MACD

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
MACD 12,26,9
MACD 12,26,9

MACD (ראשי תיבות: Moving Average Convergence / Divergence) הוא אינדיקטור בניתוח טכני שפותח על ידי ג'רלד אפל בשנות ה-60 של המאה ה-20. MACD מציג את ההבדל בין ממוצע נע אקספוננציאלי EMA מהיר ואיטי של מחירי סגירה. במהלך שנות ה-80 MACD הוכח ככלי מועיל בכל שוקי המסחר. עם התפתחות הניתוח הממוחשב, ה-MACD הפך לכלי לא אמין ומסחר מבוסס על MACD מייצר כיום הסתברות גבוהה יותר להפסד מאשר לרווח. ברבות השנים התווספו ל-MACD תוספות מסוימות כגון ההיסטוגרמה של ה-MACD, אך הוא נותר אינדיקטור בפיגור אחר המאורעות. ביקורת מיוחדת עליו היא כישלונו להגיב על תנאי שוק תנודתיים.

מאז ההתמוטטות של שנת 2000 מרבית האסטרטגיות לא ממליצות על שימוש ב-MACD ככלי עיקרי של הניתוח אלא מאמינות שיש להשתמש בו ככלי מנטר בלבד. הוא מועד לשינויים המכונים "שיני מסור" ואם הסוחר לא זהיר הוא עשוי להפסיד הפסדים ניכרים, במיוחד אם העסקה היא עסקת מרג'ין או סחר באופציות. התקופות התקניות שהומלצו על ידי ג'רלד אפל בשנות ה-60 היו 12 ו-26 ימים.

עקום הפעולה נוצר על יד החלקה של הקו עם EMA נוסף, התקופה התקנית היא של 9 ימים.

ההפרש בין MACD לעקום הפעולה מחושב ומוצג לעיתים קרובות לא כקו, אלא כהיסטוגרמה. בנייה זו נעשתה על ידי תומאס אספריי בשנת 1986 והחישוב הוא:

בשרטוט המוצג בצד שמאל רואים את כל השלושה ביחד. הגרף העליון הוא המחירים. בתחתון יש את ה-MACD בצבע כחול ואת עקום הפעולה בצבע אדום. הקווים של ההיסטוגרמה הם הפער בין שניהם.

ניתן להתאים את הערכים 12,26,9 לערכים אחרים, רצויים. אפל ואחרים עשו ניסיונות עם אחרים שונים.

MACD הוא אינדיקטור עוקב מגמה ומיועד לזהות שינויי מגמה. ישנם שלושה סוגים של איתותי מסחר:

קו MACD חוצה את עקום הפעולה קו MACD חוצה את אפס הפער בין המחירים לבין רמות MACD

כלל הפעולה הרגיל הוא חציית עקום הפעולה. איתות הקנייה הוא כאשר MACD חוצה דרך עקום הפעולה, וכלל המכירה הוא כאשר הוא חוצה כלפי מטה את עקום הפעולה. חציות אלו עשויות להתרחש בתדירות גבוהה מדי, ויהיה צורך ליישם מבחנים נוספים.

ההיסטוגרמה מראה מתי מתבצעת חצייה. כאשר קו MACD חוצה דרך האפס על ההיסטוגרמה פירושו ש-MACD חצה את עקום הפעולה. ההיסטוגרמה מסייעת להמחיש כאשר שני הקווים נפגשים. שניהם יכולים לעלות אך להתקרב, כך שהיסטוגרמה יורדת מציעה שחצייה מתקרבת. חציית MACD כלפי מעלה דרך האפס מתפרשת כשוק פרי (נוטה לעליות), וכלפי מטה דרך האפס כדובית (נוטה לירידות).

החצייה היא פשוט הקו המקורי (EMA(12 חוצה כלפי מעלה דרך הקו האיטי יותר (EMA(26.

פער חיובי בין MACD ומחירים נוצר כאשר המחירים יורדים כלפי מטה לשפל חדש, אך ב-MACD לא נוצר שפל כזה. (הוא נשאר מעל לרמה בה היה בעבר כאשר המחירים הגיעו לשפל דומה). תופעה זו מתפרשת כ"פרית"[1], אשר מציעה כי מגמת הירידות עשויה להסתיים. פער שלילי הוא אותה התופעה בעת עלייה: המחירים קובעים רמת שיא חדשה, אך MACD לא עולה לשיא חדש. תופעה זו מתפרשת כדובית[1].

פערים ניתן לפרש באופן דומה כמחיר ביחס להיסטוגרמה, כאשר רמות שיא של מחירים לא מאוששות על ידי רמות חדשות של ההיסטוגרמה. פערים ארוכים וחדים יותר (שיא בולט או שפל עמוק) נחשבים יותר משמעותיים מאשר תבניות רדודות.

מומלץ להתבונן ב-MACD בסקלה שבועית לפני בחינה על סקלה יומית כדי להימנע מסחר לטווח קצר בניגוד למגמה המשנית. ישנה גישה זהירה יותר לפיה יש לסנן את איתותי הקניה ולבצע קנייה רק אם ה-MACD פרץ מעל ל- (EMA(9 ונשאר מעליו לפחות במשך שלושה ימים. במקרה זה יתחיל איתות הקניה מסוף היום השלישי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 שוק פרי (bullish) הוא שוק שהערכה היא שהמחיר שלו יעלה. שוק דובי (bearish) הוא שוק שהערכה היא שהמחיר שלו ירד.