טרור מרקסיסטי לניניסטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

טרור מרקסיסטי-לניניסטי הוא סוג הטרור השואף להחליף את המערכת הקפיטליסטית במדינה במדיניות סוציאליסטית או מרקסיסטית-לניניסטית[1]. טרור זה מתרחש גם בתוך מדינות סוציאליסטיות ומתבטא כאקטיביזם נגד המשטר הקיים[2].

מרבית קבוצות הטרור המרקסיסטיות-לניניסטיות שפעלו בשנות השבעים והשמונים נעלמו באמצע שנות התשעים. יוצא דופן הוא "הארגון היווני המהפכני של 17 בנובמבר" (17N) שפעל עד 2002. מאז, טרור המשויך לשמאל הפוליטי היה רך יותר בהשוואה למקביליו, והוא מתבצע בעיקר על ידי קבוצות מורדים במדינות מתפתחות.

אידאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרוריסטים מרקסיסטים-לניניסטיים מושפעים מזרמים קומוניסטיים וסוציאליסטיים שונים.

קבוצה שהשפיעה רבות על אידאולוגיה זו היא "נארודניה ווליה", קבוצת הטרור מהמאה ה -19 שהרגה את הצאר אלכסנדר השני ברוסיה בשנת 1881.

לדברי החוקרים שרה ברוקהוף, טים קריגר ודניאל מייריקס, בעוד שהטרור השמאלי מונע באופן אידאולוגי, הטרור הלאומני-בדלני פועל ממניעים אתניים. הם סוברים כי המטרה המהפכנית של טרור זה אינה נתונה למשא ומתן ואילו טרוריסטים לאומנים מוכנים לעשות ויתורים בצורה מסוימת. הם מוסיפים כי נוקשות דרישותיהם של הטרוריסטים מהשמאל עשויה להסביר את חוסר התמיכה שלהם ביחס לקבוצות לאומניות. עם זאת, רבים מהשמאל המהפכני גילו הזדהות עם קבוצות שחרור לאומיות המפעילות טרור, כמו המחתרת האירית, אש"ף וטופמארוס הדרום אמריקאים, ורואים אותם כנאבקים העולמיים נגד הקפיטליזם. מכיוון שהרגש הלאומני מונע על ידי תנאים סוציו-אקונומיים, חלק מהתנועות הבדלניות, כולל ה-ETA הבסקי והמחתרת האירית שילבו אידאולוגיה קומוניסטית וסוציאליסטית במדיניותם.

חוקר הטרור האמריקאי דייוויד ברנן כותב כי טרוריסטים ומורדים שמאלנים נוטים שלא לבצע פיגועים חסרי הבחנה בציבור אזרחי מכיוון שזה לא רק מנוגד לאידיאלים הסוציאליסטיים שהם דוגלים בהם כמגינים של מעמד הפועלים, אלא שהם גם לא רוצים להתנכר בפני חלקים גדולים מהאוכלוסייה העובדת כארגונים ופרטים המבקשים להשיג את תמיכתם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Atkins, Stephen E. Encyclopedia of modern worldwide extremists and extremist groups. Westport, CT: Greenwood Publishing Group, 2004. ISBN 0-313-32485-9
  • Brockhoff, Sarah, Krieger, Tim and Meierrieks, Daniel, "Looking Back on Anger: Explaining the Social Origins of Left-Wing and Nationalist Separatist Terrorism in Western Europe, 1970–2007" (2012). APSA 2012 Annual Meeting Paper. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2107193

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Audrey Kurth Cronin, Behind the Curve: Globalization and International Terrorism, pages 44-45, International Security
  2. ^ Audrey Kurth Cronin, Behind the Curve: Globalization and International Terrorism, page 45, International Security