ויקיפדיה:ביכורים/Nittai Gallili

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחת ביכורים

שלום, אני הוא משתמש:Nittai Gallili, ונרשמתי לויקיפדיה באוקטובר 2015.

צעדים ראשונים[עריכת קוד מקור]

העריכה הראשונה שלי שהייתה אז הייתה ניסוי. התלהבתי מאוד מהעובדה שאכן כל אחד יכול לערוך את ויקיפדיה ללא שהות, אולם לא עשיתי עם זה כלום. שנה אחר כך, באוקטובר 2016, ערכתי שוב עריכה נסיונית אחרת. אחר כך, קראתי פרט מעניין בספר על כמה אישים שהיה עליהם ערך בויקיפדיה. רצתי לערכים שלהם והוספתי את הפרט, אולם תוך זמן קצר שוחזרתי. ללא הבנה מהי 'מלחמת עריכה', חזרתי על עצמי ופתחתי דיון בדף השיחה. דווקא הדיון המתמשך בכמה מקומות פתח את עולמה של ויקיפדיה אלי, והוא משך אותי אליו יותר ויותר, כשאני מתחיל 'לחפור' בדפי מדיניות, שיחות משתמשים, דפי משתמשים והצבעות מלפני עשור. בסופו של דבר, אותה עריכה שלי לא חזרה והיא נמצאת כיום רק בהיסטוריית גרסאות של הערך (למען האמת, אני עדיין לא כל כך בטוח אם אכן צדקתי), אולם כעת כבר התחלתי להיות קצת מכור לויקיפדיה. כיום אני עוסק בעיקר בניטור, עבודות ויקיגמדיות ומדי פעם בהוספת ערך, בעיקר ערכים מתורגמים מאנגלית.

כל הכבוד[עריכת קוד מקור]

קודם כל, אני חייב לציין שלא סתם התמכרתי לויקיפדיה, ישנם כמה סיבות לכך, וחלקן לא התרחשו מעצמן, אלא רק מפני משתמשי ויקיפדיה. ראשית, קהילת ויקיפדיה היא קהילה מדהימה, בעלת דעות שונות מקצה אל קצה, שנותנת מקום לכל הדעות להתקיים בה. כך למשל 'כיכר העיר', נותן במה נוחה במיוחד לקבלת דעות שונות, ובעצם, להבין מה אומרים כולם. העובדה שכל דבר נשמר, כולל דברים שנמחקו, מדהימה אף היא, ולמעשה, נותנת הרגשה שהכל שקוף, בצורה זו או אחרת. אף אחד לא יכול למחוק את העבר שלו, והוא חייב לעמוד מאחורי כל דבר שעשה, כולל טעויות. זה נותן מימד נוסף ומשמעותי של אחריות על עריכות בויקיפדיה (על כל מרחביה). [למרות שאני חייב לציין שהחפירה של משתמשים מסוימיים בהיסטוריית אויביהם על מנת להעלות משם באוב דברים מסויימים ששנים אחר-כך – אף אחד לא יבין את ההקשר שלהם, מאוס עלי לחלוטין, ולעניות דעתי, הוא אינו ראוי מסיבות רבות]

טעון שיפור[עריכת קוד מקור]

לצד כל השבחים, אני חייב לציין עובדה שהציקה לי מאוד. משתמשים רבים (לא כולם, מכיוון שניתן לראות תרבות פורחת של נחמדות יתירה) נוטים ליפול בוויכוחים במהרה לסרקזם מריר ועוקצני, ותגובות חדות ומשוחררות-מעט רסן. לשונם החדה והמדויקת של רבים מהם הופכת וויכוחים מסויימים לתענוג עבור חובבי הלשון החדה והוויכוחים, אולם היא בעייתית מאוד, ואני דווקא לא הולך לדבר כאן על הפגועים כפי שתמיד עושים, אלא על צד אחר, חינוכי: אני יכול להעיד על עצמי: כשרק נכנסתי לויקיפדיה, ראיתי וויכוחים מרהיבים באומנות הוויכוח ובלשונם המושחזת, בין משתמשים לגיטימיים ופורים במיוחד. עד מהרה התחלתי לחשוב שזה הנוהג בויקיפדיה וסיגלתי לעצמי צורת וויכוח שכזו. אני לא מאשים אף אחד בזה. גם לי לעתים כיף מאוד להתנצח עם כמה משתמשים, ואני לא בטוח שאצליח להתנזר מזה במאה אחוזים, אבל אני כן מתכוון להשתדל להימנע מכך. אם אנחנו לא רוצים שקהילת ויקיפדיה תהפוך בתוך כמה שנים לשדה קוצים, בעקבות משתמשים חדשים שייסחפו אחר תרבות וויכוח זו, אנחנו חייבים לקחת אחריות על צורת הוויכוח. בעניין זה חובה עלי לציין את הבירוקרט אריאל פ. שבאחד הוויכוחים הראשונים שהשתתפתי בהם, הזהיר אותי שעלי למתן את תגובותיי. בתחילה קצת התקוממתי, שהרי לא הרחקתי לכת ממשתמשים אחרים. למעשה, היו רבים שהתבטאו בחריפות רבה ממני. הוא צדק, והעובדה ששם את ליבי לכך בימיי הראשונים (יחסית) בויקיפדיה, גרמה למודעות שלי בעניין הזה להיות חזקה בהרבה. ולכן, למרות שזה לא כל כך נעים לקבל תגובה עם נימת איום מבירוקרט בימיך הראשונים אני חייב להגיד: שאפו.

פרויקטים עכשווים ועתידיים[עריכת קוד מקור]

בתחילה היה לי נראה שבאופן כללי – ויקיפדיה מכסה הכל, וזה נכון, ולמרות זאת, יש בה חוסרים משמעותיים שהאמת, קצת קשה לי להאמין שהם קיימים. שניים מאלה שמעניינים אותי מאוד, גרמו לי להחליט להיכנס לעניין, ואלו הם:

  • מלחמת העצמאות של ארצות הברית – נושא חשוב ביותר שמשום מה כמעט לא מכוסה בויקיפדיה. חלק מהערכים החשובים שאכן היו קיימים היו במצב גרוע ביחס לכל קנה מידה ויקפדי. בנושא זה אני מכחיל ערכים קצרמרים על ידי תרגום ערכים מויקיפדיה האנגלית.

התכנון הוא, לגמור כל הכחלת הערכים הדרושים, להרחיב את חלקם (אלה הראויים לכך) מקצרמרים, ולהעלות את איכותם של אלה הקיימים.

  • המרד הגדול - מסתבר שאחת המלחמות החשובות ביותר בהיסטוריה של העם היהודי, נמצאת במצב לא ממש טוב. ישנו למעשה ערך אחד על המלחמה והוא כולל את כל הקרבות של המלחמה.

לבד מכך שגם בערך זה יש הרבה דברים הטעונים שיפור, הוא פשוט ארוך בצורה שמאוד מקשה על קריאה, והוא כולל תתי נושאים רבים שאפשר להרחיב לכדי ערכים עצמאיים. המטרה בנושא זה היא ליצור ערכים על הקרבות החשובים במרד, אולי גם על כאלה שלא בדרגת חשיבות ראשונה, ולהפוך את כל סדרת הערכים הזו לקלה ונעימה לקריאה. בנושא זה עדיין לא התחלתי לפעול, וכעת אני בעיקר קורא חומרים על המרד. מכיוון שאני קצת מתקשה להשיג חומרים טובים בנושא, אשמח אם מישהו יכול להציע לי חומרים שידועים לו, ברשת, או לא ברשת, בהשאלה או רק בהמלצה.