מיריה מוסקוסו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיריה מוסקוסו
Mireya Moscoso
לידה 20 בספטמבר 1946 (בת 77)
דרום פנמה
מדינה פנמה
השכלה מכללת מיאמי-דייד עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה Panameñista Party עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Arnulfo Arias עריכת הנתון בוויקינתונים
נשיאת פנמה
1 בספטמבר 19991 בספטמבר 2004
(5 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיריה אליסה מוסקוסו רודריגז דה אריאסספרדית: Mireya Elisa Moscoso Rodríguez de Arias, נולדה ב-20 בספטמבר 1942) הייתה נשיאת פנמה בשנים 19992004, והאישה הראשונה שכיהנה בתפקיד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוסקוסו נולדה בשנת 1942 וגדלה במשפחה ענייה. היא הייתה הצעירה מבין שישה ילדים, ואביה עבד כמורה. בגיל 22 החלה להיות פעילה פוליטית. בשנת 1968 עברה לגור במיאמי שבפלורידה, ארצות הברית. שם למדה עיצוב פנים. בשנת 1991, כשנתיים לאחר הפלישה האמריקאית לפנמה, חזרה מוסקוסו לפנמה, ונבחרה להנהיג את מפלגת ארנולפיסטה. בשנת 1994 התמודדה לתפקיד הנשיאות, אך קיבלה רק 29% מהקולות ולא נבחרה לתפקיד. בשנת 1999 נבחרה לתפקיד נשיאת פנימה לאחר שקיבלה כ-45% מהקולות. במהלך הקמפיין, שססמתו הייתה "קול העם הוא קולו של אלוהים", היא התחייבה לתמוך בחינוך, להפחית את העוני ולהאט את קצב ההפרטה.

מוסקוסו הושבעה לתפקיד ב-1 בספטמבר. בעת זו היא הייתה גרושה, ולכן אחותה שימשה כגברת הראשונה של פנמה. במהלך כהונתה בתפקיד, ניהלה את העברת תעלת פנמה מארצות הברית לידי פנמה, והתמודדה עם ההאטה הכלכלית שנבעה כתוצאה מאובדן כוח אדם אמריקני. מוסקוסו גם ניסתה להיאבק בכל הקשור לפשע במדינה. פרשיות שחיתות שהתרחשו בזמן שלטונה של מוסקוסו והאשמות בנפוטיזם הקשו על כוחה למשול, ובסופו של דבר היא הפסידה בבחירות שנערכו בשנת 2004. לאחר עזיבת התפקיד, נשארה פעילה באופוזיציה, ולמען זכויות נשים ברחבי העולם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיריה מוסקוסו בוויקישיתוף