האישה השונמית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שדדשכ (שיחה | תרומות)
שורה 27: שורה 27:


[[קטגוריה:סיפורי ספר מלכים]]
[[קטגוריה:סיפורי ספר מלכים]]
[[קטגוריה:אישים בספר מלכים]]

גרסה מ־23:28, 4 בספטמבר 2012

האשה השונמית הוא סיפור תנ"כי על עקרה שזכתה לחבוק בן בזכות אלישע הנביא. הסיפור מופיע בספר מלכים ב', ונקרא כהפטרה לפרשת וירא.

תמצית הסיפור

לידת הבן

בספר מלכים ב' פרק ד' מסופר על אלישע הנביא המבקר בשונם: "וַיְהִי הַיּוֹם וַיַּעֲבֹר אֱלִישָׁע אֶל-שׁוּנֵם, וְשָׁם אִשָּׁה גְדוֹלָה, וַתַּחֲזֶק-בּוֹ, לֶאֱכָל-לָחֶם; וַיְהִי מִדֵּי עָבְרוֹ, יָסֻר שָׁמָּה לֶאֱכָל-לָחֶם."

הסיפור מתאר כיצד האשה זוכה לבן בעקבות נבואתו של אלישע: "וַיֹּאמֶר, לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה, אתי (אַתְּ), חֹבֶקֶת בֵּן; וַתֹּאמֶר, אַל-אֲדֹנִי אִישׁ הָאֱלֹהִים--אַל-תְּכַזֵּב, בְּשִׁפְחָתֶךָ. וַתַּהַר הָאִשָּׁה, וַתֵּלֶד בֵּן, לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה, אֲשֶׁר-דִּבֶּר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע."


מות הבן והקמתו לתחיה

הבן, שיש המזהים אותו כנביא חבקוק ( ראו למשל, ספר הזוהר מד\ב), מת על ברכי אמו. האשה חבשה את אתונה ויצאה לבקש על נפש הנער אצל אלישע הנביא, אותו היא מצאה בהר הכרמל. אלישע חזר אל שונם והחיה את הנער: "וַיָּבֹא, וַיִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בְּעַד שְׁנֵיהֶם; וַיִּתְפַּלֵּל, אֶל-יְהוָה. וַיַּעַל וַיִּשְׁכַּב עַ:ל-הַיֶּלֶד, וַיָּשֶׂם פִּיו עַל-פִּיו וְעֵינָיו עַל-עֵינָיו וְכַפָּיו עַל-כַּפָּו, וַיִּגְהַר, עָלָיו; וַיָּחָם, בְּשַׂר הַיָּלֶד. וַיָּשָׁב וַיֵּלֶךְ בַּבַּיִת, אַחַת הֵנָּה וְאַחַת הֵנָּה, וַיַּעַל, וַיִּגְהַר עָלָיו; וַיְזוֹרֵר הַנַּעַר עַד-שֶׁבַע פְּעָמִים, וַיִּפְקַח הַנַּעַר אֶת-עֵינָיו. וַיִּקְרָא אֶל-גֵּיחֲזִי, וַיֹּאמֶר קְרָא אֶל-הַשֻּׁנַמִּית הַזֹּאת, וַיִּקְרָאֶהָ, וַתָּבֹא אֵלָיו; וַיֹּאמֶר, שְׂאִי בְנֵךְ.

ניתוח ספרותי

סיפור האשה השונמית הוא חלק ממוטיב חוזר בסיפורי התנ"ך, אודות עקרות שזוכות לבן, ביניהם שרה, רחל וחנה. קוי הדמיון בין סיפור זה לסיפור לידת יצחק גלויים לעין: בשניהם מתוארת הכנסת אורחים נעלה - בבראשית של אברהם, ובמלכים של השונמית. בשניהם מבטיחים האורחים למארחים בן - בבראשית על ידי מלאכי האלוהים, ובמלכים על ידי אלישע. לשון ההבטחה דומה, ואף עקדת יצחק וביטולה שקולים למות הילד וחזרתו לחיים.

קישורים חיצוניים