מואת הרמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Megalapterygidae)
קריאת טבלת מיוןמואת הרמה
מצב שימור
נכחדנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
נכחד
נכחד (EX)
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: דינורניטיים
משפחה: Megalapterygidae
סוג: Megalapteryx
מין: מואת הרמה
שם מדעי
Megalapteryx didinus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מואת הרמה (שם מדעי: Megalapteryx didinus) הוא מין נכחד של עוף ענקי מסדרת הדינורניטיים הקרובה ליענאים, שחי בניו זילנד באי הדרומי. הוא נכחד קרוב ל-1,500 לספירה. מואה זו הייתה ייחודית במשפחתה - Megalapterygidae, הקרובה לסוג דינורניס והייתה קטנה יחסית לרוב מיני הסדרה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למרבית בני הקבוצה עופות קדומים חסרי שיניים, המואה הייתה חסרת יכולת מעוף כיוון שהייתה חסרה את קרין בעצם החזה. מואה זו הייתה קטנה יחסית בגובה של עד 1.5 מטר ומשקל של 17 עד 35 ק"ג, די קרוב לננדו מצוי מודרני. היא הייתה בעלת זנב מנוון והייתה חסרת כנפיים כלל. במקומם הייתה בעלת רגליים חזקות שיכלו לנוע במהירות על הקרקע. המואה חיה בסביבה מיוערת דלילה של הרמות ניו זילנדיות, בהרים וברמות עד לגובה 2,000 מטר, וכנראה שהשתמשה בראשה כדי לפלס דרך בצמחייה. משום כך הצוואר שלה לא הזדקף כפי שמקובל להציג אותה.

מואה זו ניזונה בעיקר מזרעים, מעלים ומשרכים על הקרקע. בדיקה של הקופרוליטים שהשאירה אחריה הראה שרידים של עלי אשור דרומי בצואתה. המואה השתמשה במקורה הגדול כדי לקרוע פיסות מהעלים ובקיבתה הגדולה עיכלה אותם. תזונה זו נדירה מאוד אצל מרבית העופות, אשר קיבה גדולה תמנע מהם לעוף.

למואה היה רק טורף אחד בטבע - עיט האסטי, הגדול שבעיטים מעולם. הוא תפס את המואה בטפרים גדולים משל דוב גריזלי ונאחז בעוף תוך שהוא קורע את איבריו. ואולם במהלך המאה ה-15 הגיע אויב חדש קטלני בהרבה למואה - הפולינזים הראשונים, אשר הגיעו בשנת 1250 עד 1300 לספירה וטבחו בעוף הלא-מעופף עד להכחדתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מואת הרמה בוויקישיתוף