רולינדה שארפלס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רולינדה שארפלס
Rolinda Sharples
רולינדה שארפלס - דיוקן עצמי עם אמה, אלן שארפלס, 1815
רולינדה שארפלס - דיוקן עצמי עם אמה, אלן שארפלס, 1815
לידה 1793
באת', ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 בפברואר 1838 (בגיל 45 בערך)
בריסטול, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות ריאליזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפעה על ידי ג'יימס שארפלס, אלן שארפלס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רולינדה שארפלסאנגלית: Rolinda Sharples‏; 17931838) הייתה ציירת אנגלית, שהתמחתה בפורטרטים וציורי ז'אנר בצבעי שמן. היא הציגה באקדמיה המלכותית ובחברת האמנים הבריטית, שם הפכה לחברת כבוד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רולינדה שארפלס נולדה למשפחת אמנים בראשות ג'יימס שארפלס, אביה, ואלן שארפלס, אמה, שלמדה אצל בעלה והמשיכה לסייע לו בסטודיו לאחר נישואיהם. אלן שארפלס לא רק עשתה עותקים מהיצירות הידועות יותר של בעלה, אלא שהיא קיבלה גם בקשות ליצירה משלה. שלושת אחיה של רולינדה המשיכו גם הם בקריירה באמנות: ג'ורג', מנישואיו הראשונים של אביה; פליקס, מנישואיו השניים; וג'יימס ג'וניור, שהיה אחיה המלא של רולינדה ובנה של אלן, אשתו השלישית של ג'יימס.[1]

רולינדה הייתה תינוקת כשהוריה עברו לאמריקה בשנת 1793. רולינדה בילתה שתי תקופות באמריקה, הראשונה בין 1793 ל־1801 והשנייה בין 1809 ל־1811. בשנת 1803, אמה של רולינדה, ציירת פורטרטים מיניאטוריים, החלה לעודד את בתה להתעניין במקצוע. היא לימדה את רולינדה לצייר, ושילמה לה סכומי כסף קטנים כדי לעודד אותה. כאשר הייתה רולינדה בת 13, היא הצטרפה לעסק המשפחתי, שכלל יצירת דיוקנאות פסטל בקנה מידה קטן של אנשים מפורסמים, העתקתם ומכירתם ברווח. יחד עם שני אחיה ואמה, היא החלה להעתיק דיוקנאות זעירים מציוריו המקוריים של אביה.[2]

לאחר מות אביה בניו יורק בשנת 1811, חזרה רולינדה לבריסטול עם אמה ואחיה. היא התפרנסה מציור דיוקנאות קטנים, כדי שתוכל לעסוק בציור פורטרטים בצבעי שמן, וציורים שאפתניים יותר המתארים קבוצות אנשים. במהלך תקופה זו, היומנים של אמה אלן מתארים את התקדמותה של רולינדה כאמנית. בשנת 1812 כתבה אלן על בתה: "רולינדה החלה בציור בצבעי שמן בגיל 21, ומאז עסקה בהם בלהט רב, אך גם המשיכה בלימודים אחרים, כולל שיעורי במוזיקה, תרגול ועוד." זמן קצר לאחר מכן בשנת 1813, אלן מציינת כי היא "ישבה לדגמן לרולינדה לציור גדול הדיוקן הראשון שציירה בצבעי שמן". רולינדה ציירה את אמה מספר פעמים.[3] בשנת 1814, רולינדה ציירה דיוקן עצמי, ובשנת 1815 השלימה דיוקן כפול בשם "האמנית ואמה."

בשמונה השנים האחרונות לחייה היא התגוררה עם אמה בבריסטול, ומתה מסרטן השד בשנת 1838.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רולינדה נבחרה לחברת כבוד של אגודת האמנים הבריטית בשנת 1827. היא הייתה אחת האמניות הבריטיות הראשונות שהתמודדו עם יצירות רב-דמויות.[4] ציוריה הקבוצתיים היו מוקפדים בפירוט כמו הדיוקנאות הקטנים שציירה בעבר, סצנותיה של ריג'נסי בריסטול נחשבות לתיעוד חברתי מדויק של התקופה. הציורים העיקריים שלה כוללים את הציור "המלתחה באולם האספה של קליפטון". ציור זה, המוצג במוזיאון בריסטול הפך לאחת התמונות המוכרות ביותר של רולינדה עבור מעריצי ג'יין אוסטן ורג'נסי הבריטי. אחת הסיבות לשימוש הפופולרי בה יכולה להיות שרק ציורים ג'ורג'אניים מעטים קיימים המתארים קבוצות אנשים רוקדים או מסתובבים.[5] בציור של רולינדה נראית קבוצה כזאת במלתחה המתכוננת לקראת אירוע הערב.

ציורים נוספים של רולנדה: "מעבורת רונהאם עם אנשים", ו"משפטו של קולונל ברטון לאחר פרעות בריסטול" בשנת 1831. רולינדה ציירה גם ציורים קטנים ואינטימיים יותר בטבע - כמו צדפים או עכבר קטן - אותם גם הציגה.

ציוריה של רולינדה נכללו בתערוכות בבריסטול, לידס, בירמינגהם, וקרלייל, ובהאקדמיה המלכותית לאמנויות וחברת האמנים הבריטית בלונדון. רבים מציוריה נמצאים כעת במוזיאון העירוני ובבריסטול גלריה לאמנות.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רולינדה שארפלס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Women in Bristol, pp.14
  2. ^ Kathryn Metz. "Ellen and Rolinda Sharples: Mother and Daughter Painters". Woman's Art Journal (Vol. 16, No. 1, Spring–Summer, 1995): 3-4.
  3. ^ "The Sharples Collection: Family and Legal Papers, (1794–1854) p. 16-17"
  4. ^ "Bristol Reader's Guide, p. 14"
  5. ^ Mark, Girouard. The English Town: A History of Urban Life, Yale University Press, 1995, p. 142