בייבי M

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בייבי Mאנגלית: Baby M; נולדה ב-27 במרץ 1986) היה כינוי שניתן לפעוטה ששאלת ההורות החוקית שלה התבררה בבית המשפט האמריקאי, בעקבות מקרה של פונדקאות. מקרה זה מציין את הפסיקה הראשונה של בית המשפט האמריקאי לגבי תוקפו של הסכם פונדקאות.

פרטי המקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויליאם שטרן חתם על הסכם פונדקאות עם מרי בת' וייטהד. על פי ההסכם, וייטהד הופרתה מזרעו של שטרן וויתרה על זכויות ההורות שלה לטובת ויליאם ואשתו אליזבת. אולם, זמן קצר לאחר הלידה וייטהד החליטה להשאיר את הילדה בידיה. בתגובה, הזוג שטרן תבע בבית המשפט את זכותם להיות ההורים החוקיים של הילדה.

בית המשפט בניו ג'רזי קבע כי חוזה הפונדקאות היה בלתי תקף, והכיר במרי בת' וייטהד כאמה החוקית של התינוקת. במקביל, בית המשפט העביר את המקרה לבית הדין לענייני משפחה, כדי לקבוע אם וייטהד כאם, או שטרן כאבא, יקבלו חזקה חוקית על התינוקת. בעקבות המשפט, שטרן זכה למשמורת, ואילו וייטהד זכתה בזכויות ביקור.

חשיבות משפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשיבותו של המקרה הייתה בכך שהדגים את המשמעויות המורכבות הקשורות להריון ולידה במסגרת פונדקאות. החלטת בית המשפט בניו ג'רזי קבעה שאי אפשר לשנות את מעמדה המשפטי של אישה הנושאת ילד כאם הוולד אותו ילדה. זאת, גם במקרים בהם נחתם חוזה פונדקאות. אולם, כאשר התפתחה הטכנולוגיה ואישה יכולה ללדת תינוק שאין לה קשר גנטי אליו, השאלות המוסריות והמשפטיות הקשורות לתהליך שבו ועלו.

עדיין, לפחות בניו ג'רזי, המקרה של בייבי M, משמש כתקדים. בשנת 2009, בית המשפט העליון בניו ג'רזי קבע כי לפונדקאית שאין לה קשר גנטי לתינוקת אותה הרתה לזוג הומוסקסואלים יש זכות הורות. עם זאת, מאוחר יותר פסק דין מ-2011 העניק משמורת מלאה לאב הביולוגי.

אחרית דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1989, מרי בת' וייטהד פרסמה ספר בשם סיפורה של אם: האמת על המקרה של בייבי M'. בספר, היא מתארת את שהתרחש מנקודת מבטה.

ואילו בייבי M, ששמה התברר כמליסה שטרן, בחרה להפסיק את זכויות האם של מרי בת' וייטהד ולהשלים את הליך האימוץ עם אליזבת, לאחר שהגיעה לגיל בגרות במרץ 2004. בריאיון לעיתונות סיפרה ששמחה לגדול עם הזוג שטרן.