משתמש:Eman/כתבה לתרשיתון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביקשו ממני לכתוב כתבה קצרה על הויקיפדיה בשביל ביטאון של גימלאי המכללה לחינוך ע"ש קיי בב"ש (שאבא שלי משתתף במערכת שלו), במדור שנועד לידע את הקוראים על קיומם של כלים שימושיים לכתיבה, וגם להרחבת ההשכלה הכללית.

אני מעלה לפה טיוטה שלה, על מנת שבמהלך היום-יומיים הקרובים תשתתפו בכתיבה עריכת והגהת הכתבה, כפי שאני מבטיח בתוכה.

המבנה שלה צריך להיות פחות או יותר המבנה הנוכחי, וכך גם אורכה (אולי אפילו צריך קצת לקצר).
תודה, emanשיחה 20:51, 7 ינואר 2006 (UTC)

ויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפדיה (Wikipedia) היא אנציקלופדיה אינטרנטית חופשית, שנכתבת ונערכת על ידי קהל גולשי האינטרנט. ויקיפדיה הוקמה בתחילה בשפה האנגלית בתחילת 2001, וכיום יש בה מעל ל-900,000 ערכים. עד מהרה הוקמו ויקפדיות בשפות רבות נוספות, והוויקיפדיה העברית יצאה לדרך ביולי 2003, ויש בה כיום מעל 30,000 ערכים. כל ויקיפדיה מתפתחת בנפרד, אולם כולן משתמשות באותה תשתית ויש ביניהן קשרים, כך שאפשר לקשר ערך בעברית לערכים מקבילים בשפות אחרות.

עוד מאפיין של ויקיפדיה הוא שהחומר שמצוי בה אינו מוגן בזכויות יוצרים רגילות. הערכים הכתובים בה חופשיים לכול וניתן לצטט מהם ללא הגבלה, בכפוף לתנאי רישיון שמחייב מתן קרדיט ושמירה על המשך ההפצה החופשית של החומר.

איך זה עובד?[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיקרון כל גולש באינטרנט יכול לכתוב ערך חדש, או לערוך, לתקן ולשנות כל ערך קיים בוויקיפדיה. למעשה, מתקבצת מסביב לכל ויקיפדיה קבוצה של כותבים ועורכים קבועים (כמה עשרות, בוויקיפדיה העברית) שלא רק כותבים ועורכים ערכים, אלא גם משגיחים על השינויים והתוספות שאחרים עושים. אף על פי שאפשר לכתוב באופן אנונימי, כותבים קבועים נרשמים בדרך כלל ומזוהים בשם משתמש. כך הם צוברים מוניטין בקרב קהילת כותבי ויקיפדיה.

בסופו של דבר, כל ערך הוא תוצר של עבודת צוות. לכן על אף ערך לא חתום שם הכותב, אלא לכל ערך מצורפת ההיסטוריה שלו, שבה ניתן לראות מה תרם כל אחד מהמשתתפים. הרבה פעמים יש לערך כותב דומיננטי אחד, ואחרים רק עשו לו הגהות ותוספות טכניות; אך יש לא מעט ערכים (זה בולט בעיקר בערכים אקטואליים) הנוצרים תוך כדי ויכוחים ומשא ומתן בין מספר כותבים (שמתנהלים בדף השיחה שמצורף לכל ערך), בניסיון להגיע לנוסח שכולם יכולים להסכים עליו. לפעמים אי אפשר להגיע להסכמה והמחלוקת מגיעה להצבעה, אבל עצם התהליך, בייחוד אם הוא מסתיים בהסכמה, מבטיח שהערך לא יהיה מוטה אלא ישקף קונצנזוס.

גם כתבה זו הועלתה לוויקיפדיה לפני שנשלחה לדפוס ועברה שינויים, תיקונים והגהות על ידי כותבים שונים.

האם אפשר לסמוך על מה שכתוב בוויקיפדיה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

התשובה היא מורכבת. כשמשווים את ויקיפדיה לאנציקלופדיה מסורתית מגלים שגם באנציקלופדיות מסורתיות (כמו האנציקלופדיה בריטניקה או האנציקלופדיה העברית) יש שגיאות. אלא בעוד שקורא אשר נתקל בטעות באנציקלופדיה מסורתית יכול רק להתרגז (או לכל היותר לשלוח מכתב שידרוש את תיקון הטעות במהדורה הבאה), אם הוא נתקל בטעות בוויקיפדיה הוא יכול פשוט לתקן אותה. דוגמה יפה היא שאלת מקום הולדתה של המשוררת לאה גולדברג. בתחילה היה כתוב בערך בוויקיפדיה (כמו גם בערך המקביל באנציקלופדיה העברית) שהיא נולדה בקובנה שבליטא. אולם אז בא מישהו אלמוני ותיקן את מקום הלידה לפרוסיה. בתחילה בוטל התיקון על ידי אחד מהכותבים הקבועים, אבל עד מהרה הביא אחד הכותבים האחרים עדויות לכך שהיא נולדה בקניגסברג שבפרוסיה המזרחית. בעקבות דיונים ממושכים בדף השיחה של הערך, ואחרי כמה נוסחים שונים שהופיעו בערך ולאחר שנמצאו צילומי מסמכים בכתב ידה של גולדברג שסותרים זה את זה בשאלה הזו, כעת כתוב בערך שהיא נולדה בקניגסברג, ומובאים שני המסמכים והסבר.

השקיפות והאפשרות לביצוע תיקונים מעבירות חלק מהאחריות לקורא. עליו לזכור שהערך נכתב על ידי קוראים כמוהו, ולכן הוא חייב להתייחס לכל דבר בכבוד אך בחשדנות. הוויקיפדיה מעודדת את הקורא לא רק לקרוא את הטקסט באופן פסיבי, אלא לתהות על נכונותו, לבדוק את מקורותיו ולתקן אותו אם יש צורך.

ויקיפדיה אינה אחידה ברמתה. מצד אחד יש ערכים שרמתם עולה על מה שאפשר למצוא במקורות אחרים. מצד שני יש לא מעט ערכים חשובים שהרמה שלהם נמוכה, או שאפילו אינם קיימים, ומחכים שמישהו יגאל אותם. זה קורה מכיוון שאין מערכת מסודרת שמכתיבה דברים מלמעלה. הוויקיפדיה צומחת מלמטה, והתפתחותה תלויה במי הגיע אליה במקרה, במה הוא מבין ובמה הוא מתעניין.

ויקיפדיה גם מוטה לכיוון ערכים בנושאים עכשוויים ופופולאריים. כך יש סדרת ערכים מרשימה על ספרי הארי פוטר ונושאים הקשורים בו, שהינם מפורטים בהרבה מהערכים על דון קישוט ועל מיגל דה סרוואנטס, והערך על מבצע "חומת מגן" גדול ומקיף בהרבה מהערך על מבצע קדש.

ויקיפדיה אינה מושלמת, והיא אף פעם לא תושלם. היא דינמית, ולא קפואה. כל ערך הוא רק גרסה עכשווית שתתוקן בעתיד, והוויקיפדיה עצמה היא מפעל שאף פעם לא יגיע לידי סיום או חתימה. היא משתנה יחד עם העולם שהיא מתארת.

איך מגיעים לוויקיפדיה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכתובת של הוויקיפדיה העברית היא:
http://he.wikipedia.org
ושל הוויקיפדיה האנגלית:
http://en.wikipedia.org
ערכים בוויקיפדיה מגיעים הרבה פעמים במקום גבוה בחיפוש בגוגל, וחלק גדול מהגולשים מגיעים בצורה זו.