המשרד למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן (קרואטיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשרד למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן (UKSOS)
Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta
שלט הכניסה למטה המשרד
שלט הכניסה למטה המשרד
מידע כללי
מדינה קרואטיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט קרואטיהקרואטיה קרואטיה
תאריך הקמה דצמבר 2001
מטה מרכזי זגרב
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המשרד למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגןקרואטית: Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta) הוא גוף של מערכת המשפט הקרואטית ומערכת המשפט הפלילי שמתמחה בחקירות הקשורות לשחיתות ולפשע המאורגן.

המשרד הוקם בדצמבר 2001 והמטה ממוקם בעיר זאגרב. שם הקיצור של הלשכה USKOK נובע מראשי התיבות בדיעבד "uskok", מונח המשמש עבור סוג של אנשי המיליציה הקרואטים, שלחמו נגד האימפריה העות'מאנית בין תחילת המאה ה-16 והמאה ה-17.

בדצמבר 2008 החוק הפלילי וחוק ההליך הפלילי עודכנו כדי לחזק את מעמדה של USKOK. התיקונים הוסיפו למשרד כלים טובים יותר שיאפשרו להילחם בשחיתות, במיוחד ההרשאה להחרים את נכסי הנחקרים בחשד למעורבות במתן שוחד ושחיתות.[1] בתיקונים לחוק שנוספו לאחר מכן אפשרו להליך ההחרמה להתבצע באופן חלק ומהיר.

מאז 2009, ל-USKOK יש מקבילה במינהל משטרת הפלילים (המנהלת את משטרת קרואטיה), אשר גם לה (בכוונה) ראשי תיבות דומים מאוד - המשטרה הלאומית של USKOK (בקרואטית: Policijski nacionalni USKOK). גם לרשות השופטת גוף דומה בשם מחלקת בית המשפט לתיקים פליליים בתחום השיפוט של USKOK (בקרואטית: Sudski odjeli za postupanje u predmetima kaznenih djela iz nadležnosti USKOK-a). הגוף מתואר כ"אחד מגופי המאבק בשחיתות האימתניים בעולם". הסוכנות הרשיעה 2,000 איש והשיגה שיעור הרשעה של 95%  (נכון ל-2012), כולל ראש הממשלה לשעבר, איבו סאנאדר.

בדוח המלחמה בשחיתות של האיחוד האירופי משנת 2014, הנציבות האירופית ציינה לשבח את USKOK ויכולתה "לבצע חקירות לטענות על שחיתות ללא קשר להשתייכות פוליטית או קשר למעורבים".[2] אבל בדו"ח מאוחר יותר, משנת 2017, האיחוד האירופי ציין כי ישנן בעיות מתמשכות הנוגעות לתיאום בין-מוסדי וקרא להתייעלות בתיאום בין גופי הממשל בתחום המלחמה בשחיתות.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של המשרד למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן (בקרואטית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]