שובר רוח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבט אווירי על שוברי רוח בדקוטה הצפונית
פוסטר מזרח גרמני המקדם שתילה של שוברי רוח

שובר רוח הוא שיטה בתכנון חקלאי או סביבתי המאופיינת בנטיעה של שורה אחת או יותר של עצים או שיחים במטרה לספק הגנה מהרוח ולהגן על הקרקע מסחיפה. בדרך כלל נוטעים שוברי רוח סביב הגבולות של שדות, מטעים או חוות. בתכנון נכון, יכולים שוברי רוח שננטעו סביב בית להקטין את הוצאות החימום והקירור ולחסוך באנרגיה. שוברי רוח ניטעים גם במטרה למנוע משלג להיסחף לתוך כבישים או אפילו חצרות.[1] תועלות נוספות כוללות יצירת בתי גידול לחיות הבר ובאזורים מסוימים אף כורתים את העצים שננטעו עבור מוצרי עץ.

בחקלאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפשר לשלב שוברי רוח ויבול מעורב בשיטות חקלאיות הקרויות "יבול בסמטאות" (alleycropping) או אגרופורסטרי (agroforestry). בשיטות אלה, שדות ניטעים בשורות של יבולים שונים המוקפים בשורות של עצים. עצים אלו מספקים פירות, עץ ומגנים על היבולים מהרוח. שיטה זו הצליחה במיוחד בהודו, אפריקה וברזיל שבה מגדלי הקפה שילבו בין חקלאות ליערנות.[2][3]

בתכנון סביבתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש נוסף בשוברי רוח הוא למסך בין חווה לכביש ראשי או לאוטוסטרדה. שוברי הרוח משפרים את נוף החווה בהסתרת הכביש, בהפחתת רעשי התנועה וביצירת מחסום בטוח בין חיות המשק הכביש.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנגלית ובשפות נוספות מקובל להשתמש במונח "שובר רוח" (windbreaker) למעיל שנועד להגן מפני הרוח, מושג שתורגם לעברית כמעיל רוח.

שיטות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"שוברי רוח" הוא גם שם של סוג גדר העשויה מכותנה, ניילון, קנבס ומפרשים ממוחזרים. בגדר זו יש שלושה או יותר לוחות מוצמדים באמצעות מוטות המושחלים לכיסים שנתפרו בלוחות. את המוטות נועצים בקרקע וכך נוצרת הגדר. "שוברי רוח" או "גדרות רוח" נועדו להפחית את מהירות הרוח מעל אזורים חשופים לסחיפה כדוגמת שדות פתוחים, מצבורים תעשייתיים ופעילות תעשייתית מאובקת. כיוון שהיחס בין סחיפה למהירות הרוח הוא בחזקה שלישית אזי הפחתה של מהירות הרוח לחצי (לדוגמה) תקטין את הסחיפה במעל ל-80%.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שובר רוח בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Windbreaks". National Agroforestry Center. אורכב מ-המקור ב-2015-04-22. נבדק ב-29 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ What is Agroforestry?, worldagroforestry
  3. ^ What is alley cropping?