מורתי התמנונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מורתי התמנונית
My Octopus Teacher
בימוי Pippa Ehrlich, James Reed עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Craig Foster עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה דרום אפריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה נטפליקס
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 7 בספטמבר 2020 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 85 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט תיעודי עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מורתי התמנוניתאנגלית: My Octopus Teacher) הוא סרט תיעודי זוכה אוסקר בהפקת נטפליקס משנת 2020 בבימויו של פיפה ארליך וג'יימס ריד. מככב בו קרייג פוסטר, שהפיק גם את הסרט. הסרט מתאר שנה שפוסטר בילה עם תמנון בר ממין נקבה. פוסטר עקב אחר התמנונה במשך רוב חייה.

יצירת הסרט ארכה כעשר שנים. הצילום נעשה על ידי הצלם התת-ימי רוג'ר הורוקס.[1][2]

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתאר כיצד, בשנת 2010 החל פוסטר לצלול בדרום אפריקה. הוא החל לצלם את חוויותיו, ועם הזמן תמנונה צעירה משכה את תשומת ליבו. הוא עקב אחר תנועותיה מדי יום במשך חודשים, וזכה באמונה. בסרט מתאר פוסטר את ההשפעה על חייו בעקבות יחסיו עם התמנונה. במהלך צלילותיו הוא צולל במים קרים מאוד עד כדי 8-9 מעלות, ללא חליפת צלילה וללא מיכל גז דחוס, כדי להרגיש יותר טבעי עם עצמו וחלק מהסביבה ולכן הוא נאלץ לעלות כל פעם מעל פני המים כדי לנשום.

הסרט מראה את חכמתה הרבה של התמנונה, את סקרנותה כלפי פוסטר, ואת יחסי האמון והקרבה שנבנים אט אט בין השניים. במהלך הסרט התמנונה מתגוננת מפני כריש גלדן מפוספס. באחת ההתקפות, התמנונה מאבדת את אחת מזרועותיה ואז נסוגה למאורה שלה כדי להתאושש, ושם מתחדשת הזרוע. מאוחר יותר, לאחר הזדווגות עם תמנון אחר והפקת מספר גדול של ביציות, התמנונה מאכילה את צאצאיה בחלקים מגופה ובהמשך גוססת וכריש מוצא את גופתה. פוסטר לומד הרבה מהתמנונה ומספר כיצד המפגש הכמעט יומיומי איתה במשך קרוב לשנה שינה את חייו.

פוסטר מתאר אז את השפעת החוויה שלו עם התמנונה על יחסיו עם בנו, ואת התפתחות בנו כצוללן. במהלך המסע עם התמנונה סיפר שהתפתחה אצלו תחושת עצמיות חזקה, ביטחון ועדינות ובעקבות כך גם השתנו אצלו היחסים מול בני האדם ומשפחתו מה שמאפשר לו לתת היום יותר לסביבה ולבנו.

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קרייג פוסטר
  • טום פוסטר

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורתי התמנונית שוחרר לצפייה ב־7 בספטמבר 2020 בנטפליקס.[3]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Katy Scott (21 בספטמבר 2020). "The incredible tale of a South African diver who formed an unlikely bond with an octopus". CNN. נבדק ב-21 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "My Octopus Teacher (2020)". IMDB. נבדק ב-21 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Tentacles of love: My octopus teacher, a story of an astonishing friendship". Daily Maverick. נבדק ב-7 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 Critics Choice Doc Awards: 'Dick Johnson Is Dead' Wins Best Feature | Hollywood Reporter, www.hollywoodreporter.com