מוזיקה תוכניתית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
Aviad2001 (שיחה | תרומות)
הסרת שגיאות (רבות), הוספת בינוויקי
שורה 1: שורה 1:
'''מוזיקה תוכניתית''' היא ז'אנר שהתפתח בזמן [[התקופה הרומנטית]] (1820-1910). כמעט כל המלחינים בתקופה הרומנטית כתבו יצירות תוכניתיות. מוזיקה תוכניתית הייתה יצירה אינסטרומנטלית שקשורה בשירה או בחומר ספרותי כלשהו (אדריכלות, פיסול ועוד). כלומר, קונטקסט חוץ-מוזיקלי. מטרתה היא לספוג את הנושא החוץ מוזיקלי לתוך המימד המוזיקלי בצורה כזו שהיצירה המוגמרת, הסופות, תשלוט לגמרי בתוכן ובמידה מסוימת תהיה אף עצמאית ומשוחררת ממנו.
'''מוזיקה תוכניתית''' הוא סגנון ב[[מוזיקה]] שנוסד בשנות ה-30 של [[המאה ה-19]].


המלחינים אשר עסקו רבות במוזיקה תוכניתית עד המאה ה-19 היו מנדלסון, שומאן, ברליוז, וליסט, בעוד שהנציגים העיקריים של סוף המאה ה-19 היו דיביוסי וריכרד שטראוס. אך למעשה, כל מלחין רומנטי כתב במידה זו או אחרת מוזיקה תוכניתית.
לסגנון זה שייכות יצירות בעלות תוכן מוגדר, ולעתים רק כותרתה של יצירה תעזור למאזין ליצור מגוון [[דימוי|דימויים]]. אלה הן יצירות קצרות הנכתבות בעיקר לילדים, וישנן יצירות בסגנון זה הנכתבות על אירועים [[היסטוריה|היסטוריים]].


דוגמאות ליצירות מוזיקה תוכניתית הן "[[הפתיחה 1812]]" של [[צ'ייקובסקי]], "[[ארבע העונות]]" של [[ויואלדי]], "[[קרנבל (יצירה)|קרנבל]]" של [[רוברט שומאן|שומאן]] ועוד.


"מוזיקה תוכניתית" זהו ז'אנר שהתפתח בזמן [[התקופה הרומנטית]] (1820-1910). כמעט כל המלחינים בתקופה הרומנטית כתבו יצירות תוכניתיות. מוזיקה תוכניתית הייתה יצירה אינסטרומנטלית שקשורה בשירה או בחומר ספרותי כלשהו (אדריכלות, פיסול ועוד). כלומר, קונטקסט חוץ-מוזיקלי. מטרתה היא לספוג את הנושא החוץ מוזיקלי לתוך המימד המוזיקלי בצורה כזו שהיצירה המוגמרת, הסופות, תשלוט לגמרי בתוכן ובמידה מסוימת תהיה אף עצמאית ומשוחררת ממנו.
דרך נוספת למיזוג בין מילים למוזיקה ניתן לראות בז'אנר נוסף שהתפתח בתקופה הרומנטית - ז'אנר הליד אצל שוברט, ומאוחר יותר הדרמה המוזיקלית של ואגנר. המלחינים אשר עסקו רבות במוזיקה תוכניתית עד המאה ה-19 היו מנדלסון, שומאן, ברליוז, וליסט, בעוד שהנציגים העיקריים של סוף המאה ה-19 היו דיביוסי וריכרד שטראוס. אך למעשה, כל מלחין רומנטי כתב במידה זו או אחרת מוזיקה תוכניתית.
מוזיקה שנועדה להביע רעיון מסוים או סיפור מעבר לצליליה ומוזיקה שלא נועדה להעביר כל רעיון פרט לצליליה נקראת "מוזיקת נטו".


{{קצרמר|מוזיקה}}
{{קצרמר|מוזיקה}}
שורה 14: שורה 8:
[[קטגוריה:תאוריית המוזיקה]]
[[קטגוריה:תאוריית המוזיקה]]
[[קטגוריה:מבנים מוזיקליים]]
[[קטגוריה:מבנים מוזיקליים]]
[[en:Program music]]
{{נ}}
{{נ}}

גרסה מ־13:52, 6 בפברואר 2008

מוזיקה תוכניתית היא ז'אנר שהתפתח בזמן התקופה הרומנטית (1820-1910). כמעט כל המלחינים בתקופה הרומנטית כתבו יצירות תוכניתיות. מוזיקה תוכניתית הייתה יצירה אינסטרומנטלית שקשורה בשירה או בחומר ספרותי כלשהו (אדריכלות, פיסול ועוד). כלומר, קונטקסט חוץ-מוזיקלי. מטרתה היא לספוג את הנושא החוץ מוזיקלי לתוך המימד המוזיקלי בצורה כזו שהיצירה המוגמרת, הסופות, תשלוט לגמרי בתוכן ובמידה מסוימת תהיה אף עצמאית ומשוחררת ממנו.

המלחינים אשר עסקו רבות במוזיקה תוכניתית עד המאה ה-19 היו מנדלסון, שומאן, ברליוז, וליסט, בעוד שהנציגים העיקריים של סוף המאה ה-19 היו דיביוסי וריכרד שטראוס. אך למעשה, כל מלחין רומנטי כתב במידה זו או אחרת מוזיקה תוכניתית.


ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

תבנית:נ