הדיוויזיה ה-36 (בריטניה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדיוויזיה ה-36
36th Division
פרטים
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדתהודו הבריטיתהודו הבריטית הודו הבריטית
שיוך הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
הודו הבריטיתהודו הבריטית צבא הודו הבריטית
סוג דיוויזיה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 19421945 (כ־3 שנים)
מלחמות מלחמת העולם השנייה
פיקוד
דרגת המפקד מייג'ור גנרל (צבא בריטניה) מייג'ור גנרל

הדיוויזיה ה-36 של הצבא הבריטי הייתה דיוויזיה בריטית אשר לחמה במלחמת העולם השנייה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיוויזיה ההודית ה-36[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיוויזיה הוקמה בהודו ב־15 בדצמבר 1942, והיא כללה את החטיבה ה-29 ואת החטיבה ההודית ה-72, שהורכבה רק מיחידות בריטיות. הדיוויזיה נטלה חלק ממערכת ארקאן 1942–1943, ובמערכה בשנת 1944 הייתה בתחילה בעתודה, אולם לאחר מכן נשלחה לסייע לדיוויזיה ההודית ה-7 בקרב על נגאקיידוק, ולאחר תבוסת היפנים נשלחה הדיוויזיה לעתודה למנוחה.

הדיוויזיה הבריטית ה-36[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת יולי 1944 הוחל בהטסת הדיוויזיה לשדה התעופה של מיצקיינה בצפון בורמה, כאשר החטיבה ה-72 הייתה היסוד הראשון שנחת שם. ב-1 בספטמבר 1944, זמן קצר לאחר שהדיוויזיה התחילה מתקדמת לאורך "רכבת העמק" מ-Mogaung כלפי Indaw באגף הימני של NCAC, היא הפכה להיות הדיוויזיה הבריטית ה-36. ב־14 בדצמבר התווספה חטיבה שלישית לדיוויזיה; באופן מבלבל, זוה היה הכוח ההודי הראשון עליו פיקדה הדיוויזיה (החטיבה ההודית ה-26, שכללה שני גדודים בריטים ושני גדודים הודים).

הדיוויזיה הייתה הדיוויזיה הבריטית היחידה שהסתמכה לחלוטין על אספקה אווירית, בעיקר על ידי חיל האוויר העשירי של ארצות הברית, במשך תקופה ממושכת. חיל האוויר של צבא ארצות הברית גם סיפק לדיוויזיה 12 מטוסים קלים שמצוידים לפינוי נפגעים ופלוגת הנדבה של צבא ארצות הברית להקמת מסלולי האוויר שלה. בתחילה, הדיוויזיה הייתה ללא ארטילריה משלה, ובמקום זאת הסתמכה על קבוצת ארטילריה סינית בפיקוד אמריקני. גדוד ארטילריית ההרים ה-32 ההודי הצטרף בסופו של דבר לדיוויזיה לאחר שנשא את תותחיו בפרדות במשך יותר מ-440 מיילים (640 ק"מ).

הדיוויזיה, לאחר שהצטרפה לכוח העיקרי של הארמייה הבריטית ה-14 של ויליאם "ביל" סלים, חצתה את הנהר איראוואדי (אנ') והתקדמה באופן עצמאי לאורך הצד המזרחי של הנהר. יחידות מהדיוויזיה ספגו אבדות בגין חציית נהר שוולי, אך הדיוויזיה המשיכה להתקדם עד נפילת מנדליי במרץ 1945. ב-1 באפריל 1945 הועברה הדיוויזיה מ-NCAC לארמייה ה-14. החטיבה ההודית ה-26 הפכה לחטיבה הבריטית ה-26 ב-6 באפריל והגדודים ההודים הוחלפו בגדודים בריטים מהבריגדות ההודיות האחרות עד ה-19 באפריל.

מכיוון שכעת היו יותר חיילים בבורמה ממה שניתן היה לתספק (ומטוסי התובלה שהוקצו ל-NCAC נסוגו לסין), הוחזרה הדיוויזיה להודו, לשם הגיעה רשמית ב־12 במאי, והצטרפה לקורפוס ההודי ה-34 ב-28 במאי.

בצבא הודו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדיוויזיה כיום (2020) פועלת בסאגאר שבמאדהיה פרדש, כחלק מהקורפוס ה-1, פיקוד דרום מערב. סמל הדיוויזיה הוא בז מוזהב. הדיוויזיה כוללת את חטיבת השריון ה-18 (גוואליאור) ואת חטיבות החי"ר ה-72 וה-115 (גוואליאור ודאנה בהתאמה). במקור היא נועדה לפעול כדיוויזיית הדרכה, אולם היא הועלתה בשנת 1966 לדיוויזיה סטנדרטית. הדיוויזיה יחד עם הקורפוס ה-1, כפופים לפיקוד המרכז.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]