XNAV

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה עוסק במוצר מתוכנן שעתיד לצאת לשוק
ייתכן שישנם פרטים שהם בגדר הערכה, העשויים להשתנות כאשר המוצר יופץ ומידע נוסף אודותיו יהיה זמין.
ערך זה עוסק במוצר מתוכנן שעתיד לצאת לשוק
ייתכן שישנם פרטים שהם בגדר הערכה, העשויים להשתנות כאשר המוצר יופץ ומידע נוסף אודותיו יהיה זמין.

XNAV (ראשי תיבות באנגלית של: X-ray pulsar-based navigation and timing), מכונה לפעמים "ניווט פולסאר", הוא שמה של טכניקת ניווט כאשר גלי רנטגן מחזוריים הנפלטים מפולסארים משמשים כדי לקבוע את מיקומו של רכב (כגון חללית).

הדגמות ראשונות של מכשיר כזה נעשו בשנת 2018[1].

עקרון פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

XNAV קולט אותות אלקטרומגנטיים, בתדירות של קרני רנטגן ומחשב על בסיס הפאזה את המרחק מהפולסאר ממנו יצא האות. על פי בסיס נתונים של מיקומי ותדירויות של פולסרים מוכרים, בדומה ל GPS, תבוצע טריאנגולציה כדי למצוא את מיקומו (בדיוק מוערך של ±5 קילומטרים) של XNAV. היתרון של שימוש אותות קרני רנטגן לעומת שימוש בגלי רדיו הוא שניתן לייצר טלסקופי קרני רנטגן קטנים וקלים משמעותית ביחס למקלטים "רגילים".

ניסויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סֶקסטַנט SEXTANT ( Station Explorer for X-ray Timing and Navigation Technology ) הוא פרויקט במימון נאס"א, שפותח במרכז טיסות החלל גודארד, שבודק את XNAV במסלול על סיפון תחנת החלל הבינלאומית בהקשר של פרויקט NICER, שהושק ב-3 ביוני 2017 במשימת האספקה מחדש של SpaceX CRS-11 ISS. [2] אם הפרויקט יצליח, XNAV עשוי לשמש כטכנולוגיית ניווט משנית עבור משימות אוריון המתוכננות. [3] בינואר 2018, הוכחה היתכנות ניווט בקרני רנטגן באמצעות NICER/SEXTANT ב-ISS,[4] דווח על דיוק של 7 ק"מ (ביומיים). [5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Witze, Alexandra (2018). "NASA test proves pulsars can function as a celestial GPS". Nature. 553 (7688): 261–262. Bibcode:2018Natur.553..261W.
  2. ^ "NICER Manifested on SpaceX-11 ISS Resupply Flight". NICER News. NASA. 1 בדצמבר 2015. נבדק ב-14 ביוני 2017. Previously scheduled for a December 2016 launch on SpaceX-12, NICER will now fly to the International Space Station with two other payloads on SpaceX Commercial Resupply Services (CRS)-11, in the Dragon vehicle's unpressurized Trunk. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Neutron stars set to open their heavy hearts". Nature.com. 31 במאי 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ "ISS Utilization: NICER/SEXTANT (with updates through 2022)". European Space Agency (ESA) Online Portal (eoPortal). 2 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ NASA's Got a Plan for a 'Galactic Positioning System' to Save Astronauts Lost in Space
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החלל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.