות גדולה, ובמהלכה התחוללה הבנייה מחדש של החברה ושל הכלכלה הבריטית שלאחר המלחמה. אטלי פעל ליצירת מדינת רווחה, המבוססת על דו"ח בוורידג', שבה מערכת של קצבאות מלווה את האזרח "מעריסה ועד קבר", ושירותי בריאות מולאמים מעניקים רפואה חינם לכל. לשם כך הלאימה ממשלתו של אטלי תעשיות מפתח, יצרה מערכת מפותחת של שירותי ביטוח לאומי, ויצרה את שירותי הבריאות הלאומיים הבריטים.