רוורס (ברידג')

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Reverse bid)

הכרזת רוורסאנגלית: Reverse bid) היא רצף של שתי הכרזות בברידג' של אותו שחקן, המראה יותר כוח ממה שהובטח בהכרזתו הראשונה, כאשר הכרזתו השנייה היא ללא קפיצה. המקרה השכיח הוא הכרזת פתיחה בסדרה בגובה 1 והכרזה שנייה של הפותח בסדרה גבוהה יותר בגובה 2. למשל: פתיחה של 1, הכרזה של 1 על ידי המשיב והכרזת 2 על ידי הפותח.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפיסה הנקראת היום הכרזת רוורס, לא הייתה ידועה לפני שנת 1934. משנה זו נעשה בה שימוש שתיאר יד חזקה וחלוקתית. בפעם הראשונה כתבו על השיטה ארבעה שחקנים אמריקאים שכונו "ארבעת הפרשים": דוד בורשטין, הווארד שנקן, מיכאל גוטליב ואוסוולד ג'קובי.[1] הספר שתיאר את שיטת ההכרזה שלהם ועסק גם בהכרזת רוורס נקרא: The Four Aces System of Contract Bridge. זמן קצר אחרי ש"ארבעת הפרשים" פרסמו את ספרם, פרסם אלי קלברסטון ספר, שתיאר את שיטת ההכרזה שלו. הספר כלל גם את הכרזת הרוורס. קלברסטון היה זה שהגה את המושג Reverse bid.[1]

רוורס של הפותח[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר פותחים בגובה 1 בסדרה השותף מניח שלפותח 12–14 נקודות. הסיבה לכך היא שההסתברות ל 12–14 נקודות אצל הפותח יותר גבוהה מההסתברות שיש לו 15 נקודות או יותר. רוורס ביד היא קונבנציה המאפשרת לפותח להראות יד חזקה יותר. לרוב זו יד של 17 נקודות או יותר.[2] הכרזת רוורס של הפותח היא הכרזה של סדרה שנייה גבוהה מהסדרה הראשונה בגובה גבוה יותר. ברוב המקרים הכרזת רוורס מבטיחה חמישה קלפים בסדרה הראשונה שהוכרזה וארבעה קלפים בסדרה השנייה שהוכרזה.[3] הכרזת רוורס היא הכרזה המחייבת לסיבוב הכרזה אחד, כלומר: המשיב אינו יכול להכריז Pass.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות להכרזת רוורס
מספר הכרזת פותח הכרזת משיב הכרזה שנייה של הפותח
1 1 1NT 2
2 1 1 2
3 1 1NT 2
4 1 1 2

רוורס אחרי הכרזה בגובה 2 של המשיב[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר המשיב מכריז סדרה בגובה 2 ללא קפיצה, הוא מבטיח 11 נקודת ולכן נדרשות מהפותח פחות נקודות להכרזת רוורס מאשר לאחר הכרזה של המשיב בגובה 1 המבטיחה 6 נקודות או יותר. הכרזת רוורס לאחר שהמשיב הכריז סדרה בגובה 2 מבטיחה לפחות 15 נקודות. לרוב יש לפותח לפחות חמישה קלפים בסדרה הראשונה ולפחות ארבעה קלפים בסדרה השנייה שהכריז.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות להכרזת רוורס לאחר הכרזה של המשיב בגובה 2
מספר הכרזת פותח הכרזת משיב הכרזה שנייה של הפותח
1 1 2 2
2 1 2 2
3 1 2 2
4 1 1 2

הכרזת רוורס בשיטת ההכרזה 2 על 1 מחייבת למשחק מלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיטת ההכרזה 2 על 1 מחייבת למשחק מלא הכרזה בגובה 2 של המשיב מחייבת למשחק מלא. לאחר הכרזה כזו הכרזת רוורס של הפותח מבטיחה 15 נקודות או יותר.

רוורס עם יד חלוקתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יד חלוקתית היא יד שבה לפותח יש חמישה קלפים לפחות בשתי סדרות או שישה קלפים בסדרה ולפחות ארבעה קלפים בסדרה אחרת. ככל שהחלוקה קיצונית יותר נוכל להכריז הכרזת רוורס עם פחות נקודות. כך למשל, ביד עם 5–6 בשתי סדרות אפשר להכריז הכרזת רוורס עם 13–14 נקודות, המרוכזות בשתי הסדרות הארוכות.[4] כשסופרים נקודות ביד חלוקתית לא סופרים נקודות בסדרות הקצרות. כך למשל כשיש חלוקה של 5–6 קלפים בסדרות האדומות, לא נספור את ה-Q כ-2 נקודות, אלא כ-0 נקודות.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות להכרזת רוורס עם יד חלוקתית
מספר מאפייני ידו של הפותח הכרזת פותח הכרזת משיב הכרזה שנייה של הפותח
1 לפותח 14 נקודות. שישה קלפים ב- כולל AQJ9 וחמישה קלפים ב- כולל AKT 1 1NT 2
2 לפותח 13 נקודות. שבעה קלפים ב- כולל AQT וחמישה קלפים ב- כולל AKJ 1 1 2
3 לפותח 15 נקודות. שישה קלפים ב- כולל AKJ9 וחמישה קלפים ב- כולל AK98 1 1 2
4 לפותח 13 נקודות. שמונה קלפים ב- כולל QJ וחמישה קלפים ב- כולל AKQJ 1 1NT 2

Jump Reverse Rebids[עריכת קוד מקור | עריכה]

Jump Reverse היא הכרזה שנייה של הפותח של סדרה נמוכה מהסדרה הראשונה שהכריז עם קפיצה. למשל: הפותח פתח 1. המשיב הכריז 1 והפותח הכריז 3. הכרזת Jump Reverse מבטיחה יד חזקה יותר מהכרזת רוורס רגילה. היא מחייבת לפחות 18 נקודות או 19 נקודות.[5] בברידג' מודרני לא מומלץ להשתמש בJump Reverse כשיש אפשרות לא להשתמש בו.[6]. הסיבה לכך היא שבברידג' מודרני מעדיפים הכרזות בגובה נמוך עם ידיים חזקות, על מנת לתאר באופן מדויק יותר את הידיים של הפותח והמשיב. כך למשל, אם הפותח פתח 1 עם 19 נקודות וחמישה קלפים ב- וארבעה קלפים ב- והמשיב הכריז 1, הפותח יכול להכריז הכרזת Jump Reverse באמצעות הכרזת 2. הפותח יכול להכריז גם 1, שאינו שולל יד חזקה ולהראות את כוחו באמצעות קונבנציה אחרת, כגון: צבע רביעי מחייב.

יש המשתמשים בJump Reverse על מנת להראות ידיים חלוקתיות עם לפחות שישה קלפים בסדרה הראשונה שהוכרזה ולפחות חמישה קלפים בסדרה השנייה שהוכרזה, ללא נקודות מעבר ל-12–14 נקודות, שהובטחו בהכרזת הפתיחה. [7]

תשובות להכרזת רוורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכרזת רוורס היא הכרזה המחייבת לסיבוב הכרזה אחד, כלומר: המשיב אינו יכול להכריז Pass. כל החלפת סדרה מחייבת למשחק מלא. חזרה על הסדרה אותה הכריז המשיב בהכרזתו הראשונה, ללא קפיצה, מראה יד חלשה ומבטיחה לפחות חמישה קלפים בסדרה. אצל מרבית השחקנים הכרזת 2NT של המשיב מראה יד חלשה ואינה מחייבת למשחק מלא, אבל ישנם כאלה שעל פי שיטת ההכרזה שלהם הכרזת 2NT מראה יד חזקה, המחייבת למשחק מלא. רון אנדרסן מציע בספרו לשלב בין הכרזת רוורס לבין רעיון הדומה לרעיון של הכרזת 2NT בקונבנציית Lebensohl. על פי הצעתו, הכרזת 2NT לאחר הכרזת רוורס מתארת יד מינמאלית שאינה מחייבת למשחק מלא, אם לפותח 18–19 נקודות. אם הפותח מכריז בהכרזתו השלישית 3, המשיב יכול להכריז Pass או להכריז בגובה 3 את הסדרה הארוכה שלו. אחרי 2NT כל הכרזה שלישית אחרת, של הפותח מחייבת למשחק מלא.[8]

רוורס אחרי התערבות יריב[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התערבות שחקן יריב משמעות הכרזת רוורס היא תלוית סיכום בין השותפים. במקרה שהסיכום הוא System on, המשמעות של ההכרזה נשארת כפי שהייתה, כלומר: לפחות 18-17 נקודות. במקרה של סיכום של System off אפשר להוריד את מינימום הנקודות הנדרש לצורך הכרזת רוורס. סיכום של System on קל יותר לזכירה. סיכום של System off עשוי להיות ריאלי יותר משום שהוא מאפשר גם התחרות על משחק חלקי.[9]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מוטי גלברד, ברידג' הכרז בדרך הנכונה חלק ג' , פרק 1: הכרזות Reverse,הוצאה עצמית של המחבר, 2010

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Reverse Bids, Bridge guys
  2. ^ מומחים חלוקים בדעותיהם ביחס למספר הנקודות. יש המסתפקים ב-16 נקודות או 17 נקודות לפחות ויש הדורשים לפחות 18 נקודות. כך למשל, באתר Bridge Hands דורשים 16–17 נקודות. מוטי גלברד מדבר בספרו על 18 נקודות לפחות. פרמטרים העשויים להשפיע על מספר הנקודות המינימלי הם גובה ההכרזה השנייה וחלוקת הקלפים ביד הפותח.
  3. ^ Reverse, Bridge hands
  4. ^ מוטי גלברד, ברידג' הכרז בדרך הנכונה חלק ג' , פרק 1: הכרזות Reverse,Reverse חלוקתי, עמוד 28
  5. ^ מומחים חלוקים בדעותיהם ביחס למספר הנקודות. לארי כהן דורש 19 נקודות לפחות. מוטי גלברד מדבר בספרו על 18 נקודות לפחות.
  6. ^ Reverses, Bridge with Lary Cohen
  7. ^ ,Jump Reverse Rebids by Opener, kwbridge
  8. ^ Ron Andersen. LebensohlConvention Complete in Contract Bridge, 1987. Devyn Press Inc., ISBN 0910791-82-1
  9. ^ Reverse, Bridgebum