דיוניסיוס (אפיפיור) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Xqbot (שיחה | תרומות)
DixonDBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.3) (בוט משנה: it:Papa Dionigi
שורה 64: שורה 64:
[[hu:Dénes pápa]]
[[hu:Dénes pápa]]
[[id:Paus Dionisius]]
[[id:Paus Dionisius]]
[[it:Papa Dionisio]]
[[it:Papa Dionigi]]
[[ja:ディオニュシウス (ローマ教皇)]]
[[ja:ディオニュシウス (ローマ教皇)]]
[[jv:Paus Dionysius]]
[[jv:Paus Dionysius]]

גרסה מ־01:25, 28 באוקטובר 2012

תבנית:אפיפיור

דיוניסיוסלטינית: Dionysius) היה אפיפיור בין השנים 259 ו-268. דיוניסיוס היה פרסביטר בכנסייה הרומית ונטל חלק במחלוקת סביב תקפות טבילת הכופרים. הוויכוח גרם לבישוף דיוניסיוס מאלכסנדריה לכתוב אליו מכתב בנושא זה. אחרי מותו של האפיפיור סיקסטוס השני נותר הכס האפיפיורי ריק משך כמעט שנה, משום שרדיפתם של הנוצרים לא אפשרה לבחור ראש חדש לכנסייה. רק כאשר שככו הרדיפות ניתן היה לבחור את דיוניסיוס למשרה ב-22 ביולי 259.

כמה חודשים אחרי עלות דיוניסיוס לכס האפיפיור הוציא הקיסר גליאנוס צו סובלנות, שהביא את הרדיפות לקיצן. גליאנוס התיר בצו לנוצרים, כפי שמספר אאוסביוס, לצאת ממקומות מחבואם (או, קריאה אחרת, לשוב ולקבל את רכושם) והכיר לראשונה ברכוש הכנסייתי ובהיררכיה הכנסייתית.

בערך כשנה אחרי עלייתו לכס, בשנת 260 התעוררה סערה מתמשכת סביב מכתב של הבישוף דיוניסיוס מאלכסנדריה לאמוניוס ואאופרנוריוס בו השווה את האל לכורם ואת הלוגוס, הבן, לגפן, ותיאר את תכונותיו האנושיות של הבן (היינו, ישו). תיאור זה הביא לגינוי שלו ונטען כי דיוניסיוס ערך ויעוד ברומא בשנה זו ליישב את העניין ופרסם מכתב דוקטרינרי שבו הוקיע את תורתו השגויה של סבליוס, שהרחיק לכת וטען כי האל האב, ישו הבן (המילה, הלוגוס) ורוח הקודש היו ישויות נפרדות, ולא ביטויים של אותה ישות. אתנסיוס, שתיאר את הפרשה בפירוט, ביאר את עמדתו של דיוניסיוס מאלכסנדריה, הבהרותיו והתנצלויותיו, ויישב את טיעונו עם הדוקטרינה האורתודוקסית. סינוד אנטיוכיה שהדיח את הבישוף פאולוס מסמוסטה, שאף הוא אחז בדעות לא-אורתודוקסיות בנוגע לשילוש הקדוש שלח מכתב לדיוניסיוס בנוגע להליכי ההדחה שננקטו.

דיוניסיוס מת ב-26 בדצמבר 268 והיה האפיפיור הראשון שלגביו לא נטען במסורה הנוצרית כי מת כמרטיר. צוו של גליאנוס לביטול רדיפות הנוצרים היה עתיד להיוותר בתוקף עד שנת 303.


שגיאות פרמטריות בתבנית:סדרה

פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הקודם:
סיקסטוס השני
אפיפיור
(רשימה)
הבא:
פליקס הראשון

קישורים חיצוניים

  1. אנציקלופדיה קתולית
  2. אאוסביוס פמפיליוס, היסטוריה של הכנסייה
  3. אתנסיוס, הגנה על דיוניסיוס (de sententia sionysii)
  4. דיוניסיוס מאלכסנדריה, אגרות וקטעי אגרות
  5. דיוניסיוס מאלכסנדריה, קטעי כתבים
  6. דיוניסיוס (אפיפיור), נגד הסבליאניזם