אנקסיגנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאנקסיגנה
תקופה
סוף מיוקן 11.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: אווזאים
משפחה: ברווזיים
סוג: אנקסיגנה
מינים
  • Annakacygna hajimei
  • Annakacygna yoshiiensis
שם מדעי
Annakacygna
Hiroshige & Hasegawa, 2022
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנקסיגנה (שם מדעי: Annakacygna) הוא סוג נכחד של ברבור גדול שהתקיים במשך המיוקן שלפני 11.5 מיליון שנה ביפן[1].

המאובנים שלו התגלו בתצורות האראיצ'י (Haraichi Formation) בשנת 2000. הממצאים שלו כללו שלד כמעט שלם, אשר מצוי כיום במוזיאון הטבע של גונמה החל מ-2005. סוג זה תואר ב-2022 בידי החוקרים Matsuoka ו-Hasegawa ומשמעות שמו היא: "הברבור של אנקה (אנ')" - העיר בגונמה שבהונשו, בה התגלה. בסוג נכללים שני מינים, שניהם תוארו ב-2022: Annakacygna hajimei, שנקרא על שם החוקר המגלה שלו: "Hajime Nakajima" ו-Annakacygna yoshiiensis, שנקרא על שם העיירה "Yoshii".

לפי הממצאים, היה זה קרוב של הברבור השחור והברבור המצוי, שהיה דומה להם בגודל ואולי גם במראה. הוא נראה קרוב גם לסוג ברבור אחר, ה-Megalodytes מאמריקה הצפונית. עם זאת הוא נחשב בעיקר לקרובם של הברבורים שצוינו לעיל ושל ברבור קוסקורובה, בעל מבנה האגן המייצב הדומה, וכמותם היה בעל מקור בולבוסי שהיה בנוי לסינון פלנקטון מפני המים. בניגוד להם היו לו כפות רגליים קצרות יותר כשל צוללנאים וטבלנאים ואגן ירכיים כבד יותר שהותאם לצלילה.

בשונה מקרוביו, התקיים ברבור זה דווקא בסביבה ימית בעיקרה. אלה כללו מספר דגים, טורפים ימיים כמו האלודסמוס ולווייתנאים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנקסיגנה, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Matsuoka H, Hasegawa Y (2022). "Annakacygna, a new genus for two remarkable flightless swans(Aves, Anatidae, Cygnini)from the Miocene of Gunma, central Japan: With a note on the birds' food niche shift and specialization of wings for parental care action" (PDF). Bulletin of Gunma Museum of Natural History. 26: 1–30.