סטיבן אוסטין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטיבן אוסטין
Stephen F. Austin
לידה 3 בנובמבר 1793
מחוז ויית', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 בדצמבר 1836 (בגיל 43)
וסט קולומביה, רפובליקת טקסס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, מקסיקו, רפובליקת טקסס עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות של מדינת טקסס עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • אוניברסיטת טרנסילבניה
  • תיכון בייקון עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטיבן פולר אוסטיןאנגלית: Stephen Fuller Austin; ‏3 בנובמבר 179327 בדצמבר 1836), המוכר בכינוי "אבי טקסס", היה מייסד התיישבות אזרחי ארצות הברית בחבל טקסס כשהיה בשליטת מקסיקו.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסטין נולד בווירג'יניה וגדל במיזורי.

במשבר הכלכלי בשנת 1819, אוסטין, כמו אביו, איבד את כל כספו. בשלב זה אוסטין עבר לארקנסו. שם רכש אדמות באזור שיהפכו בהמשך לליטל רוק, עיר הבירה של מדינת ארקנסו. לאחר הרכישה גילה אוסטין כי המדינה בוחנת את האזור כדי להפוך אותו לעיר הבירה הטריטוריאלית. תביעתו לבעלות על הקרקע נדחתה על ידי בית המשפט.

בארקנסו התמודד אוסטין לקונגרס ללא הצלחה ומונה כשופט. האספה הטריטוריאלית ארגנה מחדש את הממשלה וביטלה את מינויו של אוסטין בשנת 1820.

לאחר שבוטל המינוי של אוסטין בארקנסו, הוא עבר ללואיזיאנה ושם הסדיר את לימודי המשפטים במדינה. אוסטין הפך לחבר במסדר "הבונים החופשים", והתקבל ללשכת לואיזינה מס' 111 בסנט ג'נבייב, מיזורי. בהמשך, בעת שהותו בטקסס פעל אוסטין להרחבת פעילות הבנייה החופשית בטריטוריה החדשה של טקסס.

הוא הוביל את תהליך הקולוניזציה השני והמצליח בסופו של דבר של טקסס, כשהביא 300 משפחות אמריקאיות לטקסס בשנת 1825. בנוסף הוא עבד יחד עם הממשלה המקסיקנית כדי לתמוך ולחזק את ההגירה האמריקאית למקסיקו.

אוסטין ראה עצמו כאזרח נאמן של מקסיקו עד שהגנרל המקסיקני, סנטה אנה, חטף אותו והחזיק אותו בשבי מפחד שאוסטין ינהיג מרד של אזרחי ארצות הברית היושבים בטקסס נגד מקסיקו. אולם, דווקא חטיפתו של אוסטין האיצה את בואו של מרד זה משום שעם שחרורו מהשבי תמך אוסטין במרד. הוא היה גנרל בצבא רפובליקת טקסס בעת המהפכה הטקסנית ושר החוץ הראשון של רפובליקת טקסס.

אוסטין חלה בשבי המקסיקני במחלה כרונית שגרמה למותו בגיל העמידה כשהיה שר החוץ של רפובליקת טקסס. אוסטין נפטר רווק וחולה בדירה שכורה. אוסטין בירת טקסס, מחוז אוסטין ומוסדות בולטים שונים בארצות הברית קרויים על שמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטיבן אוסטין בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא אמריקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.