אדונם של חיילי הצעצוע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדונם של חיילי הצעצוע
מידע כללי
מאת איאן לורנס
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא מלחמת העולם הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות אירופה
תקופת התרחשות מלחמת העולם הראשונה
הוצאה
הוצאה דלקורטה פרס
תאריך הוצאה אוקטובר 2001
מספר עמודים 255
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדונם של חיילי הצעצוע הוא סיפור מאת הסופר הקנדי איאן לורנס המתרחש באנגליה במהלך השנה הראשונה של מלחמת העולם הראשונה. הספר פורסם לראשונה באוקטובר 2001 על ידי הוצאת "דלקורטה פרס", ולאחר מכן הודפס מחדש במאי 2003 על ידי הוצעת דל לאורל-ליף, חותם של חטיבה של רנדום האוס. הספר הפך לרב מכר, ונכלל ב- רשימות קריאה נדרשות של בתי ספר תיכוניים אמריקאים רבים.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החלק בסיפור המתרחש באנגליה אליו התגייס אביו של ג'וני מסופר בעיקר באמצעות מכתבים שנשלחים חזרה הביתה למשפחתו. באמצעות המכתבים ניתן לומר כי הסיפור מ-25 בנובמבר עד 26 בדצמבר 1914. בתחילת הספר ג'וני ומשפחתו גרים בלונדון, אולם ג'וני נשלח לגור עם דודתו איבי בעיירה קליף זמן קצר לאחר שאביו מתגייס. אמו עוברת לעיר וולוויץ', גם שולחת מכתבים לג'וני בכל פרק, כדי לעזור לתמוך במלחמה על ידי קבלת עבודה בייצור נשק במפעל.

נושא מרכזי של הספר הוא חוסר התכלית וחוסר ההיגיון של מלחמה. לאחר שהגיבור, ג'וני בריגס, לא מגיע לבית הספר למשך יומיים כדי שיהיה לו יותר זמן לבנות את הגיא פוקס שלו, הוא נאלץ לבלות כל רביעי ושבת אחר הצהריים בבית המורה שלו. שם, המורה שלו, מר טאטל, מלמד אותו ספרות, בעיקר "האיליאדה". אירועי מלחמת העולם הראשונה מאוד דומים לאירועים של הומרוס.

בתחילת הספר מציקים לג'וני, אבל כששרה רוצה להתחבר עמו, הוא כפוי תודה לחלוטין ואומר "חברה היא כמו לא חבר בכלל". זו הסיבה שהוא עוזב את בית הספר. כשהיא מצילה אותו בכך שרצו להשליך אותו לאש הוא מתחיל לראות בה חברה.

בתחילת הסיפור, אבא של ג'וני מתוסכל מכך שחסר לו חצי סנטימטר של גובה הנדרש כדי להתגייס. לאחר הורדת הגובה הנדרש, הוא מצטרף למלחמה ומועבר לאחר מכן לקו החזית. ככל שהמלחמה נמשכת, היא גובה מחיר מבריאותו, מבנה גופו ונפשו של אביו של ג'וני. אביו של ג'וני שולח לבנו חייל מגולף ומצויר בכל מכתב מכתב, אך יצירותיו נראות יותר ויותר גרועות לאורך הספר. זה בא לידי ביטוי בדגם של עצמו שהוא שלח: הצבע החום של בגדיו הופך לירוק עם בוץ, החיוך הרחב על פניו דוהה להבעה עגומה וסדק יורד על החזה שלו.

הספר מגיע לסיומו כאשר ג'וני מפסיק לשחק עם חיילי מפצח האגוזים שלו, ומפגיש אותם לקראת הפסקת חג המולד של 1914. המלחמה נמשכת ללא התערבותו של ג'וני, ואביו חוזר ארבע שנים מאוחר יותר ב-1918. אמו של ג'וני מתה מהרעלת גופרית ב-1923, מה שמוכיח שכמה מהקורבנות האמיצים ביותר של מלחמת העולם הראשונה הגיעו לא מהקו הקדמי, אלא מכוח העבודה בבית.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'וני בריגס: הגיבור והדובר של הסיפור, שחושב שהקרבות של מלחמת העולם הראשונה משקפים את אלו שהוא משחזר עם חיילי מפצח האגוזים שלו.
  • גברת בריגס: אמו של הגיבור, שעוברת לוולוויץ' כדי לעבוד בנשקייה
  • ג'יימס בריגס: אביו של ג'וני, יצרן צעצועים עליז ודי חכם, ששולח לבנו חיילי עץ שהוא מגלף ומצייר בשוחות
  • דודה איבי: לאחר שאביו של ג'וני מתגייס, אמו שולחת אותו לגור עם דודתו, אישה בודדה אכפתית וצעקנית.
  • הוברט טאטל: המורה של ג'וני, איש אינטליגנטי, מוסרי שמאיים לעזוב את קליף לאחר שהוורדים שלו יושמדו אם מישהו לא יתוודע שהשמיד אותם.